Nieuws

Schulden niet in beeld bij de schuldhulp

31 augustus 2020

Half miljoen problematische schulden niet in beeld bij de schuldhulp

Daar komt de Corona-schuldengolf nog bovenop

CBS publiceerde recent haar rapport ‘Schuldenproblematiek in beeld, huishoudens met geregistreerde problematische schulden 2015 – 2018’. Kernbevindingen uit het onderzoek zijn dat 8,3% (650.700) van de huishoudens te maken heeft met geregistreerde problematische schulden. Daarvan is 16,3% (106.065) in beeld bij de hulpverlening.

De Corona-crisis gaat nog een extra schuldengolf met zich meebrengen. We maken ons ernstig zorgen hoe we honderdduizenden huishoudens moeten helpen om uit de schulden te komen.

Niet in beeld bij de schuldhulpverlening

In de CBS-definitie van problematische schulden zijn ook de huishoudens meegenomen die in een WSNP-traject betrokken zijn of onder bewindvoering staan. Dat zijn in 2018 ongeveer 300.000 huishoudens. Resteert een groep van 350.000 huishoudens met problematische schulden, waarvan er 106.065 bekend zijn bij schuldhulp. Dat was toen nog geen 30%. De instroom van schulden uit de Corona-crisis gaat het percentage huishoudens dat geholpen wordt om uit de schulden te komen nog verder omlaag drukken.

Decentralisatie van beleid

Het CBS-onderzoek is het eerste landelijke onderzoek dat een beeld geeft van de omvang van de problematische schuldenproblematiek. De decentralisatie van de schuldhulpverlening heeft ervoor gezorgd dat het ontbreekt aan inzicht en beleid om huishoudens met problematische schulden in beeld te krijgen bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. Diezelfde versnippering zien we terug in veelheid aan plaatselijke en regionale initiatieven voor vroegsignalering van schulden.

Samenwerken aan gegevensuitwisseling

Het CBS-onderzoek onderstreept de noodzaak om samen te werken in de schulddienstverleningsketen. Syncasso pleit voor een structurele samenwerking tussen de Nederlandse Schuldhulp Route, het NVVK Schuldenknooppunt en de KBvG Schuldenwijzer om (problematische) schulden compleet en actueel in beeld te krijgen. Daarop vooruitlopend heeft Syncasso een online schuldenplatform ontwikkeld om de uitwisseling van informatie met schuldhulpverleners en bewindvoerders te versnellen en verbeteren.

Grote groep Zorgmijders wijst schuldhulp af

Net zoals in de zorg, bestaat er een grote groep huishoudens met problematische schulden die niet geholpen willen worden. In ons pilot onderzoek Schuldenaanpakken.frl [1] was 75% van de debiteuren niet geïnteresseerd in schuldhulp. Zelfs niet als die actief en persoonlijk door Kredietbank NL werd aangeboden.

De sociale en maatschappelijke schade die hierdoor veroorzaakt wordt is structureel en onacceptabel. Hoe we de grote groep kunnen helpen, als ze zelf niet willen meewerken aan schuldhulp, is onduidelijk. Gedwongen bewindvoering moet serieus overwogen worden om de schade beperken. Maar hiervoor ontbreekt landelijk beleid.

Het wordt hoog tijd dat we als schulddienstverleningsketen verantwoordelijkheid nemen voor de problematische schuldenproblematiek en de zorgmijders. Wij zijn ons te pletter geschrokken van de CBS-cijfers en de resultaten van ons pilot-onderzoek naar Zorgmijders. Dit moet op korte termijn leiden tot nieuwe, effectieve beleidsmaatregelen van de landelijke politiek en meer samenwerking in de schulddienstverleningsketen.

Schuldenaanpakken.frl

Met schuldenaanpakken.frl verwachten we een beter beeld te krijgen waarom mensen met problematische schulden geen schuldhulp zoeken c.q. schuldhulp afwijzen. De resultaten van onze pilot met Kredietbank NL rondom Leeuwarden laten een verontrustend beeld zien van het aantal zorgmijders.  Hoe vaak dit landelijk voorkomt en de achtergronden die ertoe leiden dat hulp niet gevraagd of zelfs geweigerd wordt, moet nader onderzocht worden. Dat gaat ons helpen om zowel een praktische als een ethische afweging te kunnen maken hoe we het beste met Zorgmijders om kunnen gaan.

In een volgend artikel over schuldenaanpakken.frl delen we hier meer informatie over.


[1] Pilot-onderzoek Leeuwarden en omstreken.

Gerelateerde nieuwsberichten

15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
Feedback