Naar de hoofd content Naar navigatie
Syncasso Syncasso
HomeOpdrachtgevers Ik wil betalen Mijn Dossier
nl Dutch
ar Arabicnl Dutchen Englishfr Frenchde Germanpl Polishes Spanishtr Turkish
Zoeken
  • Home
  • Over ons
  • Veelgestelde vragen
  • Opdrachtgevers
      • Inloggen
      • Implementatie
      • Rapportage en verantwoording
      • Kwaliteit en certificeringen
      • Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
      • Innovatie
      • SyncassoLab
  • Ik wil betalen
  • Inloggen
  • Mijn Dossier
  • Ik wil betalen
  • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken

Nieuws

AI segmentatie met Verhaalscore®

15 oktober 2020
Corporates

AI segmentatie met Verhaalscore®

AI voor creditmanagement

In eerdere artikelen in deze serie hebben we de noodzaak van het gebruik van AI segmentatie voor maatschappelijk verantwoord incasseren belicht. Dit is het derde artikel in deze serie, waarin we het gebruik van ons AI-voorspelmodel Verhaalscore® voor segmentatie bespreken.  Alle artikelen in deze reeks kunt u (straks) vinden op www.syncasso.nl/aivoorcm

Betaalcapaciteit bepalend

Maatschappelijk verantwoorde incasso begint bij de juiste boodschap. Wat je precies vraagt van de debiteurklant is bepalend voor (het uitblijven van) de reactie daarop. De betaalcapaciteit van de debiteurklant staat daarbij centraal. Als je iets vraagt waar de debiteurklant onmogelijk aan kan voldoen (nu betalen terwijl er geen geld is) is het resultaat voorspelbaar en stopt de communicatie.

Op basis van ons AI voorspelmodel Verhaalscore® onderscheiden wij in onze benadering Probleembetalers, Regelaars, Snelle- en Late Betalers. Door de juiste boodschap te kiezen bij hun situatie – hulp vragen, een regeling afspreken of nu betalen – is de bereidheid om mee te werken aan een oplossing voor het betalingsprobleem veel groter.

AI voorspelmodel Verhaalscore

Ons belangrijkste AI-voorspelmodel Verhaalscore hebben we in 2010 ontwikkeld. Verhaalscore is continue doorontwikkeld en onmisbaar in onze behandeling van vorderingen op consumenten. Het algoritme van Verhaalscore is data-gedreven door historisch- en actueel betaalgedrag en sociodemografische data. Met behulp van machine learning heeft de voorspelkracht van Verhaalscore zich ontwikkeld naar >95%.

Verhaalscore levert per vordering een betaalcapaciteitsscore voor de vordering op een schaal van 1-1000. Op basis van deze score verdelen we de vorderingen in zes hanteerbare verhaalsklassen, van zeer slecht tot zeer goed verhaalbaar. Verschillende vorderingen op dezelfde debiteurklant kunnen een andere Verhaalscore krijgen, omdat de hoogte en aard van de vordering onderdeel zijn van het algoritme. Grensgevallen, op het randje van redelijk c.q. slecht of goed, worden persoonlijk gevalideerd met een call of een huisbezoek.

Samenstelling en kwaliteit portefeuilles

De verdeling van de Verhaalscores verschilt sterk per portefeuille, maar soms ook zelfs per aanlevering binnen dezelfde portefeuille. Om het incassoresultaat van verschillende incassopartners eerlijk met elkaar te kunnen vergelijken in een benchmark, is inzicht in de verhaalbaarheid van de batches vorderingen een belangrijke voorwaarde. Lagere Verhaalscores zijn immers moeilijker (of niet) te incasseren. Fluctuaties in de (gemiddelde) Verhaalscore kunnen veroorzaakt worden door veranderingen in het dunning proces van de opdrachtgever, maar ook door marketingacties waarmee een ander type klant door de opdrachtgever wordt geworven.

Verhaalscore genereert daarnaast een kasstroomprognose in geld en tijd per batch en wordt daarnaast ingezet om koopportefeuilles te waarderen.

Persona

In een eerder artikel over segmentatie met marketingprofielen gaven we aan dat die geen betrouwbare voorspelling van de betaalcapaciteit oplevert. Door marketingprofielen met Verhaalscore te combineren, wordt dat wel bereikt. Debiteurklantgerichte incassocommunicatie die rekening houdt met de actuele betaalcapaciteit van de debiteurklant. Deze benadering kan ook toegepast worden in het dunning proces van opdrachtgevers om veel eerder debiteurklanten te identificeren die extra aandacht nodig hebben om aan hun lopende verplichtingen te (kunnen) voldoen.

Continue ontwikkelen

Ons team van datawetenschappers onderzoekt doorlopend op we onze voorspelmodellen kunnen verbeteren, bijvoorbeeld wat de toevoeging van nieuwe data is die beschikbaar komt. Naast Verhaalscore zijn recent twee nieuwe AI-voorspelmodellen ontwikkeld. Een model om de verwachte kasstroom in langlopende vorderingen te voorspellen. Daarmee wordt voorkomen dat wij vorderingen doorbehandelen waar geen geldstroom meer in te verwachten is. Het ondervangt onnodige kosten en stress bij de debiteurklant. Een ander voorspelmodel berekent de proportionaliteit van voorgenomen executiemaatregelen, relatief aan de hoogte van de vordering.

Het volgende artikel in deze serie gaat over AI en Interactieve Workflows. Kijk voor meer informatie of reageer op deze artikelenreeks via www.syncasso.nl/aivoorcm

Artikel delen?
Delen via LinkedIn Delen via Twitter Delen via Email

Gerelateerde nieuwsberichten

31 mei 2023

Verslag Seminar Wetenschappelijk Onderzoek Duurzaam Betaalgedrag II

Afgelopen donderdag presenteerde Martijn Keizer van Rijksuniversiteit Groningen en Nadja Jungmann van Hogeschool Utrecht de uitkomsten en inzichten uit fase 1 van het wetenschappelijk onderzoek naar Duurzaam Betaalgedrag dat Syncasso initieerde.

