Nieuws
Aan de deur
16 december 2021Aan de deur
Blog: Paul Otter
Woningontruimingen voorkomen
Donderdagochtend half negen. In de gang van het flatgebouw staan een politie-inspecteur, een timmerman, een opzichter van de woningcorporatie en vier verhuizers. Ik bel aan bij de woning die ik moet ontruimen. Er is een forse huurschuld. Bijna vijf maanden huur zijn niet betaald. Ondanks herhaalde pogingen om contact te krijgen hebben we de bewoonster nog nooit kunnen spreken.
Onbegrepen
Omdat er niet wordt gereageerd op het herhaalde aanbellen begint de timmerman met het openen van de voordeur. Opeens gaat de deur alsnog open. In de deuropening staat een jonge vrouw met een baby op haar arm. Ze reageert geschrokken op al die mensen voor de deur. Ik stel haar gerust en vraag haar of ze de huurster is. Ja, dat is ze. In dat korte gesprek wordt me al duidelijk dat ze niet goed bevat wat er dreigt te gebeuren. Ze reageert langzaam, begrijpt de situatie niet goed. Bij eerdere huisbezoeken was ze bang om de deur te openen en de brieven heeft ze niet gelezen. Ze overziet niet wat een ontruiming inhoudt en weet niet wat ze moet doen. Natuurlijk probeer ik haar op weg te helpen, maar ze pakt de aangereikte oplossingen niet op.
Zorgen voor passende hulpverlening
Om het nog erger te maken komen haar twee andere kinderen ook bij de voordeur. Dat we niet gaan ontruimen is voor iedereen inmiddels duidelijk. Samen met de politie en de woningcorporatie gaan we ervoor te zorgen dat de vrouw en haar kinderen in de woning kunnen blijven wonen en ontruiming blijvend wordt voorkomen. Woningcorporatie en politie gaan via de wijkagent en het maatschappelijk werk zorgen dat hier passende hulpverlening komt.
Langs elkaar heen werken
Jammer dat het zo ver heeft kunnen komen. Maar helaas is het geen uitzondering. In ongeveer de helft van de ontruimde woningen[1] kwam al een vorm van hulpverlening over de vloer. Treurig dat we als professionals zo langs elkaar heen werken. Natuurlijk, privacyregels zitten in de weg. Maar met de juiste vragen en een beetje gezond verstand kunnen we dit soort ontruimingen samen voorkomen. Bij deze mevrouw bleken twee verschillende hulpverleners betrokken te zijn: jeugdzorg en maatschappelijk werk. Mijn oproep aan alle hulpverleners: als er schulden zijn, neem direct contact op met de invorderende partij of schakel een schuldhulpverlener in! Daarmee voorkomen we een heleboel onnodige stress voor de huurder.
Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.
[1] in 2020 waren dat er 3100, waarvan ongeveer 2750 woningen