Nieuws

Aan de deur

16 december 2021

Aan de deur

Blog: Paul Otter

Woningontruimingen voorkomen

Donderdagochtend half negen. In de gang van het flatgebouw staan een politie-inspecteur, een timmerman, een opzichter van de woningcorporatie en vier verhuizers. Ik bel aan bij de woning die ik moet ontruimen. Er is een forse huurschuld. Bijna vijf maanden huur zijn niet betaald. Ondanks herhaalde pogingen om contact te krijgen hebben we de bewoonster nog nooit kunnen spreken.

Onbegrepen

Omdat er niet wordt gereageerd op het herhaalde aanbellen begint de timmerman met het openen van de voordeur. Opeens gaat de deur alsnog open. In de deuropening staat een jonge vrouw met een baby op haar arm. Ze reageert geschrokken op al die mensen voor de deur. Ik stel haar gerust en vraag haar of ze de huurster is. Ja, dat is ze. In dat korte gesprek wordt me al duidelijk dat ze niet goed bevat wat er dreigt te gebeuren. Ze reageert langzaam, begrijpt de situatie niet goed. Bij eerdere huisbezoeken was ze bang om de deur te openen en de brieven heeft ze niet gelezen.  Ze overziet niet wat een ontruiming inhoudt en weet niet wat ze moet doen. Natuurlijk probeer ik haar op weg te helpen, maar ze pakt de aangereikte oplossingen niet op.

Zorgen voor passende hulpverlening

Om het nog erger te maken komen haar twee andere kinderen ook bij de voordeur. Dat we niet gaan ontruimen is voor iedereen inmiddels duidelijk. Samen met de politie en de woningcorporatie gaan we ervoor te zorgen dat de vrouw en haar kinderen in de woning kunnen blijven wonen en ontruiming blijvend wordt voorkomen. Woningcorporatie en politie gaan via de wijkagent en het maatschappelijk werk zorgen dat hier passende hulpverlening komt.

Langs elkaar heen werken

Jammer dat het zo ver heeft kunnen komen. Maar helaas is het geen uitzondering. In ongeveer de helft van de ontruimde woningen[1] kwam al een vorm van hulpverlening over de vloer. Treurig dat we als professionals zo langs elkaar heen werken. Natuurlijk, privacyregels zitten in de weg. Maar met de juiste vragen en een beetje gezond verstand kunnen we dit soort ontruimingen samen voorkomen. Bij deze mevrouw bleken twee verschillende hulpverleners betrokken te zijn: jeugdzorg en maatschappelijk werk. Mijn oproep aan alle hulpverleners: als er schulden zijn, neem direct contact op met de invorderende partij of schakel een schuldhulpverlener in! Daarmee voorkomen we een heleboel onnodige stress voor de huurder.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.

[1] in 2020 waren dat er 3100, waarvan ongeveer 2750 woningen

Gerelateerde nieuwsberichten

18 maart 2025

Save the date: Jaarcongres Schuldenketen 12 juni 2025

Ook dit jaar organiseren we weer in samenwerking met het opleidingsinstituut Kerckebosch het Jaarcongres Schuldenketen. Het thema van 2025 is ‘IBO in Actie: van inzicht naar impact’.

Lees meer over: Save the date: Jaarcongres Schuldenketen 12 juni 2025
11 maart 2025

Geldlessen in het MBO: Leergierigheid en Complexiteit

De afgelopen weken gaf ik zeven MBO-klassen een geldles, georganiseerd door stichting LEF. Financiële onderwerpen kunnen saai en ingewikkeld lijken, maar wat me opviel, is hoe graag jongeren wíllen begrijpen hoe geld werkt.

Lees meer over: Geldlessen in het MBO: Leergierigheid en Complexiteit
06 maart 2025

“Een jeugdboek over geldproblemen: Interview met schrijfster Caja Cazemier”

Geldproblemen en schulden zijn onderwerpen die jongeren vaak ver van zich af proberen te houden. Maar wat als je er toch mee te maken krijgt? Op verzoek van Syncasso schreef auteur Caja Cazemier een jeugdboek over dit thema.

Lees meer over: “Een jeugdboek over geldproblemen: Interview met schrijfster Caja Cazemier”
04 maart 2025

Interview met Rien Dijkstra – Data Scientist bij Syncasso

Als Data Scientist vertelt hij over zijn weg van de sterrenkunde naar data science, de invloed van AI op zijn werk en zijn passie voor het universum.

Lees meer over: Interview met Rien Dijkstra – Data Scientist bij Syncasso
25 februari 2025

Hockeyclub begint ‘blue zone’ voor betere samenleving

Hockeyclub NMHC gaat op de maatschappelijke toer. De sportvereniging wil inspireren tot een gezonde leefstijl, mensen samenbrengen én de kloof tussen arm en rijk verkleinen. Het verschijnsel ‘blauwe zones’ gebruiken ze daarbij als kapstok.

Lees meer over: Hockeyclub begint ‘blue zone’ voor betere samenleving
24 februari 2025

Syncasso partner van BlueZone project d’Almarasweg

Bij Syncasso zien we dagelijks de impact van financiële problemen op gezinnen. Dat gaat niet alleen over geld, maar ook over welzijn. Want financiële zorgen gaan verder dan cijfers; ze raken kansen, gezondheid en de toekomst van kinderen.

Lees meer over: Syncasso partner van BlueZone project d’Almarasweg
18 februari 2025

Jongeren en zorgschulden: Inzichten en oplossingen uit de groeisessie

Op dinsdag 4 februari organiseerde Syncasso op het Achmea congrescentrum een groeisessie over jongeren en zorgschulden. De sessie bracht experts, onderzoekers en praktijkprofessionals samen om inzichten te delen en mogelijke oplossingen te verkennen.

Lees meer over: Jongeren en zorgschulden: Inzichten en oplossingen uit de groeisessie
10 februari 2025

Jong, blut en radeloos? Jeugdboek maakt geldproblemen bespreekbaar

In Nederland blijven schulden een grote uitdaging, ook onder jongeren. Ze weten niet goed waar ze terecht kunnen voor hulp en vinden het vaak spannend om erover te praten. Om het taboe over dit onderwerp te doorbreken en het probleem bespreekbaar te maken, lanceert Syncasso tijdens de Week van het Geld het jeugdboek Geen Saldo.

Lees meer over: Jong, blut en radeloos? Jeugdboek maakt geldproblemen bespreekbaar
06 februari 2025

De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!

Elke maand nemen we u mee achter de schermen bij Syncasso en ontdekken we de verhalen van onze collega’s. Wat drijft hen in hun werk? Waar halen ze inspiratie vandaan? En hoe brengen ze hun vrije tijd door? Deze keer is het de beurt aan Johan!

Lees meer over: De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!
Feedback