Nieuws

Veranderingen in het deurwaardersvak

20 januari 2021

Syncasso gerechtsdeurwaarders veranderen het deurwaardersvak

Het gerechtsdeurwaardersvak is de afgelopen jaren sterk veranderd. Onder invloed van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. We vroegen vier van onze gerechtsdeurwaarders hoe zij die veranderingen in de praktijk ervaren en hoe ze naar de toekomst van het vak kijken. Een aantal ontwikkelingen komen sterk naar voren in alle gesprekken met onze deurwaarders. De communicatie met de debiteurklant aan de deur is in de afgelopen jaren belangrijker geworden. Apps en integrale behandeling hebben de kwaliteit van de gesprekken sterk verbeterd. Begrijpelijke communicatie, vooral bij de exploten, helpt enorm. Waar de deurwaarders vroeger deur aan deur gingen in bepaalde wijken, komen ze nu overal in Nederland. Opvallend (en zorgelijk) is het aantal jongeren dat ze spreken tijdens hun werk. Over de toekomst van het deurwaardersvak maken ze zich zorgen. Maar dat levert een extra stimulans om te laten zien wat ze waard zijn.

Communicatie met de debiteurklant

De manier van communiceren met debiteurklanten is totaal veranderd, vertelt Leonie Heskamp. Hoewel dat verschilt van kantoor tot kantoor. Sommige gerechtsdeurwaarderskantoren communiceren nog steeds uitsluitend per exploot. Bij Syncasso kiezen we voor een persoonlijk gesprek om een oplossing aan de deur te bereiken, of een niet-kunner naar schuldhulp te bewegen. De benadering is veel socialer. Want heel veel dingen kun je beter samen oplossen. We spreken meer regelingen af om de oplossing op gang te brengen. Meer doorverwijzen naar de juiste instanties. De communicatie verloopt daardoor ook anders, beter. Dat krijg je ook terug van de debiteurklanten. Ze zien dat wij willen meedenken aan een oplossing of een regeling. Hoe kunnen we het samen oplossen? Oplossen en samen zijn de kernwoorden. Een wereld-zin die we altijd gebruiken.

Bjorn van der Heiden vult aan, veel debiteurklanten weten niet waar ze met hun problemen terecht kunnen. Of durven niet. Schaamte speelt een rol. Schulden wil je niet over praten. Voor niet-kunners nemen we echt de tijd. We doen bijvoorbeeld een pilot waarin we de debiteurklant direct in contact brengen met de Schuldhulpverlening. Dat wordt echt heel goed ontvangen. De schuldhulp neemt dan zelf telefonisch contact op om een afspraak te maken.

Er zijn jammer genoeg ook veel debiteuren die het exploot aanpakken en de deur meteen weer sluiten. Die willen echt niet praten. Niet iedereen staat daarvoor open, helaas. Zo’n beetje de helft wijst hulp af. Jammer. Hoe kunnen we ze dan stimuleren om iets te doen aan hun probleem?

Integrale behandeling

Een goede voorbereiding van de ambtshandeling is erg belangrijk, vertelt Lorena Botter. Het lijkt efficiënter om het proces op te delen en voor elk stukje een specialist in te schakelen. Maar of dat de kwaliteit van de behandeling ten goede komt is de vraag. Bij ons wordt de behandeling van de vordering integraal verzorgd door hetzelfde team. Op die manier leer je de dossiers beter kennen. Belangrijker nog, de mensen achter die dossiers leer je ook beter kennen. Daarmee vergroot je de kans om de vordering samen op te kunnen lossen met de debiteurklant aanzienlijk.

Dankzij de Deurwaarders App. kunnen we veel beter het gesprek aangaan met de debiteurklant. Vragen en terugkoppelingen checken we meteen in de App. Vragen over andere lopende dossiers bijvoorbeeld. De communicatie naar ons team op kantoor is daardoor ook beter en gemakkelijker. In de App. kun je notities maken, bijvoorbeeld ‘bevestig de regeling even’. De lijntjes zijn er veel korter door geworden en de samenwerking beter. Vroeger moest je de ambtshandelingen complementeren op kantoor. Dat doe je nu al tijdens je route. Die informatie over het huisbezoek is dan ‘real time’ beschikbaar voor de collega’s op kantoor en voor de desbetreffende opdrachtgever.

