Nieuws

Kernprincipe V: Uitlegbaarheid

28 augustus 2020

Kernprincipe V: Uitlegbaarheid | Hoe werkt het en wie is verantwoordelijk?

Ethische kaders Artificial Intelligence in creditmanagement

In eerdere artikelen in deze reeks, te vinden op www.syncasso.nl/aiethiek, bespraken we vier van de vijf ethische kernprincipes voor Artificial Intelligence in relatie tot creditmanagement: Goed doen, Geen kwaad doen, Autonomie en Gerechtigheid.  Dit is het vijfde en laatste artikel over AI en uitlegbaarheid in een serie van vijf kernprincipes voor Ethics by Design en de ontwikkeling en toepassing van AI in creditmanagement.

Kernprincipe V: Uitlegbaarheid | Hoe werkt het en wie is daar verantwoordelijk voor?

Uitlegbaarheid is de achilleshiel van AI. Hoe accurater de voorspelling, hoe moeilijker die uit te leggen is [1]. Door het gebruik van neurale netwerken en deep learning neemt de betrouwbaarheid en voorspelkracht toe. Maar de complexiteit eveneens, waardoor het bijna onmogelijk is om uit te leggen waarom de voorspelling zo is. En hoe groter de mogelijke impact van de voorspelling is, hoe dwingender de noodzaak om zicht te hebben op de overwegingen achter de voorspelling.

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

Wie is aansprakelijk als er schade ontstaat als gevolg van technologie die zelfstandig beslissingen neemt? Expliciete wetgeving ontbreekt vooralsnog. Vanuit juridisch perspectief kun je denken aan aansprakelijkheid  zoals die geldt voor de bezitter van een dier dat schade aanricht. Of een zelfstandige rechtspersoonlijkheid voor dienstverlening die gebruik maakt van AI. Een ander idee is een verplichte verzekering voor schade die door AI ontstaat. Vanuit een ethisch perspectief moet een organisatie verantwoordelijkheid nemen voor een AI-voorspelling die schade tot gevolg heeft en zich inzetten om herhaling te voorkomen.

Europese commissie

In het whitepaper ‘On Artificial Intelligence – A European approach to excellence and trust’ van de Europese Commissie [2] wordt (ook) aangeven dat door de ondoorzichtigheid van AI-modellen niet te controleren is of de Europese wet- en regelgeving op het gebied van privacy, grondrechten en aansprakelijkheden gerespecteerd worden door een AI-toepassing. De EC adviseert, bij gebrek aan beter, om de ontwikkeling van het model en de data die gebruikt wordt om het model te trainen, goed te documenteren en de geautomatiseerde beslissingen op een ‘voor mensen begrijpelijke manier’ uit te leggen. De EC verwijst daarbij naar DARPA in de USA, die daarvoor aan een oplossing werken.

DARPA uitlegmodellen en -interfaces

Het Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) ontwikkelde in de jaren ’60 en ’70 ARPANET – de voorloper van internet. In 2003 de eerste stem-gestuurde assistenten (zoals SIRI) en in 2004 het eerste platform voor zelfrijdende auto’s. Vanaf 2016 werkt DARPA aan een project Explainable Artificial Intelligence (XAI). Hiervoor worden nieuwe machine learning systemen – Uitleg modellen – ontwikkeld die hun eigen rationale kunnen uitleggen, inzicht geven in de sterktes en zwaktes van het model en een beeld geven hoe die zich in de toekomst zullen gaan gedragen. Daaraan worden vervolgens Uitleg-interfaces gekoppeld die dat op een menselijke, begrijpelijke manier vertalen voor de eindgebruiker.

Google Explainable AI voor ontwikkelaars en data-wetenschappers is een al beschikbaar pakket tools en frameworks waarmee begrijpelijke en inclusieve machinelearning-modellen kunnen worden ontwikkeld en geimplementeerd. Een score toont aan in hoeverre elke factor heeft bijgedragen aan het eindresultaat van de voorspellingen uit een model. Er zijn overigens meer ontwikkelingen die zich op ontwikkelaars en data-wetenschappers richten, waaronder een samenwerking tussen Harvard en IBM. Maar een geautomatiseerde oplossing die AI-modellen begrijpelijk aan consumenten uitlegt is nog niet beschikbaar.

Uitlegbaarheid en verantwoordelijkheid, specifiek voor creditmanagement AI

In een vorig artikel over AI en Gerechtigheid bespraken we drie toepassing van creditmanagement AI: voor handelsinformatie, credit checks/achteraf betalen en het voorspellen van betaalcapaciteit. In alle gevallen is het risico dat de voorspelling impact heeft gemiddeld tot groot. Niet tot zaken komen op basis van negatieve handelsinformatie heeft economische impact. Een afwijzing door een credit check voor achteraf betalen heeft minder impact, maar roept zeker vragen op. In het voorspellen van betaalcapaciteit is het risico besloten dat het voorspelmodel een niet-kunner niet als zodanig herkent, bijvoorbeeld vanwege een actuele levensgebeurtenis.

Informeren

In alle gevallen moet het doel van de AI-toepassing en de data-elementen [3] die hierbij gebruikt worden in relatie tot de voorspelling beschikbaar zijn voor de vrager. Daarbij moet de betrouwbaarheid van het algoritme en de toegestane afwijking worden overlegd. De berekende voorspelling moet begrijpelijk uitgelegd en logische onderbouwd worden met de gebruikte data. Voor het voorspellen van betaalcapaciteit worden Random Forest en Decision Tree technieken gebruikt die daaraan voldoen.

Aanpassen

Als een voorspelling onterecht negatieve gevolgen heeft voor een betrokkene, moet de mogelijkheid bestaan om op verzoek de data te actualiseren of corrigeren. Het moet voor de eindgebruiker duidelijk zijn waar hij/zij terecht kan als dat niet naar tevredenheid (kunnen) wordt opgelost.

Evalueren en certificeren

Een regelmatige en deskundige evaluatie van de (resultaten van de) AI-toepassing, met transparante, toegankelijke verslaglegging daarvan, die inzicht geeft in de aanpassingen die naar aanleiding van de evaluatie zijn aangebracht. Syncasso pleit ervoor om AI-toepassingen voor  creditmanagement te betrekken in de audits voor de ISO 27000 certificeringen.

Kent u andere voorbeelden van Uitlegbaarheid voor AI in creditmanagement? Deel ze met ons op www.syncasso.nl/aiethiek.

Wilt u reageren op dit artikel? Ga naar www.syncasso.nl/aiethiek


[1] DARPA Explainable Artificial Intelligence (XAI)
[2] EC Policy AI
[3] Ook ingevolgde de AVG

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback