Nieuws

Bankbeslag en de Beslagvrije Voet

10 maart 2017

Bankbeslag en de Beslagvrije Voet

De Nationale ombudsman stelt voor om de Beslagvrije Voet ook te gaan hanteren als er bij een consument een Bankbeslag wordt gelegd. Begin dit jaar hebben minister Klijnsma, De Nationale Ombudsman, een aantal overheidsinstanties en de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders hierover met elkaar gesproken. Thema van de bijeenkomst was ‘Burgers mogen van overheidsinstanties en van gerechtsdeurwaarders verwachten dat deze – bij beslag op hun bankrekening – (op verzoek) een bedrag vrijlaten ter hoogte van de beslagvrije voet.’  Maar dat is helaas nog niet zo eenvoudig te realiseren.

Geen wettelijke verplichting

Op dit moment is nog niet in de wet vastgelegd dat bij een bankbeslag rekening moet worden gehouden met de bescherming van de beslagvrije voet. Dat kan tot situaties leiden waarbij iemand die al door een loonbeslag van de beslagvrije voet moet rondkomen, door een bankbeslag onder het bestaansminimum terecht komt. Daardoor nog verder in de financiële problemen komt omdat andere financiële verplichtingen (ook) niet meer voldaan kunnen worden. Dat kan de bedoeling niet zijn, helaas werkt het op dit moment wel zo. Zo lang de wet het niet regelt, moeten we het samen oplossen.

Op verzoek

Voor loonbeslagen moet verplicht vooraf het Digitaal Beslag Register geraadpleegd worden en worden we (ook) door de werkgever of uitkeringsinstantie geïnformeerd als er al andere loonbeslagen gelegd zijn. Daarmee wordt voorkomen dat iemand door loonbeslag onder de beslagvrije voet terecht komt.

Probleem bij een Bankbeslag is, dat de beslaglegger vooraf niet weet hoeveel saldo er op de rekening(en) staat. We worden alleen achteraf geïnformeerd of er voldoende saldo op de rekening(en) stond om het bankbeslag te voldoen. En het kan tot vier weken duren voor er antwoord komt van de bank. Om dat te veranderen zien we voorlopig nog niet gebeuren. Dus moeten we het samen oplossen.

Als u door een bankbeslag onder de beslagvrije voet komt, kunt u het beste zelf zo snel mogelijk contact met ons zoeken. Op onze website vindt u onderaan de pagina hulpmiddelen om uw persoonlijke beslagvrije voet te berekenen. Verder hebben we in de meest gestelde vragen en antwoorden veel informatie over het bankbeslag en de beslagvrije voet.

Vereenvoudiging van de beslagvrije voet

De minister heeft op aandringen van de KBvG belooft om de berekening van de beslagvrije voet te vereenvoudigen. Dat vinden wij ook hoognodig. Dus als u er niet uitkomt, stuur dan een email naar bvv@syncasso.nl met uw dossiernummer en uw vraag. Dan helpen wij u met de berekening en kunnen we snel een bankbeslag opheffen als u daardoor onder de beslagvrije voet komt.

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback