Deze website maakt gebruik van cookies om ons te helpen uw gebruikerservaring te verbeteren. Accepteren Meer informatie

Lezen ≠ Begrijpen

Lezen ≠ Begrijpen: Onderzoek naar leesvaardigheid onder mensen met financiële problemen

De directe aanleiding voor dit onderzoeksproject vormt de observatie van medewerkers van zowel schuldhulpverleningsorganisatie Kredietbank Nederland als gerechtsdeurwaarders- en incassobureau Syncasso Nederland BV dat een deel van hun klanten moeite heeft met lezen. Medewerkers van Kredietbank Nederland merken dit bijvoorbeeld tijdens gesprekken waarin klanten brieven en aanmaningen meenemen die ze niet goed lijken te begrijpen. Gerechtsdeurwaarders van Syncasso spreken geregeld mensen aan de deur die vragen om een mondelinge toelichting bij de papieren stukken die ze net hebben ontvangen omdat ze die stukken niet goed kunnen lezen. Deze mensen met financiële problemen worden met brieven en e-mails van Kredietbank Nederland, Syncasso, maar ook andere organisaties niet altijd bereikt, waardoor zij belangrijke informatie missen die kan helpen bij het oplossen of tegengaan van deze problemen. Om te achterhalen hoe groot de rol van laaggeletterdheid is in het ontstaan en voortduren van schuldenproblematiek is het onderzoeksproject ‘Lezen ≠ Begrijpen’ opgezet.

Whitepaper

De aanpak en resultaten van ons onderzoek staan beschreven in het onderzoeksrapport ‘Lezen ≠ Begrijpen: Onderzoek naar leesvaardigheid onder mensen met financiële problemen’. Wilt u het onderzoeksrapport ontvangen?

Download hier het onderzoeksrapport ‘Lezen ≠ Begrijpen’.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.