Nieuws

Workshop crisiscommunicatie en datalekken

05 december 2016

Workshop crisiscommunicatie en datalekken

In het creditmanagement vakgebied gaan we om met gevoelige persoonsinformatie. Binnen afdelingen en tussen samenwerkingspartners worden bestanden en rapportages uitgewisseld die als ze (onbeveiligd) op de verkeerde plek terecht komen onmiddellijk het risico van een datalek opleveren. Duidelijke afspraken, goede samenwerking en eenduidige communicatie tussen samenwerkingspartners zijn cruciaal om dat te beheersen.

Op 16 november heeft Syncasso over dit onderwerp in het Studio Centrum op het Mediapark in Hilversum een ontbijtsessie voor relaties georganiseerd. De bijeenkomst ging van start met een korte uiteenzetting van het juridische kader door onze jurist Mark Getkate. Vervolgens presenteerde journalist Gerrit Hofstra een aantal recente praktijkvoorbeelden uit het nieuws, om duidelijk te maken dat datalekken in allerlei organisaties voor komen. Moraal van het verhaal: het is niet afwachten of er een datalek zal plaatsvinden, maar wanneer dat het geval zal zijn. Een goede voorbereiding op zo’n situatie is dan ook geen luxe. Een goed draaiboek, basisscripts voor de communicatie naar de verschillende partijen en een slagvaardig crisisteam vormen de basis voor die voorbereiding. Ervaring doet de rest…

Daarom werd de bijeenkomst vervolgd met een workshop aan de hand van een drietal casussen, om zelf te ervaren wat er op je afkomt als de pers lucht krijgt van een datalek. Met maar een heel korte voorbereiding werd een team van vier aanwezigen voor de camera’s gezet en onderworpen aan een kruisverhoor door de aanwezige journalisten die gevormd werden door de andere teams. Vervolgens keken we op een groot scherm naar de video-opnamen van de verschillende persconferenties. Hoewel alle teams het er op camera best goed van af brachten, was iedereen het erover eens dat het een heel waardevolle ervaring was.

Onze volgende workshop organiseren we voor een klein gezelschap dat bestaat uit woningcorporaties, energieleveranciers, netbeheerders en banken. Onderwerp van gesprek is dan Vroeg signalering. Omdat hiervoor veel initiatieven lokaal worden ontwikkeld, gaan we op zoek naar best practices en mogelijke verbeterpunten om binnen de kaders van de regelgeving effectievere informatie voor alle betrokken partijen te kunnen produceren. Om daarmee sneller en beter problemen te signaleren en te voorkomen dat die zich verergeren.
CrisiscommunicatieWorkshopcrisiscommunicatie 16 november 2016

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback