Nieuws

Klantgerichte incassocommunicatie deel V - Duurzame betalingsregelingen

24 januari 2023
Duurzame betalingsregelingen worden beter volgehouden

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden.

Door de stijgende inflatie en energietarieven zal het aantal betalingsachterstanden toenemen. Veel debiteurklanten weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden. Syncasso heeft met een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, voorspelmodellen, data-analyse en continue testen veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en niet werkt in incassocommunicatie. In deze serie artikelen willen we die met u delen.

Dit is het 5e deel van serie artikelen over klantgerichte incassocommunicatie.

Gemiddeld komen debiteurklanten 1 op de 3 betalingsregelingen niet na. Omdat het hen ontbreekt aan financieel overzicht. Of omdat een te hoog termijnbedrag afgesproken is. En dat komt vaak omdat de debiteurklant denkt dat hoog termijnbedrag nodig is om een betalingsregeling te krijgen. Dat levert onnodige stress op en creëert vaak ook extra kosten om verschillende betalingsregelingen voor dezelfde achterstand opnieuw in te regelen. Ook bestaat het risico dat het betalingsprobleem verschoven wordt naar andere schuldeisers, omdat de debiteurklant die verplichtingen niet meer kan nakomen. Dat kan een escalatie van incassokosten veroorzaken en het begin van problematische schulden. Wat kun je doen om een duurzame betalingsregeling af te spreken?

Wat is een duurzame betalingsregeling?
  • Een betalingsregeling die de achterstand met periodieke afbetalingen oplost en ervoor zorgt dat de debiteurklant in zijn of haar levensonderhoud en andere lopende verplichtingen kan blijven voorzien.
  • Lagere termijnbedragen en langere looptijden zijn meestal nodig om de achterstand op te lossen.
  • Voorwaarde is dat de nieuwe facturen (ook) op tijd betaald worden.
Hoe kom je erachter of het voorgestelde bedrag goed kan worden volgehouden?

Stel context-gerelateerde vragen zoals:

  • Heeft u nog andere betalingsachterstanden?
  • Zo ja, bij welke andere vaste lasten leveranciers?
  • Hoe groot zijn deze achterstanden?

Is schuldhulpverlening betrokken?

  • Zo ja, Wie is uw schuldhulpverlener?
  • Mogen we contact zoeken?

Heeft u andere lopende betalingsregelingen?

  • Zo ja, bij wie, hoeveel per maand?
  • Kunt u die volhouden? Waarom niet?
Hoe spreek je dat het beste af?
  • Mondeling en daarna de afspraken schriftelijk bevestigen in begrijpelijke taal
  • Bij debiteurklant controleren of de afspraken goed begrepen zijn
  • Maandelijks ondersteunen met sms, chat of emailberichten
    (Betaallinks of QR-codes toevoegen)
  • Betaalpauzes bij calamiteiten inlassen
    (Direct bellen als de termijn niet betaald is)
    (Informeren naar de oorzaak)
    (Nieuwe betalingsafspraak maken en vastleggen)

In het volgende artikel delen we onze kennis en inzichten over Segmentatie. Waar moet je aan denken om gesegmenteerd met debiteurklanten te communiceren?

Gerelateerde nieuwsberichten

02 juli 2025

Sabine van den Boogaard en Koen Kwadijk treden toe als mede-eigenaar

Koen Kwadijk en Sabine van den Boogaard per 2 juli 2025 mede-eigenaar van Syncasso. Met deze stap versterken zij hun betrokkenheid en geven ze de organisatie een extra impuls richting groei en innovatie.

Lees meer over: Sabine van den Boogaard en Koen Kwadijk treden toe als mede-eigenaar
02 juli 2025

Sabine van den Boogaard, mede-eigenaar bij Syncasso

Maak kennis met Sabine van den Boogaard. Directeur Klant, Markt en Communicatie en vanaf 2 juli mede-eigenaar bij Syncasso.

Lees meer over: Sabine van den Boogaard, mede-eigenaar bij Syncasso
02 juli 2025

Koen Kwadijk, mede-eigenaar bij Syncasso

Maak kennis met Koen Kwadijk. Verantwoordelijk voor operationele aansturing en vanaf 2 juli mede-eigenaar bij Syncasso

Lees meer over: Koen Kwadijk, mede-eigenaar bij Syncasso
01 juli 2025

Schulden en gezondheid

Financiële stress leidt tot zorgmijding, verergering van klachten en hogere zorgkosten. Ontdek de invloed van schulden op gezondheid.

Lees meer over: Schulden en gezondheid
30 juni 2025

Geen Saldo – Jongeren, schulden en de verleiding van het snelle geld

Steeds meer jongeren krijgen te maken met geldproblemen. Schulden, groepsdruk en de verleiding om snel extra geld te verdienen zorgen ervoor dat ze kwetsbaar zijn voor lastige situaties en verkeerde keuzes.

Lees meer over: Geen Saldo – Jongeren, schulden en de verleiding van het snelle geld
27 juni 2025

Collectief AfbetalingsPlan (CAP) brengt rust en overzicht bij schulden

In Nederland hebben huishoudens met schulden vaak meerdere betalingsachterstanden bij verschillende schuldeisers. Dit leidt tot een onoverzichtelijk geheel aan regelingen en een slechte verdeling van de afloscapaciteit.

Lees meer over: Collectief AfbetalingsPlan (CAP) brengt rust en overzicht bij schulden
24 juni 2025

Terugblik Jaarcongres Schuldenketen 2025: Betrokken, bevlogen en volop in beweging

Op 13 juni vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats in Villa Jongerius in Utrecht, onder een stralende zon, en met een volle zaal betrokken professionals. Het thema van dit jaar, IBO in Actie: van inzicht naar impact!, kwam tot leven in een programma vol scherpe analyses, praktische voorbeelden en concrete plannen voor de toekomst.

Lees meer over: Terugblik Jaarcongres Schuldenketen 2025: Betrokken, bevlogen en volop in beweging
17 juni 2025

Interview met huisarts Janneke Michiels

Huisarts Janneke Michiels laat zien hoe financiële problemen zich manifesteren als medische klachten – en hoe directe schuldhulp binnen de huisartsenpraktijk echte gezondheidswinst oplevert.

Lees meer over: Interview met huisarts Janneke Michiels
17 juni 2025

CZ over de impact van financiële zorgen op het zorgstelsel

Financiële zorgen hebben verstrekkende gevolgen voor mensen – niet alleen in de portemonnee, maar ook in hun gezondheid.

Lees meer over: CZ over de impact van financiële zorgen op het zorgstelsel
Feedback