Nieuws

Geregistreerde Schuld Regeling

04 oktober 2021
Interview met Henriëtta Joosten, associate Lector Financial Ethics Hogeschool van Arnhem en Nijmegen[1], praktisch filosoof en nieuwsgierige bedrijfskundige

Op initiatief van Syncasso Gerechtsdeurwaarders is in samenwerking met een ervaringsdeskundige van Movisie en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de kosten van gerechtelijke incasso te beperken. In het whitepaper Geregistreerde Schuld Regeling wordt een voorstel gepresenteerd om eerlijker schulden op te lossen. Onnodige kosten die de betaalcapaciteit verder aantasten, escalatie en stress voor de burger met schulden worden hierdoor voorkomen. We hebben een ervaringsdeskundige, een financieel ethicus, schuldeisers, een gerechtsdeurwaarder en een landelijke politicus gevraagd om het voorstel vanuit hun gezichtspunt te belichten. In dit interview stellen we vier vragen aan Henriëtta Joosten over de Geregistreerde Schuld Regeling vanuit het gezichtspunt van de financiële ethiek.

Hoe kijkt u vanuit financiële ethiek naar de Geregistreerde Schuld Regeling?

Ik geloof in een rijke, menselijke financiële ethiek. Als organisatie kijk je niet alleen naar het rendement, maar naar meervoudige waardecreatie. Toegevoegde waarde op financieel vlak én oog voor rechtvaardigheid en duurzaamheid. Met een goede afweging tussen risico en rendement. Rekening houdend met de natuur en de legitimiteit van je activiteiten. Niet makkelijk om die afwegingen te maken en in je processen te verankeren. Maar wel nodig, want hoe je het went of keert, alles is met alles verbonden.

De Geregistreerde Schuld Regeling is een mooie invulling van een groot aantal van deze kernwaarden. De regeling zorgt allereerst voor een rechtvaardiger afweging van de belangen van alle betrokken partijen. Ook speelt de vraag of deze regeling bijdraagt aan een eerlijker verdeling van de welvaart en het welbevinden een rol. Vanuit duurzaamheid levert de Geregistreerde Schuld Regeling niet alleen een bijdrage aan het NU, maar ook voor de generaties die na ons komen. Schuld raakt de hele familie. Ook de kinderen groeien op met stress. Met de Geregistreerde Schuld Regeling blijft dit veel kinderen bespaard.

Financiële ethiek vraagt om breder te kijken. In gesprek te blijven – de wereld verandert voortdurend – en te denken vanuit verantwoordelijkheden. Als organisatie heb je verschillende verantwoordelijkheden:

  • Economische verantwoordelijkheid in de vorm van aandeelhoudersbeloning en de continuïteit van je bedrijf.
  • Wettelijke verantwoordelijkheid, je houdt je als bedrijf aan de wet waarin de normen en waarden van de samenleving besloten zijn. Met de Geregistreerde Schuld Regeling proberen we de wetgeving net een beetje andere kernwaarden mee te geven.
  • Morele verantwoordelijkheid, om met veel meer belangen van (toekomstige) participanten en belanghebbenden rekening te houden.
  • Publieke verantwoordelijkheid, die wordt vaak vergeten. Publiekelijk meespreken over de vraag hoe we onze samenleving en samenwerking willen vormgeven. Met dit voorstel geven wij hier invulling aan.
GSR wil schulden oplossen, maar met minder kosten voor de debiteurklant. Wie zou de kosten voor de coördinerend deurwaarder moeten dragen? De debiteurklant vanuit de besparing? De schuldeiser vanuit de beperking van afschrijvingen en procesrisico? Of een verdeling?

Niet de debiteurklant in ieder geval. Daar is het ons juist om te doen, om die te ontzien. De schuldeiser en de samenleving moeten die kosten dragen. In ieder geval moet de overheid de kosten van de audit dragen. Er staan immers ook forse besparingen tegenover, bijvoorbeeld bij de rechtelijke macht.

De kantonrechter toetst ‘ambtshalve’ de rechtmatigheid van de vordering in een procedure. Kan de gerechtsdeurwaarder dat net zo onpartijdig doen bij GSR?

Dat denk ik wel. Bovendien blijft de mogelijkheid bestaan om naar de rechter te gaan en niet te kiezen voor de Geregistreerde Schuld Regeling. We moeten ook nadenken of iemand bij nader inzien de Regeling kan opzeggen. Wat voor situatie ontstaat er dan? En er is natuurlijk de audit.

Hoe zou de verdeling van de beschikbare betaalcapaciteit vanuit Ethisch perspectief plaats moeten vinden? Naar rato van de hoofdsom? Of naar preferentie – bijvoorbeeld van de overheid? Of…

Er zijn verschillende manieren om naar de verdeling van de betaalcapaciteit te kijken, naast de hoogte van de vordering. Op dit moment geldt de preferentie van de overheid: zij krijgt voorrang. Maar er zijn andere criteria denkbaar. Hoe lang bestaat een schuld al? Komt de schuldeiser zelf in de problemen als hij maar weinig betaald krijgt uit de verdeling? Denk aan het MKB. De gerechtsdeurwaarder moet zorgen voor een eerlijke verdeling. Hoe dat moet gebeuren en wat ‘eerlijk’ inhoudt, zijn vragen die ons allemaal aangaan. De Geregistreerde Schuld Regeling is aanleiding om het publieke gesprek daarover te voeren. Je moet de verdeling uiteindelijk kunnen verantwoorden rekening houdend met meervoudige waarde voor alle betrokken partijen en een fatsoenlijke wereld.

In het volgende interview spreken we met Marc Mulder, ervaringsdeskundige namens Movisie, over de Geregistreerde Schulden Regeling.

Het whitepaper over de Geregistreerde Schuld Regeling kunt u hier downloaden. Reageren op dit interview? Stuur een e-mail naar communicatie@syncasso.nl

[1] Tot september 2021

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback