Nieuws

Workshop crisiscommunicatie en datalekken

05 december 2016

Workshop crisiscommunicatie en datalekken

In het creditmanagement vakgebied gaan we om met gevoelige persoonsinformatie. Binnen afdelingen en tussen samenwerkingspartners worden bestanden en rapportages uitgewisseld die als ze (onbeveiligd) op de verkeerde plek terecht komen onmiddellijk het risico van een datalek opleveren. Duidelijke afspraken, goede samenwerking en eenduidige communicatie tussen samenwerkingspartners zijn cruciaal om dat te beheersen.

Op 16 november heeft Syncasso over dit onderwerp in het Studio Centrum op het Mediapark in Hilversum een ontbijtsessie voor relaties georganiseerd. De bijeenkomst ging van start met een korte uiteenzetting van het juridische kader door onze jurist Mark Getkate. Vervolgens presenteerde journalist Gerrit Hofstra een aantal recente praktijkvoorbeelden uit het nieuws, om duidelijk te maken dat datalekken in allerlei organisaties voor komen. Moraal van het verhaal: het is niet afwachten of er een datalek zal plaatsvinden, maar wanneer dat het geval zal zijn. Een goede voorbereiding op zo’n situatie is dan ook geen luxe. Een goed draaiboek, basisscripts voor de communicatie naar de verschillende partijen en een slagvaardig crisisteam vormen de basis voor die voorbereiding. Ervaring doet de rest…

Daarom werd de bijeenkomst vervolgd met een workshop aan de hand van een drietal casussen, om zelf te ervaren wat er op je afkomt als de pers lucht krijgt van een datalek. Met maar een heel korte voorbereiding werd een team van vier aanwezigen voor de camera’s gezet en onderworpen aan een kruisverhoor door de aanwezige journalisten die gevormd werden door de andere teams. Vervolgens keken we op een groot scherm naar de video-opnamen van de verschillende persconferenties. Hoewel alle teams het er op camera best goed van af brachten, was iedereen het erover eens dat het een heel waardevolle ervaring was.

Onze volgende workshop organiseren we voor een klein gezelschap dat bestaat uit woningcorporaties, energieleveranciers, netbeheerders en banken. Onderwerp van gesprek is dan Vroeg signalering. Omdat hiervoor veel initiatieven lokaal worden ontwikkeld, gaan we op zoek naar best practices en mogelijke verbeterpunten om binnen de kaders van de regelgeving effectievere informatie voor alle betrokken partijen te kunnen produceren. Om daarmee sneller en beter problemen te signaleren en te voorkomen dat die zich verergeren.
CrisiscommunicatieWorkshopcrisiscommunicatie 16 november 2016

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

21 januari 2025

Terugblik op een inspirerende start van 2025!

We genieten nog volop na van onze Kick-off vorige week. Wat was het tof om met alle collega’s samen te komen, stil te staan bij wat we hebben bereikt en vooruit te kijken. Nogmaals dank voor onze inspirerende sprekers

Lees meer over: Terugblik op een inspirerende start van 2025!
16 januari 2025

Interview met Arjanna

We trappen het jaar af met een gloednieuwe reeks: De Koffiepauze! In deze maandelijkse interview serie leren we de gezichten achter Syncasso beter kennen. Wat drijft onze collega’s in hun werk? Wat inspireert hen? En hoe brengen ze hun vrije tijd het liefst door? Deze maand bijt Arjanna het spits af!

Lees meer over: Interview met Arjanna
09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
Feedback