Nieuws

Gastles minor Armoede interventies

22 november 2022
Blog: Paul Otter

Donderdagochtend loop ik precies op tijd de collegezaal van de Hogeschool van Amsterdam binnen. Daar zit een dertigtal studenten die de minor Armoede interventies volgen al klaar.

Dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder

In een uur neem ik ze mee in de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder. Hoe we vonnis, wet en uitvoeringsregels aan de deur begrijpelijk proberen te maken. Dat we adviseren wat het beste is: contact opnemen, regelen of betalen. Dat we altijd doorvragen of er meer schulden zijn en of het hen lukt om die zelf te betalen. Als dat niet lukt dan verwijzen we door naar de gemeente.

Ik probeer aan de studenten over te brengen hoe bijzonder die contactmomenten aan de deur zijn. Praten over iets heel vertrouwelijks als schulden met een vreemde. En eigenlijk lukt dat altijd. In een sfeer die meestal heel relaxed is. Informatie geven, vragen en adviseren.

Soms kost het moeite om echt contact te krijgen met de debiteurklant. Om tot ze door te dringen dat er nu echt iets moet gebeuren, want anders komen er meer kosten bij en kunnen we zelfs beslag leggen. Na al die jaren vind ik dat het mooie van ons ambt: contact leggen en mensen in beweging brengen.

Stereotypisch beeld

Vragen van de studenten geven aan dat ze een ander beeld hebben van de gerechtsdeurwaarder. Dat we thuis komen om tv’s weg te halen en gezinnen op straat zetten. Inboedels en tv’s nemen we niet mee, dat doen we alleen als het heel dure voorwerpen zijn. Ontruimingen proberen we zoveel mogelijk te voorkomen, samen met de woningcorporatie en gemeente. Dat lukt eigenlijk altijd en als het niet lukt zijn er vaak veel meer problemen dan schulden alleen en kunnen we geen oplossing bereiken.

Waarom is het belangrijk om zo’n gastles te geven?

Deze studenten zullen grotendeels gaan werken in of bij hulpverleningsinstellingen. Daar werken gerechtsdeurwaarders veel mee samen. Het is goed om van elkaar te weten wat we doen, wat we kunnen doen en hoe we werken. Dat verbetert onze samenwerking. Het maakt samenwerken leuker en zorgt voor een beter eindresultaat!

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.

Gerelateerde nieuwsberichten

15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
Feedback