Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

Groeisessie CreditMarketing

03 maart 2022
Corporates

Groeisessie CreditMarketing

Syncasso organiseert regelmatig Groeisessies voor opdrachtgevers en relaties om met elkaar van gedachten te wisselen over ontwikkelingen die interessant zijn of kunnen worden voor creditmanagement. Vorige week hebben we een online Groeisessie georganiseerd over CreditMarketing om de veranderende functie van creditmanagement te karakteriseren.

Nog niet zo lang geleden was creditmanagement een puur financiële functie. De laatste vijf jaar stonden in het teken van incassocommunicatie. Tegenwoordig richt creditmanagement zich ook op gedragsverandering. Een nieuw domein dat door de marketing al jarenlang wordt toegepast. CreditMarketing vat dat goed samen.

Voorafgaand aan de Groeisessie hebben we toonaangevende creditmanagers geïnterviewd over de rol van creditmanagement in de klantreis, de relaties met marketing en klantenservice en de rol van klantwaarde in de behandeling van achterstanden.

CreditMarketing is een oude vakterm: wie zijn onze goede betalers? –  Dan gaan we ons daar voortaan op richten in onze marketing om nieuwe klanten te werven. Door de ontwikkeling van algoritmen en segmentatietechnieken belande het begrip in het archief van achterhaald vakjargon. Jammer, want creditmanagement en marketing kunnen elkaar door diezelfde ontwikkelingen juist versterken. Daarom is het goed om CreditMarketing te herintroduceren als een activiteit die op het snijvlak van beide disciplines elkaar versterkt en verbetert.

Merkvoorkeur

Op basis van de interviews werden twee hypotheses geformuleerd:

Hypothese 1. Merkvoorkeur bij bestaande relaties ontwikkelt zich vanuit de synergie tussen verschillende klantgerichte disciplines.  Dit werd zowel in de interviews als in de Groeisessie door de deelnemers erkend en herkend. Omdat merkvoorkeur zorgt voor meer herhalingsaankopen en een hogere klantloyaliteit, tegen lagere marketingkosten. Maar wel met de constatering dat er nog veel ruimte is voor creditmanagement om daaraan bij te dragen en te profiteren van een completer klantbeeld voor creditmanagementactiviteiten. Creditmanagement kan bijvoorbeeld ingezet worden voor de customer feedbackloop om knelpunten in processen en proposities snel te onderkennen en te herstellen. Die informatie is heel relevant voor  de marketeers. Terwijl klantwaarde in de creditmanagementbenadering nog vrijwel nergens een rol van betekenis speelt.

Hypothese 2. Merkvoorkeur is belangrijk voor duurzaam betaalgedrag is voor iedereen aannemelijk. De vraag is alleen hoe dat werkt in de praktijk?

We vroegen Ed Stibbe, een van Nederlands meest ervaren merkdeskundigen, om zijn visie over de waarde van merkvoorkeur voor creditmanagement in een Groeisessie met ons te delen.

Waarom voorkeursmerken altijd winnen

Ed besprak in zijn presentatie de waarde van sterke merken. Sterke merken hebben trouwere klanten, zijn minder prijsgevoelig, hebben lagere verkoopkosten, zijn recessie bestendig en hebben een hogere beurswaarde.  Een sterk merk baseert zich op een sterke merkvoorkeur. Merkvoorkeur rust op vijf pijlers: Mentaal leiderschap, Beschikbaarheid, Waarde-Prijs verhouding, Betekenisvol onderscheid en Emotionele connectie. Daarmee is de merkvoorkeur te beïnvloeden en kun je als merk factbased en klant geïnspireerd sturen op groei.

Onderzoek bij een Europees verzekeringsmerk toont aan dat van klanten met merkvoorkeur 66% bij een herhalingsaankoop kiest voor het merk en 1,6 keer vaker z’n contract verlengd. Bij klanten zonder merkvoorkeur is de kans op herhalingsaankoop maar 20% en het risico dat ze niet verlengen 3x zo hoog.

Merkvoorkeur en creditmanagement

Van de vijf pijlers onder merkvoorkeur, wijst Ed de pijlers Waardepropositie en Emotionele connectie aan als de belangrijkste en meest kansrijke aandachtsgebieden die voor creditmanagement de meeste waarde toevoegen om de merkvoorkeur te verbeteren.

Door de waardepropositie steeds vanuit het gezichtspunt van de klant te presenteren biedt elk contactmoment opnieuw de mogelijkheid om de voordelen van het merk relevant en actueel voor de klant te presenteren. Dat bevestigt de klant in zijn/haar juiste keuze voor het merk en versterkt de merkloyaliteit. Maar ook door bij betalingsproblemen proactief met de klant mee te denken over oplossingen. Juist als je in probleemsituaties de klant helpt met een oplossing, laat je als merk zien wat je waard bent. In het creditmanagementvak krijg je die kansen vrijwel dagelijks.

Grote organisaties hebben steeds minder (persoonlijk) contact met hun klanten. Terwijl meer en beter contact de emotionele connectie met het merk en daarmee ook de merkvoorkeur versterkt. Gebruikmakend van inzichten uit data en AI kunnen we door persoonlijk en betekenisvol contact zorgen voor loyalere klanten die beter betalen en waar minder op hoeft te worden afgeschreven.

Inspiratie

Geïnspireerd door de Groeisessie gaat Syncasso onderzoeken hoe we merkvoorkeur in onze incassocommunicatie kunnen integreren als extra ondersteuning voor klantbehoud en duurzaam betaalgedrag. Daarover vertellen we binnenkort meer.

Meer weten? Maak een afspraak via communicatie@syncasso.nl

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

28 september 2023

Rapporteren over het verleden is ingehaald door grip op toekomstige ontwikkelingen

Martijn Andriessen, financieel directeur - verantwoordelijk voor ons Finance Team, de financiële afwikkeling en rapportage van onze incasso-activiteiten, onze bewaarpositie, forecast en budgetbewaking.

Lees meer
Read more about Rapporteren over het verleden is ingehaald door grip op toekomstige ontwikkelingen
21 september 2023

Deurwaarders hebben zicht op burgers in kwetsbare situaties

In het rapport “Zicht op zorgen” van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP, 2023) worden er cijfers over de problemen, hulpbronnen, leefsituatie en ondersteuning van mensen in het sociaal domein gedeeld. 1,3 miljoen mensen in Nederland hebben een stapeling van problemen en bevinden zich in een kwetsbare situatie. Tijdens mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder kom ik regelmatig bij mensen aan de deur die in een kwetsbare situatie zitten.

Lees meer
Read more about Deurwaarders hebben zicht op burgers in kwetsbare situaties
21 september 2023

Prinsjesdag 2023: investeren in bestaanszekerheid en forse bezuinigingen

Op Prinsjesdag presenteerde het demissionaire kabinet de Rijksbegroting voor 2024. Ook komend jaar investeert het kabinet fors in het garanderen van bestaanszekerheid met 2 miljard euro. Er wordt een koopkrachtgroei van 1,8 % voorspeld.

Lees meer
Read more about Prinsjesdag 2023: investeren in bestaanszekerheid en forse bezuinigingen
08 september 2023

Femmie Schoemaker

Onze geliefde collega is op veel te jonge leeftijd plotseling overleden. Het is moeilijk om de juiste woorden te vinden om de pijn en het verdriet te beschrijven die we voelen bij dit verlies. Femmie laat een enorme leegte achter in ons team. Haar warmte, toewijding en enthousiasme waren aanstekelijk. Ze blijft voor altijd in onze gedachten. We zullen haar missen.

Lees meer
Read more about Femmie Schoemaker
05 september 2023

Syncasso op de Credit Expo 7 november 2023

Vandaag is het duurzame dinsdag. Een mooie dag om het thema van de volgende Credit Expo te delen, want dinsdag 7 november aanstaande staat ‘Duurzaamheid’ centraal. Voor Syncasso altijd een belangrijk thema. Zo doen we continu wetenschappelijk onderzoek naar Duurzaam betaalgedrag.

Lees meer
Read more about Syncasso op de Credit Expo 7 november 2023
30 augustus 2023

VNG Gert-Jan Bakker brengt én haalt waardevolle inzichten

Eind juni van dit jaar vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats dat Syncasso samen met Studiecentrum Kerckebosch organiseerde. Daar spraken diverse experts, elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise. Deze week kijken we terug op de lezing van Gert-Jan Bakker MT-lid Bestaanszekerheid VNG.

Lees meer
Read more about VNG Gert-Jan Bakker brengt én haalt waardevolle inzichten
24 augustus 2023

Kleine schulden klein houden met mr. André Moerman

Eind juni van dit jaar vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats dat Syncasso samen met Studiecentrum Kerckebosch organiseerde. Daar spraken diverse experts, elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise. Deze week kijken we terug op de lezing van mr. André Moerman, Manager hulp bij geldzaken 1.0, Bindkracht 10 en Voorzitter van de signaleringscommissie LOSR Bindkracht 10.

Lees meer
Read more about Kleine schulden klein houden met mr. André Moerman
16 augustus 2023

Syncasso Care Facts – Klantgerichte incassocommunicatie

Het is erg belangrijk om klantgericht over incasso te communiceren. Voor maatschappelijk verantwoorde incassocommunicatie is de betaalcapaciteit van de debiteurklant leidend. Met onze AI-voorspelmodellen voorspellen we betrouwbaar of de debiteurklant de vordering ineens, met een betalingsregeling of niet kan betalen.

Lees meer
Read more about Syncasso Care Facts – Klantgerichte incassocommunicatie
10 augustus 2023

Van ‘Nee’ naar ‘Ja’ met Prof. Dr. Bob Fennis

Eind juni van dit jaar vond het Jaarcongres Schuldenketen plaats dat Syncasso samen met Studiecentrum Kerckebosch organiseerde. Daar spraken diverse experts, elk vanuit hun eigen invalshoek en expertise. Deze week kijken we terug op de lezing van Prof. Dr. Bob Fennis, hoogleraar Consumentengedrag bij de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.

Lees meer
Read more about Van ‘Nee’ naar ‘Ja’ met Prof. Dr. Bob Fennis
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter