Nieuws

Vroegsignalering: wat is het? (1 van 3)

14 oktober 2019

Blog: Paul Otter

Hét buzzwoord in de schulden- en incassoketen is: vroegsignalering. Een nieuw wapen tegen de schuldenproblematiek? Wat is het nu precies en hoe werkt het (of niet)?

Diverse onderzoeken tonen aan dat mensen te lang wachten met het inroepen van hulp bij problematische schulden. Hoe mooi zou het zijn als ze al hulp zouden krijgen voordat hun schulden problematisch zouden gaan worden. Dat zijn minder kosten voor de schuldeiser, de maatschappij en minder ellende voor de betrokken burger. In 2017 had de burger die aanklopte bij een schuldhulpverlener gemiddeld dertien schuldeisers en € 42.100 schuld. Dat zou met vroegsignalering kunnen dalen. Een snelle oplossing lijkt in het verschiet te liggen.

Vroegsignalering

Vroeg signaleren kan door een gemeente gebeuren doordat zij informatie opvragen van veel voorkomende schuldeisers. Denk aan verhuurders, nutsleveranciers en zorgverzekeraars. Door die informatie te combineren kan de betreffende burger vroegtijdig worden benaderd.  Momenteel circuleert er een wetsvoorstel dat een wettelijke basis legt onder deze gegevensuitwisseling voor vroegsignalering.

Bezoeken

Na signaleren is het devies om vooral de burger in actie te laten komen. Telefonisch of met een huisbezoek wordt de burger benaderd om die zo vroegtijdig te helpen voordat de schulden verder escaleren. Als de burger wil kan een passende hulpvorm worden toegepast om schuldescalatie te voorkomen.

Cijfermatig onderzoek

Er is geen onderzoek dat onderbouwt dat vroegsignalering de schuldenproblematiek oplost. Wel is er een goed overzicht van vroegsignalering te vinden in een publicatie op Schouderseronder.nl. De auteurs geven daarbij ook een opzet voor een businesscase voor vroegsignalering. In datzelfde onderzoek worden ook valkuilen beschreven: een must dus voor vroegsignaleringsprojecten!

Goede businesscase

Waarom is het belangrijk om een goede vroegsignaleringsbusinesscase te maken? Als de kosten en baten niet goed in kaart worden gebracht is vroegsignalering gedoemd een van de vele schuldenprojecten te worden. Waarschijnlijk zelfs een van de vele projecten die op de vuilnishoop belanden.

In de volgende twee blogs van mijn drieluik over vroegsignalering, ga ik in op de hindernissen en de mogelijkheden van vroegsignalering.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder en bestuurslid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG zorgt voor een goede beroepsuitoefening door de gerechtsdeurwaarders bij de uitvoering van hun taken, met oog voor beide partijen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Gerelateerde nieuwsberichten

28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
16 oktober 2025

“Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso

Wikje is relatiemanager en toegevoegd gerechtsdeurwaarder bij Syncasso. Daarnaast zet ze zich vrijwillig in bij maatschappelijke initiatieven en coacht ze al jaren een korfbalteam. Hoe combineert ze dit allemaal, en wat drijft haar in haar werk? We gingen met haar in gesprek.

Lees meer over: “Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso
02 oktober 2025

De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!

Deze maand ontmoeten we Leonie Heskamp, ze begon als deurwaarder op de weg en combineert dat met haar werk als business analist.

Lees meer over: De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!
05 september 2025

Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan

Tweede Kamerlid Don Ceder (ChristenUnie) ontving vandaag, vrijdag 5 september, tijdens een bezoek aan het hoofdkantoor van Syncasso in Amsterdam het rapport: Collectief AfbetalingsPlan (CAP) uitgevoerd door de gerechtsdeurwaarder.

Lees meer over: Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan
02 september 2025

Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso

“Sociale impact betekent voor mij, financiële rust en perspectief creëren, voor mensen én voor organisaties,” zegt Pieter Bas Vermeulen, sinds 1 augustus 2025 Social Impact Manager bij Syncasso.

Lees meer over: Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso
26 augustus 2025

De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen

Na bijna tien jaar te hebben gewerkt als gerechtsdeurwaarder én manager koos Teo van de Mheen voor een nieuw pad: vitaliteit. Als vitaloog bij Syncasso helpt hij collega’s om gezonder, bewuster en met meer plezier te werken.

Lees meer over: De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen
12 augustus 2025

Cybersecurity in de incassosector

Ontdek hoe de incassosector zich kan wapenen tegen toenemende cyberdreigingen. Lees over NIS2, DORA, digitale weerbaarheid, samenwerking en compliance.

Lees meer over: Cybersecurity in de incassosector
Feedback