Nieuws

Update gedupeerde Toeslagenaffaire

17 mei 2022

Update afhandeling private schulden gedupeerde ouders Toeslagenaffaire

In een eerder nieuwsbericht van 11 januari 2022 hebben we de afhandeling van de private schulden in relatie tot het aflopen van de incassopauze toegelicht. Private schulden moeten door de gedupeerden zelf worden ingediend bij Sociale Banken Nederland (SBN), die de schulden bij de schuldeisers verifieert en ze vervolgens rechtstreeks betaald. Op 14 april 2022 is de 10e voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen gepubliceerd, waarin een overzicht is opgenomen van de afhandeling van de private schulden. Kort samengevat, het eind is nog lang niet in zicht.

Aflopende pauzeknop en executiemaatregelen

Als het moratorium voor een gedupeerde ouder afloopt voordat de schulden door SBN zijn opgepakt, lopen zij in theorie het risico dat ze – als zij nog openstaande schulden hebben waarvoor bij de rechter een executoriale titel is gehaald – worden geconfronteerd met een hervatting van de incasso, in het ergste geval zelfs met de executie van een beslaglegging of uithuiszetting.

Omdat de afloop van het moratorium voor ouders veel impact heeft, wordt er met alle betrokken partijen – zoals de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG), SBN en de VNG – nauw samengewerkt om de hervatting van de incasso te voorkomen. Deze samenwerking heeft ervoor gezorgd dat er, voor zover bekend, nog geen beslaglegging of uithuiszetting bij gedupeerde ouders of toeslagpartners heeft plaatsgevonden vanwege private schulden die bij SBN kunnen worden opgelost.

Prioritering SBN-schulden waarvan de pauzeknop op korte termijn afloopt

SBN prioriteert ingediende schulden als het moratorium op korte termijn afloopt. De ouders waarvoor het moratorium het eerst afloopt, worden het eerst geholpen. Als contact is gelegd met de schuldeisers, wordt het risico van de hervatting van de incasso voor de schulden die binnen de kaders van het beleidsbesluit vallen verder geminimaliseerd.

Zelf de private schulden melden bij SBN

Het blijft echter essentieel dat de ouder zich meldt bij SBN. In de processen van Syncasso is een extra communicatiestroom ingericht die ervoor zorgt dat de gedupeerden geïnformeerd en geholpen worden om hun private schulden bij SBN te melden. Daarnaast ontvangen ouders minimaal 2 maanden voordat hun moratorium afloopt een brief van SBN waarin zij worden aangespoord hun private schulden in te dienen bij SBN. Als zij dit nog niet hebben gedaan, worden zij in de 14 dagen voor het daadwerkelijk aflopen van het moratorium door SBN gebeld (behalve als zij eerder hebben aangegeven niet door de overheid gebeld te willen worden, of indien geen telefoonnummer bekend is).

Schulden rechtstreeks indienen door de gerechtsdeurwaarder

SBN voert momenteel een uitvoeringstoets uit om te onderzoeken wat ervoor nodig is om schuldenlijsten van Schuldenwijzer.nl rechtstreeks in te laten dienen door gerechtsdeurwaarderskantoren. De uitkomst van de uitvoeringstoets wordt naar verwachting op 19 mei besproken in de Tweede Kamer. Over de uitkomst van die bespreking zullen we u in een volgende update informeren.

Gedupeerde ouders beter helpen bij het oplossen van de private schulden

Syncasso doet op allerlei manieren haar best om de gedupeerden te motiveren om hun schulden op snel bij SBN in te dienen. Daarvoor hebben we alle gedupeerden en compleet overzicht van alle schulden toegezonden. In veel gevallen is dat uitgebreider dan het overzicht dat van Schuldenwijzer.nl kan worden gedownload. Naast de communicatie van SBN heeft dat nog steeds niet in alle gevallen het gewenste resultaat opgeleverd. Terwijl de oplossing al maanden op tafel ligt:  laat de gerechtsdeurwaarders de private schulden rechtstreeks met SBN en de schuldeisers afhandelen zonder daar de gedupeerden mee te belasten. Steeds meer incassopauzes verlopen waardoor het risico toeneemt dat ondanks de zorgvuldigheid van schuldeisers en gerechtsdeurwaarders om de gedupeerden met rust te laten, het niet uit te sluiten valt dat er toch per abuis de incasso hervat wordt. Hoe sneller besloten wordt om de gerechtsdeurwaarders te laten helpen, hoe beter dat voor iedereen is.

Gerelateerde nieuwsberichten

15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
Feedback