Nieuws

Update gedupeerde Toeslagenaffaire

17 mei 2022

Update afhandeling private schulden gedupeerde ouders Toeslagenaffaire

In een eerder nieuwsbericht van 11 januari 2022 hebben we de afhandeling van de private schulden in relatie tot het aflopen van de incassopauze toegelicht. Private schulden moeten door de gedupeerden zelf worden ingediend bij Sociale Banken Nederland (SBN), die de schulden bij de schuldeisers verifieert en ze vervolgens rechtstreeks betaald. Op 14 april 2022 is de 10e voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen gepubliceerd, waarin een overzicht is opgenomen van de afhandeling van de private schulden. Kort samengevat, het eind is nog lang niet in zicht.

Aflopende pauzeknop en executiemaatregelen

Als het moratorium voor een gedupeerde ouder afloopt voordat de schulden door SBN zijn opgepakt, lopen zij in theorie het risico dat ze – als zij nog openstaande schulden hebben waarvoor bij de rechter een executoriale titel is gehaald – worden geconfronteerd met een hervatting van de incasso, in het ergste geval zelfs met de executie van een beslaglegging of uithuiszetting.

Omdat de afloop van het moratorium voor ouders veel impact heeft, wordt er met alle betrokken partijen – zoals de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG), SBN en de VNG – nauw samengewerkt om de hervatting van de incasso te voorkomen. Deze samenwerking heeft ervoor gezorgd dat er, voor zover bekend, nog geen beslaglegging of uithuiszetting bij gedupeerde ouders of toeslagpartners heeft plaatsgevonden vanwege private schulden die bij SBN kunnen worden opgelost.

Prioritering SBN-schulden waarvan de pauzeknop op korte termijn afloopt

SBN prioriteert ingediende schulden als het moratorium op korte termijn afloopt. De ouders waarvoor het moratorium het eerst afloopt, worden het eerst geholpen. Als contact is gelegd met de schuldeisers, wordt het risico van de hervatting van de incasso voor de schulden die binnen de kaders van het beleidsbesluit vallen verder geminimaliseerd.

Zelf de private schulden melden bij SBN

Het blijft echter essentieel dat de ouder zich meldt bij SBN. In de processen van Syncasso is een extra communicatiestroom ingericht die ervoor zorgt dat de gedupeerden geïnformeerd en geholpen worden om hun private schulden bij SBN te melden. Daarnaast ontvangen ouders minimaal 2 maanden voordat hun moratorium afloopt een brief van SBN waarin zij worden aangespoord hun private schulden in te dienen bij SBN. Als zij dit nog niet hebben gedaan, worden zij in de 14 dagen voor het daadwerkelijk aflopen van het moratorium door SBN gebeld (behalve als zij eerder hebben aangegeven niet door de overheid gebeld te willen worden, of indien geen telefoonnummer bekend is).

Schulden rechtstreeks indienen door de gerechtsdeurwaarder

SBN voert momenteel een uitvoeringstoets uit om te onderzoeken wat ervoor nodig is om schuldenlijsten van Schuldenwijzer.nl rechtstreeks in te laten dienen door gerechtsdeurwaarderskantoren. De uitkomst van de uitvoeringstoets wordt naar verwachting op 19 mei besproken in de Tweede Kamer. Over de uitkomst van die bespreking zullen we u in een volgende update informeren.

Gedupeerde ouders beter helpen bij het oplossen van de private schulden

Syncasso doet op allerlei manieren haar best om de gedupeerden te motiveren om hun schulden op snel bij SBN in te dienen. Daarvoor hebben we alle gedupeerden en compleet overzicht van alle schulden toegezonden. In veel gevallen is dat uitgebreider dan het overzicht dat van Schuldenwijzer.nl kan worden gedownload. Naast de communicatie van SBN heeft dat nog steeds niet in alle gevallen het gewenste resultaat opgeleverd. Terwijl de oplossing al maanden op tafel ligt:  laat de gerechtsdeurwaarders de private schulden rechtstreeks met SBN en de schuldeisers afhandelen zonder daar de gedupeerden mee te belasten. Steeds meer incassopauzes verlopen waardoor het risico toeneemt dat ondanks de zorgvuldigheid van schuldeisers en gerechtsdeurwaarders om de gedupeerden met rust te laten, het niet uit te sluiten valt dat er toch per abuis de incasso hervat wordt. Hoe sneller besloten wordt om de gerechtsdeurwaarders te laten helpen, hoe beter dat voor iedereen is.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback