Nieuws

Segmentatie en voorspellen

04 september 2020

Maatschappelijk Verantwoord Incasseren door segmentatie en voorspellen

AI voor creditmanagement

Dit is het introductieartikel van een serie van zes over Artificial Intelligence voor creditmanagement segmentatie en voorspellen. Daarin schrijven we over praktische toepassingen en de toegevoegde waarde van AI door marketingprofielen, verhaalscore/betaalcapaciteit, interactieve workflows, analyse/rapportage en continu innoveren. Alle artikelen kunt u (straks) vinden op www.syncasso.nl/aivoorcm.

Tien jaar geleden begon Syncasso met het segmenteren van debiteurklanten en het voorspellen van de betaalcapaciteit voor incasso-communicatie. Als eerste creditmanagementorganisatie in Nederland. En lange tijd als enige. Inmiddels weten we exact wat AI voor creditmanagement segmentatie oplevert. Hoe we daarmee de kostendruk voor de debiteurklant kunnen beperken. Hoe we ervoor zorgen dat we minder gerechtelijke incasso hoeven in te zetten. En hoe we de verwachtingen van onze opdrachtgevers kunnen overtreffen met nieuwe inzichten uit data en betere resultaten uit een betere benadering.

We hebben tien jaar geïnvesteerd en geïnnoveerd in AI voor creditmanagement. We willen nu onze kennis en ervaring delen om de schulddienstverleningsketen te inspireren om AI voor creditmanagement segmentatie in de eigen- en in gezamenlijke processen in te zetten.

Persoonsgericht en MVI

In de huidige markt wordt ‘persoonsgerichte, maatschappelijk verantwoorde incasso’ vaak als uitgangspunt gekozen. Zonder AI en segmentatie kun je daar onmogelijk aan voldoen. Met inzichten uit data-analyse hebben we hiervoor applicaties ontwikkeld, getest en verbeterd om met marketingprofielen, AI en interactieve workflows onze incassoboodschap af te stemmen op de betaalcapaciteit van de debiteurklant en die via het beste communicatiekanaal, met de juiste toon, begrijpelijk te communiceren.

Verhaalscore/Betaalcapaciteit

Kennis van de actuele betaalcapaciteit van de debiteurklant is essentieel voor de juiste benadering. Bij een niet-kunner aandringen op directe betaling van de hoofdsom en kosten is nutteloos. Zelfs contraproductief. Een niet-kunner kan onmogelijk aan die eis voldoen en reageert niet. De kans om alsnog in gesprek te komen over een oplossing voor het betalingsprobleem daalt naar onder nul. Bij gebrek aan contact wordt een dagvaarding betekend om de zaak weer op gang proberen te brengen. Zinloos en onnodig kostenverhogend. Het levert alleen maar stress op.

Bij grote volumes vorderingen is het voorspellen van de verhaalbaarheid/betaalcapaciteit direct bij aanlevering essentieel om niet-kunners, regelaars en late betalers betrouwbaar te onderscheiden. Dat onderscheid bepaalt welke boodschap (hulp zoeken, betalingsregeling of nu betalen) we in de minnelijke incassocommunicatie gebruiken. Het geeft bovendien de opdrachtgever meteen inzicht in de verwachte kasstroom uit de aangeleverde batch vorderingen. Niet alleen hoeveel, maar ook hoe de kasstroom zich ontwikkelt in de tijd.

Maatschappelijk verantwoord

Onnodige (gerechtelijke) kosten voorkomen door minnelijk te incasseren is een maatschappelijke opdracht. Als iemand niet of heel moeilijk kan betalen, neemt de betaalcapaciteit voor lopende verplichtingen nog verder af door het hoge griffierecht en de andere kosten voor een gerechtelijke procedure. Waardoor voor een niet-kunner het risico op problematische schulden snel toeneemt. Het is in die gevallen veel beter om snel te verwijzen naar schuldhulp. Of als daarvoor ruimte is, een haalbare betalingsregeling aan te bieden die is afgestemd op de betaalcapaciteit en de lopende verplichtingen van de debiteurklant. Daarvoor hebben we een oplossing ontwikkeld met behulp van PSD2: Goed Geregeld. In het artikel over Continu Innoveren vertellen we hier meer over.

Het volgende artikel in deze serie gaat over AI segmentatie met marketingprofielen. Kijk voor meer informatie of reageer op deze artikelen via www.syncasso.nl/aivoorcm.

Gerelateerde nieuwsberichten

15 april 2025

Interview met Henriëtte van Battum – Incassomedewerker Finance bij Syncasso

Elke maand nemen we een kijkje achter de schermen bij Syncasso en leert u onze collega’s beter kennen. Wat doen ze, wat motiveert hen en waar houden ze zich buiten het werk mee bezig? Deze keer spreken we met Henriëtte van Battum! Al 22 jaar incassomedewerker bij Syncasso.

Lees meer over: Interview met Henriëtte van Battum – Incassomedewerker Finance bij Syncasso
08 april 2025

Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren

Onze collega Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, schreef een column voor het Tijdschrift voor Schuldsanering (maart 2025, nr. 01) over de invloed van Buy Now Pay Later op jongeren en schuldenproblematiek.

Lees meer over: Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren
03 april 2025

Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!

Syncasso wil debiteurklanten nog beter bedienen en tegelijkertijd het werk van service center agents overzichtelijker en eenvoudiger maken. Met hulp van Quintor zijn al flinke stappen gezet. ‘Bij iedere aanpassing werden ook meteen de testen gebouwd.’

Lees meer over: Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!
01 april 2025

ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie

Voor het boek ‘Geen Saldo’ vroegen we ervaringsdeskundigen van Stichting ONSbank om mee te lezen en hun mening met ons te delen. Met veel enthousiasme en een frisse blik doken zij in het verhaal en deelden waardevolle inzichten over hoe jongeren schulden ervaren.

Lees meer over: ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie
27 maart 2025

Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld

Tijdens de Week van het Geld organiseerde Eneco een inspirerend event met het thema: hoe kunnen we gelddromen van jongeren waarmaken. Experts en partners kwamen samen om te spreken over de belangrijke rol van financiële educatie en hoe jongeren beter ondersteund kunnen worden in het voorkomen van schulden.

Lees meer over: Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld
25 maart 2025

Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren

Syncasso ondertekende vandaag, in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima, het Afsprakenkader Sociaal Incasseren. Dit werd gedaan tijdens een bijeenkomst georganiseerd door SchuldenLab op locatie bij Vattenfall.

Lees meer over: Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren
24 maart 2025

Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld

Vandaag overhandigde Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso tijdens de opening van de Week van het geld in Amsterdam officieel het jeugdboek Geen Saldo aan wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs, Jeugd(zorg), Armoede en Schuldhulpverlening).

Lees meer over: Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld
21 maart 2025

Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren

Bij Syncasso werken we samen met organisaties die echt het verschil willen maken. Achmea is daar een prachtig voorbeeld van. Al jarenlang is Syncasso een van de externe incassopartners van Achmea.

Lees meer over: Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren
20 maart 2025

Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo

Geld speelt een enorme rol in ons leven. Maar hoe leer je jongeren hier goed mee omgaan? Onze CEO kwam op het idee om een jeugdboek te laten schrijven over geld en schulden.

Lees meer over: Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo
Feedback