Nieuws

Meer aandacht voor laaggeletterdheid

31 oktober 2019

Meer aandacht voor laaggeletterdheid

Syncasso en RUG Customer Insights Center bijeenkomst over Laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid is een groot probleem in Nederland. Bijna 1 op de 5 Nederlanders is laag taalvaardig en begrijpt daarom niet wat de overheid van ze vraagt. Het probleem is nog groter bij schuldhulpverleningsorganisaties en gerechtsdeurwaarders zoals Syncasso. Daar kwalificeert ruim de helft als laag taalvaardig.

Gelukkig is de aandacht voor laaggeletterdheid sinds de publicatie van ons onderzoek Gelezen ≠ Begrepen enorm toegenomen. CJIB heeft haar incassocommunicatie on- en offline versterkt met pictogrammen. Afgelopen week publiceerde de overheid dat die 100 taalexperts gaat inzetten om hun communicatie begrijpelijker te maken.

Wetenschap en praktijk

Voor de executive leden van het RUG Customer Insights Center en relaties van Syncasso kwamen wetenschap en praktijk bij elkaar in een bijeenkomst over Laaggeletterdheid.

Dr. Martijn Keizer van de Rijksuniversiteit Groningen presenteerde wetenschappelijke inzichten over de identificatie van deze klantengroep, hun gedrag, onderscheiden subgroepen en verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar aanpassingen in de communicatie om deze klantengroep(en) beter te kunnen bedienen.

Aansluitend presenteerde Paul Otter namens Syncasso over de consequenties van laaggeletterdheid bij debiteurklanten, het strategische belang van aangepaste communicatie naar deze klantengroepen en praktische uitwerkingen naar incassocommunicatie, interne opleidingen, aanpassing van systemen en procedures en de doorontwikkeling van de wetenschappelijke en praktische inzichten.

Begrijpelijk communiceren noodzakelijk, maar niet eenvoudig

Al tijdens de presentaties leverde dit een levendige discussie op over de noodzaak van begrijpelijke communicatie, die werd door iedereen volledig onderkend. Maar de discussie ging ook over de praktische hindernissen die overwonnen moeten worden om begrijpelijk te communiceren. Draagvlak in de organisatie, de AVG, een sluitende business case en ICT-beperkingen om er een paar te noemen. Joop Tromp, CFO van Syncasso, gaf aan dat dit inderdaad aanzienlijke ICT-investeringen vraagt om de visuele communicatie geautomatiseerd via workflows te laten verlopen. Maar dat daardoor snel AB-tests kunnen worden uitgevoerd en volledig gesegmenteerd te communiceren gerealiseerd is.

Tijdens de afsluitende borrel werd nog stevig doorgepraat over de relatie tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen en begrijpelijk communiceren. Ook vanwege de sociale impact van incasso kan het een niet zonder het ander.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback