Nieuws

Nibud & NVVK: laat schuld niet oplopen

08 december 2017

Nibud & NVVK: laat schuld niet oplopen

Rood staan, rekeningen niet kunnen betalen en oplopende incassokosten. Minimaal 15 procent van de huishoudens, ongeveer 1,5 miljoen, heeft te maken met ernstige betalingsachterstanden. Slechts een klein gedeelte daarvan komt bij de schuldhulpverlening terecht.

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) en de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren NVVK roepen mensen op bij de eerste betalingsachterstand direct aan de bel te trekken. “Wacht niet tot de achterstanden oplopen. Vul niet het ene gat met het andere, maar bel direct met de bedrijven waar je een achterstand hebt en stel een afbetalingsregeling voor,” aldus Nibud en NVVK.

Website zelfjeschuldenregelen.nl biedt actieplan en voorbeeldbrieven

Speciaal hiervoor hebben beide organisaties hun site zelfjeschuldenregelen.nl aangepast. Bezoekers krijgen hier een op maat gemaakt actieplan, met inzicht in de bedragen die ze zouden kunnen aflossen en voorbeeldbrieven waarmee ze direct hun schuldeisers kunnen benaderen.

Beloon consument die zelf om betalingsregeling vraagt

Actueel in de schuldhulpverlening is momenteel “vroegsignalering”. Veel gemeenten, schuldeisers en hulpverleners zijn bezig met het zo vroeg mogelijk aanbieden van hulp aan mensen met schulden. Hierdoor worden veel mensen met beginnende schulden opgespoord en kan er eerder met hulpverlening worden begonnen. NVVK en Nibud juichen deze ontwikkeling toe. Zij zouden ook graag zien dat bedrijven coulanter zijn tegen consumenten die zelf vragen om betalingsregelingen of die op een andere manier uit zichzelf aandacht vragen voor hun (tijdelijke) onvermogen om de rekening te kunnen betalen.

Het ZELF aan de bel trekken en een betalingsvoorstel doen is een grote stap voor mensen met schulden. Wanneer er niet goed wordt gereageerd op een voorstel, is de kans groot dat zij een dergelijke stap niet nog eens ondernemen en verder in de problemen wegzakken. Het Nibud en de NVVK zouden graag zien dat organisaties meedenken over een duurzame oplossing voor de klant, bijvoorbeeld door het verlagen van het aflosbedrag of het tijdelijk opschorten van de betaling.

Hoe eerder hoe beter

Hoe eerder mensen in actie komen, hoe makkelijker het is om een betalingsachterstand weer in te lopen. Helaas zijn de meeste mensen geneigd om weg te duiken voor hun problemen en schamen ze zich voor het feit dat er geen geld is. Door deze schaamte komen ze in een isolement. Veel mensen gaan dan zelf op zoek naar een oplossing. Door ze aan te moedigen direct bij de eerste aanmaning om hulp te vragen wordt de kans op een enorme schuldenberg kleiner.

Juist die eerste stap blijkt cruciaal. Daarom wordt op zelfjeschuldenregelen.nl haarfijn uitgelegd hoe je schuldeisers kunt benaderen. De site helpt met het uitrekenen van het bedrag dat iemand heeft om zijn schulden mee te kunnen afbetalen. En als diegene geen geld heeft, adviseert de site hoe hij in dat geval zijn schuldeiser het beste kan benaderen. De site biedt verschillende voorbeeldbrieven, een belscript, een op maat gemaakt actieplan en een rekentool voor het berekenen van de aflosruimte.

Feiten en cijfers over mensen met schulden

Van de 1,5 miljoen Nederlandse huishoudens met ernstige betalingsachterstanden heeft bijna de helft te maken met problematische schulden. In 2016 heeft de NVVK 89.300 aanvragen voor schuldhulpverlening geregistreerd. Er is ook een groeiende groep mensen met schulden die probeert om zelf uit de geldproblemen te komen. De andere helft heeft risicovolle schulden, maar staat niet als zodanig geregistreerd bij de schuldhulpverlening. Lees meer…

Gerelateerde nieuwsberichten

05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
23 oktober 2024

Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024

Wij zijn trots! Syncasso is namelijk genomineerd voor de Credit Management Innovation Award 2024! Ons innovatieve wetsvoorstel 'Meedelen in Beslag' veroverde een plek in de top 3 van alle inzendingen. Met dit voorstel zetten we een belangrijke stap naar een collectief afbetalingsplan.

Lees meer over: Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024
22 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Tsjeardke Poelsma, intern auditor in het team Kwaliteit, Compliance en Legal (KCL).

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
Feedback