Nieuws

Eenvoudiger gerechtelijke incassoprocedure

26 juli 2019

Eenvoudiger gerechtelijke incassoprocedure

KBvG Filtermodel ad. 2013 afstoffen!

Gerechtsdeurwaarder Paul Otter neemt regelmatig een gast mee op zijn deurwaardersroute. Omdat ketenpartners in de schulddienstverlening nog te vaak een achterhaald beeld hebben van het werk en de manier van doen van de deurwaarder. Elkaar en elkaars werkzaamheden beter leren kennen, helpt om de samenwerking te verbeteren. De meeste uitdagingen in de keten vragen om samenwerking en gebruikmaking van elkaars kennis en ervaring. Vandaag ging een medewerker van het Ministerie van Justitie en Veiligheid mee met Paul. Die wilde behalve kennismaken, ook met Paul van gedachten wisselen over onze ideeën voor een ‘eenvoudige’ gerechtelijke incassoprocedure. En wat wij denken over het idee om de kantonrechter ‘onder verband van vonnis’ een betalingsregeling af te laten spreken.

Eenvoudige gerechtelijke incassoprocedure

Terwijl er momenteel veel te doen is over de ‘ambtshalve toetsing’ van verstekzaken, zijn plannen voor  een ‘eenvoudige’ gerechtelijke incassoprocedure, die alle partijen minder tijd en geld gaan kosten, extra welkom. In maart 2013 heeft KBvG samen met Capgemini consulting hiervoor het Filtermodel voor ontwikkeld. Helaas was er toen te weinig draagvlak voor. Maar het levert zeker waarde op om daar nog eens goed naar te kijken als we de gerechtelijke incassoprocedures willen vereenvoudigen.

Kort samengevat, komt het Filtermodel erop neer dat de Gerechtsdeurwaarders voor het aanbrengen van de zaak bij de Kantonrechter in overleg met de burger/schuldenaar vaststelt of er sprake is van een geschil over de vordering. Vanuit het gezichtspunt dat de kantonrechter er is voor geschilbeslechting, kan als het alleen gaat om het vaststellen van de betalingsverplichting vervolgens een veel eenvoudiger incassoprocedure gevolgd worden. Kwaliteit en integriteit van de ‘filtering’ door de gerechtsdeurwaarders wordt in een verordening KBvG Normen voor Kwaliteit vastgelegd, verplicht geaudit en valt onder het tuchtrecht voor gerechtsdeurwaarders.

De voordelen van het filtermodel: (1) het isoleren van verstekzaken, (2) een effectieve inzet van alternatieve geschilbeslechting, (3) onderscheid van incassozaken naar communicatiekanaal en rechtsgebied, (4) het aanhouden van incassozaken en (5) een intensieve bevraging van de schuldenaar voor het indienen van de dagvaarding. Dat resulteert in een afname van het aantal incassozaken dat bij de rechtbank belandt en in een toename van de efficiëntie waarmee de rechtbank deze zaken kan behandelen. Op basis van de toenmalige berekeningen leverde het ook nog eens een besparing van ruim € 40 miljoen op. De moeite waard om nog eens naar te kijken.

Overigens is Syncasso van mening dat de ambtshalve toetsing ook prima aan de gerechtsdeurwaarders kan worden overgelaten. Die zijn (ook) door de Kroon aangesteld en intensief gereguleerd en gecontroleerd.

Betalingsregeling ‘onder verband van vonnis’

In aanmerking nemend wat de gerechtsdeurwaarder allemaal doet en gedaan heeft om een passende, haalbare betalingsregeling af te spreken met de burger, zijn wij niet zo enthousiast over het idee om als dat voorafgaand aan de gerechtelijke procedure niet gelukt is, onder verband van vonnis door de kantonrechter af te laten spreken. Ook in de wetenschap dat na drie maanden de meeste betalingsregelingen niet meer nagekomen worden, zou je dan alsnog de inzet van dwangmaatregelen moeten overwegen om de ‘regeling’ weer op gang te brengen. Beter om vóór de gang naar de rechter een passende betalingsregeling te verplichten, denken wij.

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Het Filtermodel van KBvG illustreert goed hoe samenwerking waarde toevoegt aan de schulddienstverleningsketen. Door ketenpartners in hun kracht te zetten wordt de keten als geheel sterker, kostenefficiënter, beter en sneller.

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback