Nieuws

Een bankrekening die je vriend is?

12 mei 2017

Een bankrekening die je vriend is?

Bankieren doe je niet voor de lol, ik in ieder geval niet. Verkeerd cijfer, phishing mail, nepfactuur en dan natuurlijk ook nog de worsteling om maandelijks uit te komen met je geld. Een soort van financiële jungle. Overleven naar de volgende loonbetaling is een hele toer. En als gerechtsdeurwaarder kan ik weten waar het fout gaat: ik spreek de slachtoffers aan de deur! Maar zou het makkelijker kunnen? Met een bankrekening die je helpt, die meedenkt en je waarschuwt? De bank als vriend?

Anno 2017 is een financiële huishouding behoorlijk gecompliceerd. Onze Jan heeft het er maar moeilijk mee. Toeslagen, pinbetalingen, automatische afschrijvingen en zo af en toe de creditcard afschrijving. Voor Jan is overzicht houden moeilijk, een fout zo gemaakt en voor hij het weet staat hij rood. Of erger: heeft hij schulden.

Toch vreemd dat in deze tijd waarin ICT en data zorgen dat Bol.com feilloos weet welk boek ze Jan moeten aanbevelen en Wehkamp weet welke kleur shirts Jan’s voorkeur hebben, de banken nog steeds ouderwets met het betalingsverkeer omgaan.

Internetbankieren heeft er eigenlijk alleen maar gezorgd dat Jan nu zelf zijn betalingen inklopt en het verder weinig meerwaarde voor hem oplevert. Vreemd dat banken niet actief in dit gat in de markt springen. Echt niet alleen voor Jan, maar voor iedereen!

Jan droomt weleens van een bankrekening die hem assisteert. Als een persoonlijke assistent geeft zijn bankrekening Jan een seintje dat hij recht heeft op zorgtoeslag, maar die niet krijgt. Hij herinnert Jan aan abonnementen die hij kan opzeggen (met één druk op de knop). Jan’s bankrekening weet dat de huur (of de hypotheek) en de andere vaste lasten betaald moeten worden en houdt daar alvast rekening mee. Een bankrekening die met Jan meekijkt en hem waarschuwt als hij in ’t rood dreigt te schieten, omdat hij weet wat Jan die maand nog voor uitgaven voor z’n kiezen gaat krijgen.

Deze bankrekening assisteert je niet alleen, maar maakt een dikke kans je beste vriend te worden. Hij geeft aan dat andere mensen met dezelfde inkomsten gemiddeld x euro per maand sparen, hij weet welke afschrijvingen eraan zitten te komen en welke inkomsten wanneer verwacht worden. Dan heb ik het niet over Excel sheets of Apps’ waarvoor je een middag moet gaan zitten om ze een beetje te snappen, maar over een bankrekening die dat zelf invult. Op basis van het verleden en op basis van de metadata van andere Jannen. Daar heb ik zelf wel een paar tientjes per maand voor over! En alle data is en blijft van mij, maar kan wel anoniem worden gebruikt om mijn medeburgers te helpen bankieren en controle te houden over hun financiën.

En hoe komt een gerechtsdeurwaarder nu aan deze visie? Ik kom bij Jan aan de deur en constateer dat Jan al lang geen overzicht meer heeft. Hij zou enorm geholpen zijn met een steuntje in de rug. Bovendien snap ik dat het ingewikkeld is en je makkelijk fouten maakt. Dit zou niet alleen Jan helpen, maar veel meer mensen waar ik kom zouden ermee geholpen zijn. En heel eerlijk: ik zou ‘m zelf ook wel willen hebben!

Het is technisch allemaal mogelijk, de bankrekening die je helpt te overleven in een complexe financiële wereld. Een bankrekening die jou assisteert om de maand goed door te komen tot de volgende loonbetaling. Een bankrekening van morgen, die je eigenlijk nu al zou willen hebben: welke bank pakt als eerste de handschoen op?

Paul Otter, gerechtsdeurwaarder en directeur SyncassoLab en Corporate Social Responsibility van Syncasso Gerechtsdeurwaarders. Paul blogt regelmatig over actuele zaken op zijn vakgebied en de mens achter incasso.

Gerelateerde nieuwsberichten

15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
Feedback