Lees meer
Read more about Verslag Seminar Wetenschappelijk Onderzoek Duurzaam Betaalgedrag II
24 mei 2023

“Duurzaam betaalgedrag doelstelling voor hele schulddienstverleningsketen”

Op donderdag 22 juni aanstaande organiseert Syncasso samen met Kerckebosch een vervolg op het Jaarcongres Schuldenketen 2022. Diverse (wetenschappelijke) experts delen dan hun visie over het thema ‘Inzicht in gedrag & Doorontwikkelen van de schuldenketen’. In dit artikel kijken we nog even terug naar vorig jaar en vragen we de sprekers van toen, te reageren op stellingen van hun collega-sprekers. In dit artikel reageert Nick Huls op een stelling van Michaël Brouwer.

Lees meer
Read more about “Duurzaam betaalgedrag doelstelling voor hele schulddienstverleningsketen”
23 mei 2023

Geef deurwaarder een socialere rol

In het schuldendomein zoeken we naar oplossingen om schulden duurzamer en tegen lagere kosten op te lossen. Minister Schouten concretiseert die doelstelling door te streven naar een halvering van de armoede in 2030 (Aanpak geldzorgen, armoede en schulden, juli 2022). Schrijfster en budget-expert Annemarie van Gaal gaat in haar column van 7 mei jl. in de Telegraaf een stap verder en pleit voor 1 centrale sociaal incasseerder. In deze column reageert Michaël Brouwer, gerechtsdeurwaarder en CEO van Syncasso, op deze stelling.

Lees meer
Read more about Geef deurwaarder een socialere rol
09 mei 2023

Ons Care-verslag over 2022 al gelezen?

Een aantal weken geleden publiceerden we ons jaarverslag over 2022 dat bestaat uit 2 afzonderlijke delen: het ‘cash-verslag’ en ‘care-verslag’. Hierdoor maken we concreet hoe de 2 onderdelen uit onze merkbelofte ‘We cash. We care.’ elkaar versterken.

Lees meer
Read more about Ons Care-verslag over 2022 al gelezen?
04 mei 2023

Syncasso en Kerckebosch organiseren het Jaarcongres Schuldenketen

Het thema van Jaarcongres Schuldenketen 2023 is ‘Inzicht in gedrag & doorontwikkelen van de schuldenketen’. Bent u erbij op donderdag 22 juni in Zeist?

Lees meer
Read more about Syncasso en Kerckebosch organiseren het Jaarcongres Schuldenketen
02 mei 2023

Hoe blijf je als werkgever (in een minder sexy branche) aantrekkelijk ?

De eerste editie van het vakblad De Creditmanager Manager van 2023 had als thema ‘de arbeidsmarkt’.

Lees meer
Read more about Hoe blijf je als werkgever (in een minder sexy branche) aantrekkelijk ?
26 april 2023

Syncasso en Unica ICT Solutions stappen vol vertrouwen in hernieuwde samenwerking

Na een bestaande samenwerking van ruim tien jaar hebben Syncasso en Unica ICT Solutions onlangs opnieuw het vertrouwen naar elkaar uitgesproken. Unica ICT Solutions heeft recentelijk de volledige migratie van de Syncasso-omgeving vormgegeven en uitgevoerd.

Lees meer
Read more about Syncasso en Unica ICT Solutions stappen vol vertrouwen in hernieuwde samenwerking
25 april 2023

Tweede seminar wetenschappelijk onderzoek Duurzaam Betaalgedrag

Op donderdag 25 mei 2023 organiseren we het tweede seminar ‘Duurzaam Betaalgedrag’ in het centrum van Utrecht. Tijdens dit vervolg op het seminar van september 2022 delen we de vervolgresultaten van ons wetenschappelijk onderzoek naar duurzaam betaalgedrag.

Lees meer
Read more about Tweede seminar wetenschappelijk onderzoek Duurzaam Betaalgedrag
21 april 2023

Onze jaarverslagen over 2022: cash- en care- verslag

Ook in 2022 hebben we ons samen met onze opdrachtgevers en ketenpartners ingezet om problematische schulden op te lossen en te voorkomen. Daarbij stonden ketensamenwerking en duurzaam betaalgedrag centraal. We zijn trots op ons team dat zichzelf ook dit jaar weer overtrof op het gebied van professionaliteit en betrokkenheid. 

Lees meer
Read more about Onze jaarverslagen over 2022: cash- en care- verslag
Feedback
Fijn dat u ons wilt helpen!

Bedankt voor uw bezoek aan www.syncasso.nl. We willen u graag zo goed mogelijk helpen. Daarom willen we graag weten wat we goed doen en wat beter kan.

U helpt ons en onze andere klanten als u deze korte vragenlijst invult. Bedankt voor uw medewerking!

Klik op het antwoord dat u het beste vindt passen.

Vragenlijst

Hoe zou u Syncasso beoordelen?

Footer logo

Contact

post@syncasso.nlWhatsAppNaar de contactpagina

Rekeningnummer Syncasso: NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Rekeningnummer Syncasso:
NL 48 RABO 0300 1039 99

Direct betalen via iDeal

Pagina’s

  • Home
  • Opdrachtgevers
  • Mijn Dossier
  • Veelgestelde vragen
  • Over ons

Overige linkjes

  • Contact
  • Gebruik website (privacy & cookies)
  • Algemene Voorwaarden en Tarieven
Volg ons op Ga naar TwitterGa naar TwitterGa naar Twitter