Nieuws

Syncasso Goed Geregeld

01 juli 2021

Syncasso Goed Geregeld; betalingsregelingen die haalbaar zijn

Syncasso levert maatwerk voor debiteurklanten. Door banktransacties te analyseren kan het zien wat mensen wel en niet kunnen afbetalen aan hun betalingsachterstand en kan Syncasso daarvoor een passende, haalbare betalingsregeling aanbieden. Dat is goed voor zowel onze opdrachtgevers als onze debiteurklanten.

Syncasso werkt alleen voor grote corporate bedrijven die veel vorderingen op hun debiteurklanten voor incasso overdragen. Syncasso zet hiervoor fors in op ICT en innovatie en onderscheidt zich door een nieuwe manier van intelligent datagestuurd incasseren op basis van zowel harde data als gedragswetenschappelijk onderzoek.

Persoonlijke brief

Dat betekent concreet dat brieven aan debiteurklanten debiteurgericht zijn opgesteld. ‘Al onze uitgaande communicatie is wetenschappelijk onderbouwd. Het is belangrijk om in brieven de juiste boodschap en de juiste woorden te gebruiken, zodat de debiteurklant het idee heeft dat er sprake is van een-op-een communicatie. We proberen hen in de teksten te bewegen om contact met ons op te nemen’, vertelt Sabine van den Boogaard, Directeur Klant & Markt bij Syncasso. Dat voorkomt dat brieven op de stapel belanden en schuldenaren hun kop in het zand steken. Het uiteindelijke doel is immers dat vorderingen opgelost worden.

Verhaalscore

Om te weten wie op welke manier benaderd moet worden hanteert Syncasso een AI-scoremodel dat met behulp van algoritmes voorspelt wat de betaalcapaciteit van een debiteurklant is. Dat model heet Verhaalscore en maakt dataprofielen van schuldenaren zoals probleembetalers, regelaars, snelle en late betalers. ‘Dit model laat zien of iemand niet kan betalen of niet wil betalen. We hebben het steeds doorontwikkeld waardoor het een betrouwbaarheid van 75 procent heeft’ zegt Van den Boogaard.

Betalingsregeling

Als er eenmaal contact is met een debiteurklant en die bereid is de vordering te gaan betalen, maar dat niet in één keer kan, dan wordt in de meeste gevallen een betalingsregeling afgesproken. Dat kan via de website van Syncasso. Eerder moest de debiteurklant daarvoor vaak eerst allerlei financiële stukken opzoeken en indienen. Van loonstrookjes tot jaaropgaven of een overzicht van alle vaste lasten. Van den Boogaard: ‘Dat was ingewikkeld maar noodzakelijk, want wij konden niet in iemands portemonnee kijken. Wat we ook zagen was dat schuldenaren heel vaak een te hoge betalingsregeling afspraken en dan na drie maanden stopten met betalen. Dan begint het hele proces weer opnieuw’.

PSD2 bankrekeninginformatie

Tegenwoordig kan Syncasso wel in de portemonnee van debiteurklanten kijken. Met PSD2 rekeninginformatie en met toestemming van klanten worden hun banktransacties opgehaald. De bankrekeninginformatie wordt vervolgens gecategoriseerd en geanalyseerd. Alle inkomsten- en uitgavencategorieën worden herkend, waardoor een duidelijk financieel beeld van de inkomsten en uitgaven van de debiteurklant ontstaat, inclusief andere leningen, schulden en betalingsachterstanden.

Goed Geregeld

Syncasso verwerkt die data in een rekenmodel dat aangeeft hoeveel iemand duurzaam kan afbetalen. Daar rolt een betalingsregeling op maat uit: Goed Geregeld. Die beweegt het hele jaar mee met de inkomsten en uitgaven van de schuldenaar. ‘Door de analyse kunnen we bijvoorbeeld zien dat iemand in januari minder te besteden heeft dan in maart. Die maand lost iemand dus minder af’, legt Van den Boogaard uit. Als iemand helemaal geen geld overhoudt wil dat nog niet zeggen dat er geen ruimte gevonden kan worden voor een betalingsregeling. ‘Wij kunnen de debiteurklant adviseren dat sommige uitgaven te hoog zijn. We kijken daarbij zowel naar de vaste lasten als de variabele uitgaven. Vaak ontstaat daardoor op termijn meer speelruimte’.

Voordelen

Zowel de debiteurklanten als de opdrachtgevers hebben voordeel van deze aanpak. Debiteurklanten krijgen een betalingsregeling op maat die meebeweegt met hun betaalcapaciteit en daardoor wel haalbaar is. ‘Dan is afbetalen makkelijker vol te houden, komen mensen eerder van hun schulden af en hebben ze minder stress, somt Van den Boogaard de voordelen op. Syncasso blijft de debiteurklanten ook ondersteunen bij de regeling, door elke maand een e-mail of een SMS te sturen met een link om het termijnbedrag van die maand te betalen.

‘Voor opdrachtgevers is het voordeel dat de betalingsregeling wordt nagekomen wordt en wordt geïncasseerd met minder kosten. Waardoor er meer betaalcapaciteit is voor de lopende verplichtingen’.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback