Nieuws

Vroegsignalering: wat is het? (1 van 3)

14 oktober 2019

Vroegsignalering: wat is het? (1 van 3)

Blog: Paul Otter

Hét buzzwoord in de schulden- en incassoketen is: vroegsignalering. Een nieuw wapen tegen de schuldenproblematiek? Wat is het nu precies en hoe werkt het (of niet)?

Diverse onderzoeken tonen aan dat mensen te lang wachten met het inroepen van hulp bij problematische schulden. Hoe mooi zou het zijn als ze al hulp zouden krijgen voordat hun schulden problematisch zouden gaan worden. Dat zijn minder kosten voor de schuldeiser, de maatschappij en minder ellende voor de betrokken burger. In 2017 had de burger die aanklopte bij een schuldhulpverlener gemiddeld dertien schuldeisers en € 42.100 schuld. Dat zou met vroegsignalering kunnen dalen. Een snelle oplossing lijkt in het verschiet te liggen.

Vroegsignalering

Vroeg signaleren kan door een gemeente gebeuren doordat zij informatie opvragen van veel voorkomende schuldeisers. Denk aan verhuurders, nutsleveranciers en zorgverzekeraars. Door die informatie te combineren kan de betreffende burger vroegtijdig worden benaderd.  Momenteel circuleert er een wetsvoorstel dat een wettelijke basis legt onder deze gegevensuitwisseling voor vroegsignalering.

Bezoeken

Na signaleren is het devies om vooral de burger in actie te laten komen. Telefonisch of met een huisbezoek wordt de burger benaderd om die zo vroegtijdig te helpen voordat de schulden verder escaleren. Als de burger wil kan een passende hulpvorm worden toegepast om schuldescalatie te voorkomen.

Cijfermatig onderzoek

Er is geen onderzoek dat onderbouwt dat vroegsignalering de schuldenproblematiek oplost. Wel is er een goed overzicht van vroegsignalering te vinden in een publicatie op Schouderseronder.nl. De auteurs geven daarbij ook een opzet voor een businesscase voor vroegsignalering. In datzelfde onderzoek worden ook valkuilen beschreven: een must dus voor vroegsignaleringsprojecten!

Goede businesscase

Waarom is het belangrijk om een goede vroegsignaleringsbusinesscase te maken? Als de kosten en baten niet goed in kaart worden gebracht is vroegsignalering gedoemd een van de vele schuldenprojecten te worden. Waarschijnlijk zelfs een van de vele projecten die op de vuilnishoop belanden.

In de volgende twee blogs van mijn drieluik over vroegsignalering, ga ik in op de hindernissen en de mogelijkheden van vroegsignalering.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder en bestuurslid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG zorgt voor een goede beroepsuitoefening door de gerechtsdeurwaarders bij de uitvoering van hun taken, met oog voor beide partijen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Gerelateerde nieuwsberichten

23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
04 juli 2024

Mee met de gerechtsdeurwaarder

Regelmatig neem ik mensen mee op bij mijn huisbezoeken als gerechtsdeurwaarder. Zoals politici, pers en stakeholders om hen een realistisch beeld te geven van het werk van de gerechtsdeurwaarder en waar we in de praktijk mee te maken krijgen. Niet alleen de huisbezoeken zelf maar ook de vele stakeholders en de maatschappelijke aandacht voor schulden: hoe vinden we daar onze weg in?

Lees meer over: Mee met de gerechtsdeurwaarder
25 juni 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Esther Verstraten, deurwaarder bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 juni 2024

Syncasso Tour du Syncasso

Van 12 tot 14 juni hebben onze sportieve collega’s een mooie tocht van meer dan 500 km gemaakt langs al onze Syncasso-kantoren, allemaal voor het goede doel: de Hersenstichting. Op dag één trapten ze van Arnhem naar Utrecht, met een stevige portie wind door het Groene Hart naar Rotterdam, om te eindigen in het bruisende Amsterdam. Op dag twee trotseerden ze de polders richting Leeuwarden, gevolgd door een prachtige rit door natuurgebieden terug naar Arnhem.

Lees meer over: Syncasso Tour du Syncasso
20 juni 2024

Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres

Op donderdag 13 juni vond de derde editie van het Jaarcongres Schuldenketen plaats bij Villa Jongerius in Utrecht. Syncasso organiseerde samen met Kerckebosch Studiecentrum dit congres over de groeiende uitdagingen rondom financiële verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers.

Lees meer over: Terugblik 3e editie van het Schuldenketencongres
18 juni 2024

Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’

Op 10 juni waren we aanwezig bij de door Wijzer in geldzaken georganiseerde netwerkbijeenkomst ‘Geldlessen voor de toekomst’. Een waardevol evenement waar vooral docenten uit primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs en partners uit de financiële sector bijeenkwamen ter bevordering van de financiële educatie in Nederland.

Lees meer over: Syncasso aanwezig bij Wijzer in geldzaken bijeenkomst: ‘Geldlessen voor de toekomst’
11 juni 2024

Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023

2023 was door economische en maatschappelijke onzekerheden een uitdagend jaar. Maar het bood ook kansen om te groeien en onze dienstverlening verder te verbeteren. We hebben in 2023 niet alleen onze bedrijfsdoelstellingen behaald, maar ook onze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroot. Duurzame oplossingen, innovatie en de professionaliteit van ons team zorgden voor groei en een verdere versterking van onze marktpositie.

Lees meer over: Onze Cash- en Care-jaarverslagen 2023
Feedback