Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Workshops Geldtypen van Eef van Opdorp

07 december 2021
CorporatesFinance

Workshops Geldtypen van Eef van Opdorp

De juiste benadering van debiteurklanten is erg belangrijk om duurzaam betalingsachterstanden op te lossen. Bij Syncasso worden we in onze benadering ondersteund door voorspelmodellen voor de betaalcapaciteit en het socio-demografisch profiel. Maar daarmee weten we nog niet precies welke houding en gedrag we van de debiteurklant kunnen verwachten.  Eef van Opdorp is financieel coach en bekend van het tv-programma Uitstel van Executie. Voor haar coaching maakt ze gebruik van de geldgeschiedenis, inzicht in het geldbrein en hoe je het beste kunt communiceren met verschillende geldtypen.

Syncasso heeft aan Eef van Opdorp gevraagd om (online) workshops te geven aan onze medewerkers, om onze benadering van debiteurklanten beter af te stemmen op de manier waarop ze tegen geld en betalingsachterstanden aankijken.

Herkennen van geldtypen

Eef start haar workshops met een uitleg waarom het belangrijk is om de verschillende geldtypen van de mensen met schulden te herkennen. Dat werkt beter voor de gerechtsdeurwaarder aan de deur, maar ook voor de collega’s die op kantoor telefonisch contact met debiteurklanten hebben. Alle deelnemers starten daarom met een test om hun eigen geldtype vast te stellen. Door inzicht te krijgen in hun eigen geldtype leren ze ook om andere geldtypen te begrijpen. Als je de verschillende  geldtypen kunt herkennen , dan kun je daar ook beter op in te spelen.

Geldtypen en ons Geldbrein

De verschillende geldtypen die Eef bespreekt onderstrepen dat er niet één standaard debiteurklant is. En dus ook niet één standaard benadering. Persoonlijkheid, opvoeding, ontwikkeling, opleiding en cultuur zijn bepalend voor je Geldtype. Snappen hoe ons geldbrein werkt helpt ook om de juiste benadering te kiezen. Verkoopgerichte marketing maakt daar al handig gebruik van. Het zal de meeste mensen waarschijnlijk bekend voor komen: je gaat naar de Action voor een afwasborstel en komt thuis met een tas vol spullen waarvan je van tevoren niet wist dat dat je ze nodig had. Waarom koop je dingen die je eigenlijk niet eens nodig hebt en je jezelf misschien niet eens kunt veroorloven? Omgekeerd kun je die kennis ook goed gebruiken om effectiever samen een oplossing voor het betalingsprobleem te bespreken.

Bij elk geldtype past een andere vraagstelling

Het geldtype ‘de naïeveling’ komen we veel tegen in onze dagelijkse praktijk. Mensen die het lastig vinden om brieven goed te begrijpen en om te zetten in actie en ze dus liever wegstoppen om ze niet meer te zien. Bij deze mensen is het belangrijk om ze door te verwijzen naar de juiste hulpverleningsinstanties.. Het type ‘slachtoffer’ neemt zelf geen verantwoordelijkheid. Ze geven iedereen de schuld van hun eigen geldproblemen en zijn van mening dat een ander het probleem maar moet oplossen. Die kun je het beste helpen door hen te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid en te vragen ‘wie het probleem dan gaat oplossen?’. Het geldtype ‘de dwaas’ zien we ook veel. De ondernemer die iedere keer aangeeft volgende week een groot bedrag van een opdrachtgever te verwachten om daarmee de vordering te gaan betalen. Maar concreet komt het meestal  niet tot een goede oplossing. Het helpt dit geldtype om ze te helpen met een realistisch afbetalingsvoorstel. Hierbij kun je vragen wat ze zelf verwachten dat er nog mis kan gaan bij de betalingsregeling. Zo bespreekt Eef tijdens de workshop de meest voorkomende geldtypen die onze collega’s dagelijks spreken. Inclusief de benadering die bij dat geldtype het beste werkt. Door het geldtype te herkennen en de goede vragen te stellen wordt de debiteurklant geholpen om een duurzame oplossing te vinden voor het betalingsprobleem.