We komen overal

Grootste deel van onze bezoeken zijn aan jongeren, vertelt Jeroen Gulen. Slechte wijken worden gerenoveerd, deur aan deur aanbellen komt daardoor niet meer voor. We komen tegenwoordig overal, in alle wijken, in heel Nederland. Schuld kan iedereen overkomen. Het wordt zo makkelijk gemaakt om schulden te maken. Of je relatie gaat uit waardoor de woning niet meer betaald kan worden. Werkeloosheid. Je ziet het niet aan het type woning dat er schulden zijn.

Begrijpelijke communicatie

Het ‘begrijpelijke’ voorblad bij het dwangbevel en de nieuwe dagvaarding is echt ideaal, zegt Bjorn van der Heiden, daar staat alle belangrijke informatie op. Het is meteen duidelijk om welk bedrag het gaat, welk nummer er gebeld kan worden. We krijgen daardoor veel minder vragen over de exploten aan de deur. Omdat ze duidelijker en overzichtelijker zijn, praat het ook veel makkelijker. Je ziet in een oogopslag hoe het zit. Je kunt even snel inloggen voor een betalingsregeling. Het is zo veel makkelijker om een regeling te treffen. Debiteurklanten reageren er ook positiever op.

De toekomst van het deurwaardersvak

De beroepsgroep krimpt. De digitalisering werkt daarop in, zegt Lorena Botter. Het lijkt misschien efficiënter om de exploten in een digitale overheidspostbus te gaan bezorgen. Maar dat gaat ten koste van het gesprek aan de deur. Je kunt niet meer zien wat er ter plaatse aan de hand is en wat voor problemen er nog meer spelen. Debiteurklanten die hulp nodig hebben staan er dan helemaal alleen voor. We moeten als deurwaarders laten zien wat we waard zijn, om die ontwikkeling te keren.

Gerelateerde nieuwsberichten

15 april 2025

Interview met Henriëtte van Battum – Incassomedewerker Finance bij Syncasso

Elke maand nemen we een kijkje achter de schermen bij Syncasso en leert u onze collega’s beter kennen. Wat doen ze, wat motiveert hen en waar houden ze zich buiten het werk mee bezig? Deze keer spreken we met Henriëtte van Battum! Al 22 jaar incassomedewerker bij Syncasso.

Lees meer over: Interview met Henriëtte van Battum – Incassomedewerker Finance bij Syncasso
08 april 2025

Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren

Onze collega Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, schreef een column voor het Tijdschrift voor Schuldsanering (maart 2025, nr. 01) over de invloed van Buy Now Pay Later op jongeren en schuldenproblematiek.

Lees meer over: Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren
03 april 2025

Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!

Syncasso wil debiteurklanten nog beter bedienen en tegelijkertijd het werk van service center agents overzichtelijker en eenvoudiger maken. Met hulp van Quintor zijn al flinke stappen gezet. ‘Bij iedere aanpassing werden ook meteen de testen gebouwd.’

Lees meer over: Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!
01 april 2025

ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie

Voor het boek ‘Geen Saldo’ vroegen we ervaringsdeskundigen van Stichting ONSbank om mee te lezen en hun mening met ons te delen. Met veel enthousiasme en een frisse blik doken zij in het verhaal en deelden waardevolle inzichten over hoe jongeren schulden ervaren.

Lees meer over: ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie
27 maart 2025

Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld

Tijdens de Week van het Geld organiseerde Eneco een inspirerend event met het thema: hoe kunnen we gelddromen van jongeren waarmaken. Experts en partners kwamen samen om te spreken over de belangrijke rol van financiële educatie en hoe jongeren beter ondersteund kunnen worden in het voorkomen van schulden.

Lees meer over: Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld
25 maart 2025

Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren

Syncasso ondertekende vandaag, in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima, het Afsprakenkader Sociaal Incasseren. Dit werd gedaan tijdens een bijeenkomst georganiseerd door SchuldenLab op locatie bij Vattenfall.

Lees meer over: Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren
24 maart 2025

Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld

Vandaag overhandigde Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso tijdens de opening van de Week van het geld in Amsterdam officieel het jeugdboek Geen Saldo aan wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs, Jeugd(zorg), Armoede en Schuldhulpverlening).

Lees meer over: Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld
21 maart 2025

Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren

Bij Syncasso werken we samen met organisaties die echt het verschil willen maken. Achmea is daar een prachtig voorbeeld van. Al jarenlang is Syncasso een van de externe incassopartners van Achmea.

Lees meer over: Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren
20 maart 2025

Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo

Geld speelt een enorme rol in ons leven. Maar hoe leer je jongeren hier goed mee omgaan? Onze CEO kwam op het idee om een jeugdboek te laten schrijven over geld en schulden.

Lees meer over: Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo
Feedback