Nieuws

We houden een systeem in stand dat bestaat uit processen die elkaar tegenwerken

06 februari 2024

 

Michaël Brouwer – CEO en partner bij Syncasso. Verantwoordelijk voor de algemene strategie van de organisatie, het maatschappelijk speelveld en ICT.

Wat is er in jouw aandachtsgebied de afgelopen jaren veranderd?

Veel minder dan ik verwacht had. Echte systeemveranderingen zoals we die in andere categorieën gezien hebben zijn uitgebleven. In vergelijking met de fotorolletjes en de videotheek is de creditmanagementcategorie maar weinig veranderd. Natuurlijk, we zijn druk bezig met digitaliseren. Maar achter de knoppen die ons werk efficiënter gemaakt hebben, zit nog telkens hetzelfde ambacht.

Andere categorieën hebben veel sterker gereageerd op maatschappelijke signalen. De frisdrank is van suikerzoet naar zero gegaan. Gezonder, beter voor je gewicht en je gebit. Fossiele brandstof wordt ingewisseld voor schone energie. Duurzamer en beter voor het milieu. De vraag die bij ons voorligt is hoe je ervoor gaat zorgen dat iedereen zijn rekeningen betaald. Maar dan zonder exploten, procedures en de proceskosten die daarbij komen. Die het betalingsprobleem een keer of vier groter maken dan het oorspronkelijk al was. Binnen ons huidige systeem doen we wat we kunnen. Maar een systeemverandering blijft vooralsnog uit.

Wat zie je als de belangrijkste ontwikkelingen voor de toekomst?

Dat begint bij de vraag waar we in de schulddienstverleningsketen echte waarde toevoegen. Doen exploten en kantonprocedures dat? Leveren die de waarde op die we nodig hebben voor duurzaam betaalgedrag? Ik denk het niet. We doen hard ons best om het proces te verbeteren. Dat levert efficiency op, maar draagt intrinsiek nauwelijks waarde bij aan de gewenste oplossing.

We staan aan de vooravond om op een andere manier met betalingsachterstanden om te gaan dan de Rechtsvordering ons nu voorschrijft. Die wetgeving is meer dan honderd jaar oud. Ik verwacht dat debiteurklanten zelf toestemming/consent gaan geven voor het gebruik van PSD2 en data-analyse in de vorm van een mandaat vooraf. Waarin je eerst grenzen vaststelt aan wat je kunt betalen, om daarna pas te kopen. Waar we nu achteraf met de ambtshalve toetsing consumentenbescherming proberen te leveren, controleren we effectief niet meer dan de formaliteiten. Daar los je geen betalingsproblemen mee op.

Het takenpakket van de Gerechtsdeurwaarder verschuift van incasso naar het voorkomen van schulden. Hoe gaan we daar bij Syncasso mee om?

Die verschuiving naar het voorkomen van schulden is onderdeel van de systeemverandering die ik verwacht. Lekkere frisdrank waar je niet dik van wordt. Alcoholvrij bier waar je gewoon mee kunt autorijden. Energie die het milieu niet verpest. In ons geval: debiteuren helpen, zonder de vordering te viervoudigen.

In de schulddienstverlening houden we met elkaar een systeem in stand dat bestaat uit processen die elkaar tegenwerken. Intensief proberen te incasseren om vervolgens intensief schuldhulp te verlenen. Dat kost bij elkaar veel meer dan het aan waarde oplevert voor de oplossing die we zoeken. Maar niemand durft het systeem los te laten. Waar we nu over ketensamenwerking praten, doen we dat allemaal vanuit onze eigen bubbel. Dus blijft het bij het optimaliseren van het systeem. Terwijl we moeten werken aan een hele nieuwe schulddienstverleningsketen.

Feedback