Nieuwe workshops voor collega’s en opdrachtgevers

De deelnemers aan de workshops, inmiddels zijn er vijf georganiseerd, zijn zonder uitzondering enthousiast over de opgedane kennis in de workshops van Eef. De praktijk bewijst dat het betere gesprekken en oplossingen oplevert. Volgend jaar gaan we daarom opnieuw workshops met Eef van Opdorp organiseren. Daarbij kunnen ook de teams van onze opdrachtgevers aansluiten. Geïnteresseerd in een workshop voor jouw team? Laat het weten aan je relatiemanager bij Syncasso.

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

28 maart 2023

Online Potjes-check via Geldfit

Zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand. Er zijn veel potjes met geld maar mensen weten ze vaak niet te vinden. Om die reden lanceren Geldfit en VoorzieningenWijzer nu een online Potjes-check. Met deze online tool weten huishoudens voor welke toeslagen en regelingen ze in aanmerking komen.

Lees meer
Read more about Online Potjes-check via Geldfit
23 maart 2023

Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten

Debiteurklanten die hulp nodig hebben bij hun financiële zorgen, wachten veel te lang met het inschakelen van hulp. Dat heeft verschillende oorzaken. Eén van de oorzaken is, dat debiteurklanten niet altijd weten hoe ze hulp kunnen vinden. Daarom besteden we in onze online- en offlinecommunicatie veel aandacht aan informatie over het oplossen van schulden en schuldhulpbemiddeling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Voorlichting aan debiteurklanten
16 maart 2023

Syncasso Care Facts – Care Coaches

Syncasso werkt met Care- en Incassocoaches op de werkvloer. Zij begeleiden onze medewerkers om debiteurklanten te helpen hun betalingsachterstanden op te lossen. De Care Coaches richten zich specifiek op de contacten met kwetsbare debiteurklanten en ondernemers in zwaar weer.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Care Coaches
10 maart 2023

Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren

Communicatie- en data-analyse zijn continue processen om zowel de cash als de care van incassowaarde te verbeteren. Onze communicatiestrategie voor debiteurklanten is erop gericht om zo snel mogelijk in het minnelijke proces tot een oplossing te komen voor de betalingsachterstand. Daarmee voorkomen we kosten en stress.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Incassowaarden verbeteren
08 maart 2023

Tijdelijk Noodfonds Energie

Sinds 7 februari jl. kunnen mensen met hoge energielasten een beroep doen op het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit Noodfonds helpt de energierekeningen met terugwerkende kracht over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 te betalen.

Lees meer
Read more about Tijdelijk Noodfonds Energie
02 maart 2023

Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer

Samenwerking in de schulddienstverlening is volgens Syncasso noodzakelijk om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Onze Social Responsibility Officer zoekt daarom actief naar samenwerkingskansen met ketenpartners voor onderzoek, kennisoverdracht en informatie-uitwisseling.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Social Responsibility Officer
28 februari 2023

Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Syncasso doet wetenschappelijk onderzoek met de Rijksuniversiteit Groningen en het Lectoraat schulden en incasso van de Hogeschool Utrecht naar Duurzaam Betaalgedrag. Lees meer waarom Syncasso dit onderzoek doet.

Lees meer
Read more about Interview Sabine van den Boogaard over onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
23 februari 2023

Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag

Op donderdag 9 februari jl. presenteerde Michaël Brouwer, Mark Getkate en Paul Otter het door Syncasso en externe partner ontwikkelde conceptwetsvoorstel over de Geregistreerde Schuldregeling/Regeling meedelen in beslag.

Lees meer
Read more about Verslag Groeisessie Geregistreerde Schuldregeling/ Regeling meedelen in beslag
20 februari 2023

Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams

Onze dienstverlening is georganiseerd in klantteams. Zo kunnen we de specialistische kennis en ervaring die nodig is voor de optimale behandeling van de debiteurklanten met alle collega’s van het team delen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Multidisciplinaire klantteams
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter