Nieuws

Aan de deur

16 december 2021

Aan de deur

Blog: Paul Otter

Woningontruimingen voorkomen

Donderdagochtend half negen. In de gang van het flatgebouw staan een politie-inspecteur, een timmerman, een opzichter van de woningcorporatie en vier verhuizers. Ik bel aan bij de woning die ik moet ontruimen. Er is een forse huurschuld. Bijna vijf maanden huur zijn niet betaald. Ondanks herhaalde pogingen om contact te krijgen hebben we de bewoonster nog nooit kunnen spreken.

Onbegrepen

Omdat er niet wordt gereageerd op het herhaalde aanbellen begint de timmerman met het openen van de voordeur. Opeens gaat de deur alsnog open. In de deuropening staat een jonge vrouw met een baby op haar arm. Ze reageert geschrokken op al die mensen voor de deur. Ik stel haar gerust en vraag haar of ze de huurster is. Ja, dat is ze. In dat korte gesprek wordt me al duidelijk dat ze niet goed bevat wat er dreigt te gebeuren. Ze reageert langzaam, begrijpt de situatie niet goed. Bij eerdere huisbezoeken was ze bang om de deur te openen en de brieven heeft ze niet gelezen.  Ze overziet niet wat een ontruiming inhoudt en weet niet wat ze moet doen. Natuurlijk probeer ik haar op weg te helpen, maar ze pakt de aangereikte oplossingen niet op.

Zorgen voor passende hulpverlening

Om het nog erger te maken komen haar twee andere kinderen ook bij de voordeur. Dat we niet gaan ontruimen is voor iedereen inmiddels duidelijk. Samen met de politie en de woningcorporatie gaan we ervoor te zorgen dat de vrouw en haar kinderen in de woning kunnen blijven wonen en ontruiming blijvend wordt voorkomen. Woningcorporatie en politie gaan via de wijkagent en het maatschappelijk werk zorgen dat hier passende hulpverlening komt.

Langs elkaar heen werken

Jammer dat het zo ver heeft kunnen komen. Maar helaas is het geen uitzondering. In ongeveer de helft van de ontruimde woningen[1] kwam al een vorm van hulpverlening over de vloer. Treurig dat we als professionals zo langs elkaar heen werken. Natuurlijk, privacyregels zitten in de weg. Maar met de juiste vragen en een beetje gezond verstand kunnen we dit soort ontruimingen samen voorkomen. Bij deze mevrouw bleken twee verschillende hulpverleners betrokken te zijn: jeugdzorg en maatschappelijk werk. Mijn oproep aan alle hulpverleners: als er schulden zijn, neem direct contact op met de invorderende partij of schakel een schuldhulpverlener in! Daarmee voorkomen we een heleboel onnodige stress voor de huurder.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.

[1] in 2020 waren dat er 3100, waarvan ongeveer 2750 woningen

Gerelateerde nieuwsberichten

01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
Feedback