Nieuws

Vroegsignalering: wat is het? (1 van 3)

14 oktober 2019

Blog: Paul Otter

Hét buzzwoord in de schulden- en incassoketen is: vroegsignalering. Een nieuw wapen tegen de schuldenproblematiek? Wat is het nu precies en hoe werkt het (of niet)?

Diverse onderzoeken tonen aan dat mensen te lang wachten met het inroepen van hulp bij problematische schulden. Hoe mooi zou het zijn als ze al hulp zouden krijgen voordat hun schulden problematisch zouden gaan worden. Dat zijn minder kosten voor de schuldeiser, de maatschappij en minder ellende voor de betrokken burger. In 2017 had de burger die aanklopte bij een schuldhulpverlener gemiddeld dertien schuldeisers en € 42.100 schuld. Dat zou met vroegsignalering kunnen dalen. Een snelle oplossing lijkt in het verschiet te liggen.

Vroegsignalering

Vroeg signaleren kan door een gemeente gebeuren doordat zij informatie opvragen van veel voorkomende schuldeisers. Denk aan verhuurders, nutsleveranciers en zorgverzekeraars. Door die informatie te combineren kan de betreffende burger vroegtijdig worden benaderd.  Momenteel circuleert er een wetsvoorstel dat een wettelijke basis legt onder deze gegevensuitwisseling voor vroegsignalering.

Bezoeken

Na signaleren is het devies om vooral de burger in actie te laten komen. Telefonisch of met een huisbezoek wordt de burger benaderd om die zo vroegtijdig te helpen voordat de schulden verder escaleren. Als de burger wil kan een passende hulpvorm worden toegepast om schuldescalatie te voorkomen.

Cijfermatig onderzoek

Er is geen onderzoek dat onderbouwt dat vroegsignalering de schuldenproblematiek oplost. Wel is er een goed overzicht van vroegsignalering te vinden in een publicatie op Schouderseronder.nl. De auteurs geven daarbij ook een opzet voor een businesscase voor vroegsignalering. In datzelfde onderzoek worden ook valkuilen beschreven: een must dus voor vroegsignaleringsprojecten!

Goede businesscase

Waarom is het belangrijk om een goede vroegsignaleringsbusinesscase te maken? Als de kosten en baten niet goed in kaart worden gebracht is vroegsignalering gedoemd een van de vele schuldenprojecten te worden. Waarschijnlijk zelfs een van de vele projecten die op de vuilnishoop belanden.

In de volgende twee blogs van mijn drieluik over vroegsignalering, ga ik in op de hindernissen en de mogelijkheden van vroegsignalering.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder en bestuurslid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG zorgt voor een goede beroepsuitoefening door de gerechtsdeurwaarders bij de uitvoering van hun taken, met oog voor beide partijen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Gerelateerde nieuwsberichten

10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
Feedback