Nieuws

Workshops Geldtypen van Eef van Opdorp

07 december 2021

Workshops Geldtypen van Eef van Opdorp

De juiste benadering van debiteurklanten is erg belangrijk om duurzaam betalingsachterstanden op te lossen. Bij Syncasso worden we in onze benadering ondersteund door voorspelmodellen voor de betaalcapaciteit en het socio-demografisch profiel. Maar daarmee weten we nog niet precies welke houding en gedrag we van de debiteurklant kunnen verwachten.  Eef van Opdorp is financieel coach en bekend van het tv-programma Uitstel van Executie. Voor haar coaching maakt ze gebruik van de geldgeschiedenis, inzicht in het geldbrein en hoe je het beste kunt communiceren met verschillende geldtypen.

Syncasso heeft aan Eef van Opdorp gevraagd om (online) workshops te geven aan onze medewerkers, om onze benadering van debiteurklanten beter af te stemmen op de manier waarop ze tegen geld en betalingsachterstanden aankijken.

Herkennen van geldtypen

Eef start haar workshops met een uitleg waarom het belangrijk is om de verschillende geldtypen van de mensen met schulden te herkennen. Dat werkt beter voor de gerechtsdeurwaarder aan de deur, maar ook voor de collega’s die op kantoor telefonisch contact met debiteurklanten hebben. Alle deelnemers starten daarom met een test om hun eigen geldtype vast te stellen. Door inzicht te krijgen in hun eigen geldtype leren ze ook om andere geldtypen te begrijpen. Als je de verschillende  geldtypen kunt herkennen , dan kun je daar ook beter op in te spelen.

Geldtypen en ons Geldbrein

De verschillende geldtypen die Eef bespreekt onderstrepen dat er niet één standaard debiteurklant is. En dus ook niet één standaard benadering. Persoonlijkheid, opvoeding, ontwikkeling, opleiding en cultuur zijn bepalend voor je Geldtype. Snappen hoe ons geldbrein werkt helpt ook om de juiste benadering te kiezen. Verkoopgerichte marketing maakt daar al handig gebruik van. Het zal de meeste mensen waarschijnlijk bekend voor komen: je gaat naar de Action voor een afwasborstel en komt thuis met een tas vol spullen waarvan je van tevoren niet wist dat dat je ze nodig had. Waarom koop je dingen die je eigenlijk niet eens nodig hebt en je jezelf misschien niet eens kunt veroorloven? Omgekeerd kun je die kennis ook goed gebruiken om effectiever samen een oplossing voor het betalingsprobleem te bespreken.

Bij elk geldtype past een andere vraagstelling

Het geldtype ‘de naïeveling’ komen we veel tegen in onze dagelijkse praktijk. Mensen die het lastig vinden om brieven goed te begrijpen en om te zetten in actie en ze dus liever wegstoppen om ze niet meer te zien. Bij deze mensen is het belangrijk om ze door te verwijzen naar de juiste hulpverleningsinstanties.. Het type ‘slachtoffer’ neemt zelf geen verantwoordelijkheid. Ze geven iedereen de schuld van hun eigen geldproblemen en zijn van mening dat een ander het probleem maar moet oplossen. Die kun je het beste helpen door hen te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid en te vragen ‘wie het probleem dan gaat oplossen?’. Het geldtype ‘de dwaas’ zien we ook veel. De ondernemer die iedere keer aangeeft volgende week een groot bedrag van een opdrachtgever te verwachten om daarmee de vordering te gaan betalen. Maar concreet komt het meestal  niet tot een goede oplossing. Het helpt dit geldtype om ze te helpen met een realistisch afbetalingsvoorstel. Hierbij kun je vragen wat ze zelf verwachten dat er nog mis kan gaan bij de betalingsregeling. Zo bespreekt Eef tijdens de workshop de meest voorkomende geldtypen die onze collega’s dagelijks spreken. Inclusief de benadering die bij dat geldtype het beste werkt. Door het geldtype te herkennen en de goede vragen te stellen wordt de debiteurklant geholpen om een duurzame oplossing te vinden voor het betalingsprobleem.

Nieuwe workshops voor collega’s en opdrachtgevers

De deelnemers aan de workshops, inmiddels zijn er vijf georganiseerd, zijn zonder uitzondering enthousiast over de opgedane kennis in de workshops van Eef. De praktijk bewijst dat het betere gesprekken en oplossingen oplevert. Volgend jaar gaan we daarom opnieuw workshops met Eef van Opdorp organiseren. Daarbij kunnen ook de teams van onze opdrachtgevers aansluiten. Geïnteresseerd in een workshop voor jouw team? Laat het weten aan je relatiemanager bij Syncasso.

Gerelateerde nieuwsberichten

15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
Feedback