Nieuws

Data driven creditmanagement lang lopende vorderingen

24 september 2018

Data driven creditmanagement lang lopende vorderingen

Syncasso introduceerde in 2011 data driven creditmanagement. Verhaalscore was ons data driven antwoord op de toen exploderende griffierechten. Het is inmiddels honderdduizenden keren succesvol ingezet. In eerste instantie om het griffierechtenrisico te beperken. Tegenwoordig ook om Niet-Kunners van Niet-Willers te onderscheiden en kasstroomprognoses te maken voor portefeuilles, zelfs als we nog met de behandeling van de vorderingen moeten beginnen.

In 2012 voegden we daar Communicatiescore aan toe om onze incassocommunicatie debiteurgericht te segmenteren en in combinatie met Verhaalscore de incassocommunicatie-effecten te meten. AI en machine learning hebben ervoor gezorgd dat de voorspelkracht en betrouwbaarheid onovertroffen is door de algoritmes continue te verbeteren. Recent hebben we een nieuw algoritme ontwikkeld en uitgebreid getest waarmee de kans op succes in lang lopende zaken voorspeld wordt.

Nieuw algoritme voor Lang Lopende zaken

Ondanks een gerechtelijk vonnis en de inzet van executiemaatregelen komen dossiers niet, of alleen met heel veel geduld tot een oplossing. In die gevallen doet de vraag zich voor of je de vordering moet sluiten of in schuldbewaking nemen. Maar waar baseer je die beslissing op? Afwachten was tot op heden de meest gekozen strategie. Nog een brief sturen. Nog een keer bellen. Nog een keer een huisbezoek.

Op basis van data analyse van onze historische portefeuilles is een algoritme ontwikkeld dat specifiek kijkt naar dossiers waarin een jaar (of langer) na betekening van het vonnis geen geldstroom op gang gekomen is. Het algoritme adviseert of doorbehandeling zinvol is door de kans te berekenen dat in de komende twaalf maanden een geldstroom op gang komt in het dossier. Naast historisch betaalgedrag wordt daarbij ook de proportionaliteit van de kosten in relatie tot de hoogte van de vordering in het advies betrokken.

Genoeg is genoeg

Het is niet zinvol om een dossier door te behandelen waarin geen geldstroom meer te verwachten is. Genoeg is genoeg. Opdrachtgevers schieten er niets mee op. Sneller duidelijkheid zorgt zelfs voor een beter voorzieningenniveau. We stoppen met het sturen van onnodige aanmaningen en richten ons op vorderingen waarin wel een kasstroom te verwachten is.

Gerelateerde nieuwsberichten

15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
Feedback