Nieuws

Spanningsveld van menselijkheid, resultaten en procedures

09 april 2019

Paul Otter (CSR-directeur Syncasso):
Spanningsveld van menselijkheid, resultaten en procedures.

CSR (Corporate Social Responsibility) is voor het gerechtsdeurwaardersvak nog nieuw en onontgonnen terrein. Het gaat over het nemen van je maatschappelijke verantwoordelijkheid bij de dingen die je doet. Waarbij je te maken hebt met een spanningsveld van menselijkheid, resultaten, procedures en technologie. Ik hou me bezig met waar we op dit gebied nog dingen missen en hoe we onze dienstverlening op dit gebied kunnen verbeteren. Bij mijn weten is er geen ander deurwaarderskantoor met een CSR-directeur. Er zijn wel kantoren die bezig zijn met elementen van CSR, zoals bijvoorbeeld laagtaligheid. Maar het enige gerechtsdeurwaarderskantoor dat richt op het ‘grote CSR-plaatje’ is Syncasso.

Netwerken

Om dit werk goed te kunnen doen moet je over een groot en breed netwerk beschikken. Daar ben ik eigenlijk altijd wel mee bezig geweest. Het meeste over je vak leer je buiten de branche. Daarin ben ik al 28 jaar actief, dus erg veel verrassingen kom ik in het vak niet meer tegen.

Echt verrassende inzichten vind ik buiten. Als gerechtsdeurwaarder hebben we de neiging om gewoon ons ding te doen. Vooral naar binnen te kijken naar onze eigen processen en procedures. Daardoor loop je het risico dat je los komt te staan van de samenleving.

Toen ik mijn eerste uitnodiging kreeg voor een congres over schuldhulpverlening ben ik er gewoon naar toegegaan. Werd wel raar aangekeken. Ging over de maatschappelijke impact van ontruimingen. Beetje open deur. Die congressen en bijeenkomsten zijn een mix van dingen aanhoren, sommige dingen meenemen en overdenken. Soms vind ik het achteraf zonde van mijn tijd, maar door erbij te zijn krijg je op termijn een netwerk. Met de RUG, de Kredietbank, de Ministeries en andere NGO’s. Dat netwerk heb je nodig om dingen voor elkaar te krijgen.

Je nek uit durven steken

Het imago van de gerechtsdeurwaarder is achterhaald. Niet in lijn met de werkelijkheid. Dat kom ik regelmatig tegen in mijn werk, met name bij ketenpartners en rechters. Dat gebruik ik om de collega’s een spiegel voor te houden. Dingen kunnen inderdaad vaak beter. Maar de beroepsgroep is duidelijk bezig om over de eigen schaduw heen te kijken. Als kantoor en ook als KBvG durven we ons nek uit te steken. Ondanks politieke weerstand. Als beroepsgroep hebben we een duidelijke maatschappelijke visie en die gaat ook nog eens ten koste van onze eigen zakelijke belangen. Er is geen andere beroepsgroep die zo bezig is met vernieuwing en constructief denken in oplossingen als de onze. Tegen de verdrukking in.

Groot contrast met de praktijk

Ik neem vaak journalisten en politici mee op route. Dat vinden ze heel spannend. Ze verwachten dat als je aanbelt bij de debiteur meteen de hel losbarst. Het contrast met de praktijk moeten ze erg aan wennen. Een casual, open en begripvol gesprek verwachten ze niet.

Je boekt alleen resultaten als je de communicatie op gang weet te krijgen. Ook als er geen geld is, in combinatie met allerlei andere problemen zoals LVB (licht verstandelijk beperkt) en laagtaligheid, de deurwaarder weet daarmee te dealen.

We doen met z’n alleen zo’n 2 miljoen huisbezoeken. In combinatie met alle andere communicatie hebben de deurwaarders meer dan 10 miljoen interacties over een heel gevoelig onderwerp: schuld. Vanuit een machtspositie waarbij de ander (figuurlijk) een draai om zijn oren krijgt. Als je dat in het perspectief zet van het aantal oplossingen dat we bereiken, afgezet tegen het aantal klachten, zijn wij de als gerechtsdeurwaarders de meest oplossende partij van Nederland.

Onderzoek en professionaliteit

We doen veel communicatieonderzoek met de Rijks Universiteit Groningen. Laatste grote onderzoek was Lezen ≠ Begrijpen. Belangrijk onderzoek dat veel heeft losgemaakt, ook in de landelijke politiek en bij de schuldhulpverlening.

Ons volgende onderzoek is nog niet definitief. Voorstel is ingediend bij het Ministerie en wacht op goedkeuring. Het gaat in de kern om een verdieping van het onderzoek naar laagtaligheid. Hoe kunnen we concrete acties optimaliseren voor laagtaligheid. Een benadering ontwikkeling die het werken met laagtaligen en LVB’ers combineert met opleiding en training. Waardoor er veel meer rekening gehouden wordt met de mogelijke problemen die een debiteur op dat gebied heeft. Dat hoort door onze professionaliteit opgelost te worden.

Maatschappij en menselijkheid

Als vak hebben we grote slagen gemaakt op het gebied van ICT en werkprocessen. Nu is het tijd dat we als Syncasso – en als hele gerechtsdeurwaardersbranche – de slag maken naar de maatschappij en de menselijkheid. De gerechtsdeurwaarder moet zich richten op de mensen met geld. Die kunnen betalen.

De schuldhulp op de mensen zonder geld. Een veel actievere samenwerking zou een boel problemen oplossen. Dat gebeurt nog nauwelijks, maar dat is de toekomst volgens mij. En de enige manier om als beroepsgroep te overleven.

De gerechtsdeurwaarder kan de regierol voeren in het brede werkveld van schulddienstverlening. Er is geen beroepsgroep die zoveel weet over de problematiek als de gerechtsdeurwaarders. Dat vraagt wel een belangrijke impuls en ondersteuning van de overheid.  Een verbreding van de huidige Rijksincasso-visie. Daar zijn alle ministeries serieus mee bezig, behalve het Ministerie van Financiën. Want die innen de belastingen en moeten het geld binnenhalen om de overheid draaiende te houden. Tegen elke prijs lijkt het wel.

Ik denk niet dat je van alle betrokken partijen mag verwachten dat er een uniform centraal beleid komt. Het is lastig genoeg om de eigen regelgeving te effectueren. Kijk naar de Beslag Vrije Voet, een initiatief van de gerechtsdeurwaarders. Het kost ondertussen meer dan tien jaar om het KBvG preadvies uitgevoerd te krijgen. Omdat iedereen om de hete brij blijft heendraaien.

Schulden- en armoedebeleid

Er is nog nooit zoveel push geweest om iets te doen aan schulden- en armoedebestrijding als op dit moment. Staatssecretaris Van Ark heeft dat echt lichtjaren vooruit gezet.

Maar het systeem is te gecompliceerd. Privacy, compliance, belangen, de debiteur zelf met zijn problemen. Je loopt letterlijk het moeras in. Als je voor een 100% oplossing wilt gaan, komt die er nooit. We moeten voor 80% gaan willen we ooit iets bereiken. We zouden LVB’ers kunnen herkennen en helpen door naar hun CITO-score op de basisschool te kijken. Of bij de inschrijving van een echtscheiding vragen of dat financiele problemen oplevert en daarop acteren. Door de privacy-paradox doen we daar maatschappelijk nog veel te weinig mee. Daarbij komt dat we als maatschappij vinden dat altijd alles voor iedereen moet kunnen. De vraag of je iets kunt kopen, of dat het verstandiger is om dat te laten, wordt veel te weinig gesteld. We lopen voor de pijn weg.

Hoe meer ik ermee bezig ben, hoe meer ik mezelf realiseer dat we meer met, dan over de schuldenaren moeten praten. Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik de neiging heb om voor die groep te gaan denken. Terwijl er genoeg echte ervaringsdeskundigen zijn. Dáár moeten we mee in gesprek gaan. En heel goed luisteren. Niet om het werk van de maatschappelijk werker te gaan doen. Wel om het verschil te maken. Goed ons werk te kunnen doen en meerwaarde aan incasso en gerechtsdeurwaarderswerk toe te voegen door de slag te maken naar de maatschappij en de menselijkheid. We cash. We care.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback