Nieuws

Aan de deur

16 december 2021

Aan de deur

Blog: Paul Otter

Woningontruimingen voorkomen

Donderdagochtend half negen. In de gang van het flatgebouw staan een politie-inspecteur, een timmerman, een opzichter van de woningcorporatie en vier verhuizers. Ik bel aan bij de woning die ik moet ontruimen. Er is een forse huurschuld. Bijna vijf maanden huur zijn niet betaald. Ondanks herhaalde pogingen om contact te krijgen hebben we de bewoonster nog nooit kunnen spreken.

Onbegrepen

Omdat er niet wordt gereageerd op het herhaalde aanbellen begint de timmerman met het openen van de voordeur. Opeens gaat de deur alsnog open. In de deuropening staat een jonge vrouw met een baby op haar arm. Ze reageert geschrokken op al die mensen voor de deur. Ik stel haar gerust en vraag haar of ze de huurster is. Ja, dat is ze. In dat korte gesprek wordt me al duidelijk dat ze niet goed bevat wat er dreigt te gebeuren. Ze reageert langzaam, begrijpt de situatie niet goed. Bij eerdere huisbezoeken was ze bang om de deur te openen en de brieven heeft ze niet gelezen.  Ze overziet niet wat een ontruiming inhoudt en weet niet wat ze moet doen. Natuurlijk probeer ik haar op weg te helpen, maar ze pakt de aangereikte oplossingen niet op.

Zorgen voor passende hulpverlening

Om het nog erger te maken komen haar twee andere kinderen ook bij de voordeur. Dat we niet gaan ontruimen is voor iedereen inmiddels duidelijk. Samen met de politie en de woningcorporatie gaan we ervoor te zorgen dat de vrouw en haar kinderen in de woning kunnen blijven wonen en ontruiming blijvend wordt voorkomen. Woningcorporatie en politie gaan via de wijkagent en het maatschappelijk werk zorgen dat hier passende hulpverlening komt.

Langs elkaar heen werken

Jammer dat het zo ver heeft kunnen komen. Maar helaas is het geen uitzondering. In ongeveer de helft van de ontruimde woningen[1] kwam al een vorm van hulpverlening over de vloer. Treurig dat we als professionals zo langs elkaar heen werken. Natuurlijk, privacyregels zitten in de weg. Maar met de juiste vragen en een beetje gezond verstand kunnen we dit soort ontruimingen samen voorkomen. Bij deze mevrouw bleken twee verschillende hulpverleners betrokken te zijn: jeugdzorg en maatschappelijk werk. Mijn oproep aan alle hulpverleners: als er schulden zijn, neem direct contact op met de invorderende partij of schakel een schuldhulpverlener in! Daarmee voorkomen we een heleboel onnodige stress voor de huurder.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.

[1] in 2020 waren dat er 3100, waarvan ongeveer 2750 woningen

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback