Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Eenvoudiger gerechtelijke incassoprocedure

26 juli 2019
CorporatesFinance

Eenvoudiger gerechtelijke incassoprocedure

KBvG Filtermodel ad. 2013 afstoffen!

Gerechtsdeurwaarder Paul Otter neemt regelmatig een gast mee op zijn deurwaardersroute. Omdat ketenpartners in de schulddienstverlening nog te vaak een achterhaald beeld hebben van het werk en de manier van doen van de deurwaarder. Elkaar en elkaars werkzaamheden beter leren kennen, helpt om de samenwerking te verbeteren. De meeste uitdagingen in de keten vragen om samenwerking en gebruikmaking van elkaars kennis en ervaring. Vandaag ging een medewerker van het Ministerie van Justitie en Veiligheid mee met Paul. Die wilde behalve kennismaken, ook met Paul van gedachten wisselen over onze ideeën voor een ‘eenvoudige’ gerechtelijke incassoprocedure. En wat wij denken over het idee om de kantonrechter ‘onder verband van vonnis’ een betalingsregeling af te laten spreken.

Eenvoudige gerechtelijke incassoprocedure

Terwijl er momenteel veel te doen is over de ‘ambtshalve toetsing’ van verstekzaken, zijn plannen voor  een ‘eenvoudige’ gerechtelijke incassoprocedure, die alle partijen minder tijd en geld gaan kosten, extra welkom. In maart 2013 heeft KBvG samen met Capgemini consulting hiervoor het Filtermodel voor ontwikkeld. Helaas was er toen te weinig draagvlak voor. Maar het levert zeker waarde op om daar nog eens goed naar te kijken als we de gerechtelijke incassoprocedures willen vereenvoudigen.

Kort samengevat, komt het Filtermodel erop neer dat de Gerechtsdeurwaarders voor het aanbrengen van de zaak bij de Kantonrechter in overleg met de burger/schuldenaar vaststelt of er sprake is van een geschil over de vordering. Vanuit het gezichtspunt dat de kantonrechter er is voor geschilbeslechting, kan als het alleen gaat om het vaststellen van de betalingsverplichting vervolgens een veel eenvoudiger incassoprocedure gevolgd worden. Kwaliteit en integriteit van de ‘filtering’ door de gerechtsdeurwaarders wordt in een verordening KBvG Normen voor Kwaliteit vastgelegd, verplicht geaudit en valt onder het tuchtrecht voor gerechtsdeurwaarders.

De voordelen van het filtermodel: (1) het isoleren van verstekzaken, (2) een effectieve inzet van alternatieve geschilbeslechting, (3) onderscheid van incassozaken naar communicatiekanaal en rechtsgebied, (4) het aanhouden van incassozaken en (5) een intensieve bevraging van de schuldenaar voor het indienen van de dagvaarding. Dat resulteert in een afname van het aantal incassozaken dat bij de rechtbank belandt en in een toename van de efficiëntie waarmee de rechtbank deze zaken kan behandelen. Op basis van de toenmalige berekeningen leverde het ook nog eens een besparing van ruim € 40 miljoen op. De moeite waard om nog eens naar te kijken.

Overigens is Syncasso van mening dat de ambtshalve toetsing ook prima aan de gerechtsdeurwaarders kan worden overgelaten. Die zijn (ook) door de Kroon aangesteld en intensief gereguleerd en gecontroleerd.

Betalingsregeling ‘onder verband van vonnis’

In aanmerking nemend wat de gerechtsdeurwaarder allemaal doet en gedaan heeft om een passende, haalbare betalingsregeling af te spreken met de burger, zijn wij niet zo enthousiast over het idee om als dat voorafgaand aan de gerechtelijke procedure niet gelukt is, onder verband van vonnis door de kantonrechter af te laten spreken. Ook in de wetenschap dat na drie maanden de meeste betalingsregelingen niet meer nagekomen worden, zou je dan alsnog de inzet van dwangmaatregelen moeten overwegen om de ‘regeling’ weer op gang te brengen. Beter om vóór de gang naar de rechter een passende betalingsregeling te verplichten, denken wij.

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Het Filtermodel van KBvG illustreert goed hoe samenwerking waarde toevoegt aan de schulddienstverleningsketen. Door ketenpartners in hun kracht te zetten wordt de keten als geheel sterker, kostenefficiënter, beter en sneller.

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
08 februari 2023

Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren

Je segmenteert een debiteurklantenbestand om beter en effectiever met je klanten te communiceren. Bijvoorbeeld door anders of vaker met een segment contact te zoeken.

Lees meer
Read more about Klantgerichte incassocommunicatie deel VI – segmenteren
01 februari 2023

Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

De ambtshalve toetsing van de informatieplichten houdt veel partijen bezig. Er was dan ook grote belangstelling voor de werkveldconferentie die door Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso georganiseerd werd.

Lees meer
Read more about Werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter