Nieuws

Segmentatie en voorspellen

04 september 2020

Maatschappelijk Verantwoord Incasseren door segmentatie en voorspellen

AI voor creditmanagement

Dit is het introductieartikel van een serie van zes over Artificial Intelligence voor creditmanagement segmentatie en voorspellen. Daarin schrijven we over praktische toepassingen en de toegevoegde waarde van AI door marketingprofielen, verhaalscore/betaalcapaciteit, interactieve workflows, analyse/rapportage en continu innoveren. Alle artikelen kunt u (straks) vinden op www.syncasso.nl/aivoorcm.

Tien jaar geleden begon Syncasso met het segmenteren van debiteurklanten en het voorspellen van de betaalcapaciteit voor incasso-communicatie. Als eerste creditmanagementorganisatie in Nederland. En lange tijd als enige. Inmiddels weten we exact wat AI voor creditmanagement segmentatie oplevert. Hoe we daarmee de kostendruk voor de debiteurklant kunnen beperken. Hoe we ervoor zorgen dat we minder gerechtelijke incasso hoeven in te zetten. En hoe we de verwachtingen van onze opdrachtgevers kunnen overtreffen met nieuwe inzichten uit data en betere resultaten uit een betere benadering.

We hebben tien jaar geïnvesteerd en geïnnoveerd in AI voor creditmanagement. We willen nu onze kennis en ervaring delen om de schulddienstverleningsketen te inspireren om AI voor creditmanagement segmentatie in de eigen- en in gezamenlijke processen in te zetten.

Persoonsgericht en MVI

In de huidige markt wordt ‘persoonsgerichte, maatschappelijk verantwoorde incasso’ vaak als uitgangspunt gekozen. Zonder AI en segmentatie kun je daar onmogelijk aan voldoen. Met inzichten uit data-analyse hebben we hiervoor applicaties ontwikkeld, getest en verbeterd om met marketingprofielen, AI en interactieve workflows onze incassoboodschap af te stemmen op de betaalcapaciteit van de debiteurklant en die via het beste communicatiekanaal, met de juiste toon, begrijpelijk te communiceren.

Verhaalscore/Betaalcapaciteit

Kennis van de actuele betaalcapaciteit van de debiteurklant is essentieel voor de juiste benadering. Bij een niet-kunner aandringen op directe betaling van de hoofdsom en kosten is nutteloos. Zelfs contraproductief. Een niet-kunner kan onmogelijk aan die eis voldoen en reageert niet. De kans om alsnog in gesprek te komen over een oplossing voor het betalingsprobleem daalt naar onder nul. Bij gebrek aan contact wordt een dagvaarding betekend om de zaak weer op gang proberen te brengen. Zinloos en onnodig kostenverhogend. Het levert alleen maar stress op.

Bij grote volumes vorderingen is het voorspellen van de verhaalbaarheid/betaalcapaciteit direct bij aanlevering essentieel om niet-kunners, regelaars en late betalers betrouwbaar te onderscheiden. Dat onderscheid bepaalt welke boodschap (hulp zoeken, betalingsregeling of nu betalen) we in de minnelijke incassocommunicatie gebruiken. Het geeft bovendien de opdrachtgever meteen inzicht in de verwachte kasstroom uit de aangeleverde batch vorderingen. Niet alleen hoeveel, maar ook hoe de kasstroom zich ontwikkelt in de tijd.

Maatschappelijk verantwoord

Onnodige (gerechtelijke) kosten voorkomen door minnelijk te incasseren is een maatschappelijke opdracht. Als iemand niet of heel moeilijk kan betalen, neemt de betaalcapaciteit voor lopende verplichtingen nog verder af door het hoge griffierecht en de andere kosten voor een gerechtelijke procedure. Waardoor voor een niet-kunner het risico op problematische schulden snel toeneemt. Het is in die gevallen veel beter om snel te verwijzen naar schuldhulp. Of als daarvoor ruimte is, een haalbare betalingsregeling aan te bieden die is afgestemd op de betaalcapaciteit en de lopende verplichtingen van de debiteurklant. Daarvoor hebben we een oplossing ontwikkeld met behulp van PSD2: Goed Geregeld. In het artikel over Continu Innoveren vertellen we hier meer over.

Het volgende artikel in deze serie gaat over AI segmentatie met marketingprofielen. Kijk voor meer informatie of reageer op deze artikelen via www.syncasso.nl/aivoorcm.

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback