Nieuws

Staatssecretaris Van Ark neemt rapport laaggeletterdheid en schulden in ontvangst

17 januari 2019

Staatssecretaris Van Ark neemt rapport laaggeletterdheid en schulden in ontvangst

Den Haag, 17 januari 2019. Staatssecretaris Van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) heeft het eindrapport Lezen ≠ Begrijpen in ontvangst genomen. Het rapport bundelt de meest recente onderzoeken naar schulden en laaggeletterdheid. Hieruit blijkt dat de helft van de mensen met financiële problemen grote moeite heeft met lezen. Zij belanden verder in de schulden door ingewikkelde communicatie van schuldeisers en schuldhulpverleners. Wanneer instanties simpeler communiceren en meer ruimte maken voor persoonlijk contact, begrijpen mensen beter wat van hen wordt verwacht. Zo krijgen zij de controle over hun financiën sneller terug.

Het onderzoeksproject Lezen ≠ Begrijpen is uitgevoerd door Gerechtsdeurwaarders- en incassobureau Syncasso Nederland, Kredietbank Nederland, Rijksuniversiteit Groningen en Stichting Lezen & Schrijven. De aanleiding voor dit onderzoek komt uit de dagelijkse praktijk van de Kredietbank en Syncasso. Zij zien dat een groot deel van hun klanten niet op hun brieven en aanmaningen reageert. Geregeld vragen cliënten hen om een mondelinge toelichting op de papieren stukken.  Doordat deze mensen brieven en e-mails niet begrijpen, lopen zij belangrijke informatie mis. Zij ondernemen geen actie, waardoor problemen groter worden.

Helft van de mensen indicatie laaggeletterd

In Nederland is 18% van de volwassenen laaggeletterd. Onder mensen met financiële problemen blijkt dat 50,3% van de mensen grote moeite heeft met lezen. Leesvaardigheidsproblemen komen dus veel vaker voor bij mensen met problematische schulden. Hun leesvaardigheid zit onder het eindniveau vmbo of niveau mbo-2/3, het niveau dat door de overheid wordt gesteld als minimum om volwaardig mee te kunnen doen aan de samenleving. Dit betekent dat alle organisaties die te maken krijgen met deze doelgroep, rekening moeten houden met leesproblemen bij hun klanten.

Simpele woorden en persoonlijk contact

Rijksuniversiteit Groningen is in gesprek gegaan met klanten van Kredietbank Nederland, op vijf verschillende locaties door het land. Uit deze gesprekken bleek dat mensen die laaggeletterd zijn tegen verschillende zaken aanlopen die het moeilijk maken om schulden kwijt te raken. Zij hebben grote moeite met het begrijpen van informatie (lange zinnen, jargon, onduidelijke structuur) en het goed invullen van gegevens. Daarnaast ervaren zij een gebrek aan persoonlijke communicatie en hulp. Door dit alles ontstaat stress, waardoor oplossingen nog verder lijken. In de gesprekken kwamen ook duidelijke oplossingen naar voren. Het dringend advies aan instanties luidt als volgt: gebruik simpele woorden, schrijf korte brieven, gebruik pictogrammen en maak ruimte voor persoonlijk contact. En op de langere termijn moet het gaan over het verbeteren van taalvaardigheden.

Reactie staatssecretaris

Staatssecretaris Van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) nam vandaag het rapport in ontvangst: ‘Laaggeletterde mensen zijn – in onze ingewikkelde wereld – extra kwetsbaar als het om hun financiën gaat. Ze kunnen zomaar ‘ja’ zeggen op iets wat zij niet goed begrijpen en in de schulden belanden. Als een schuldeiser dan ook nog een brief vol met moeilijke woorden schrijft, zie er dan nog maar uit te komen. Problematische schulden zijn een veelkoppig monster dat we samen op veel verschillende manieren moeten bestrijden. Dit waardevolle onderzoek maakt duidelijk wat daarbij nodig is voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.’

Toekomst

Syncasso en Kredietbank Nederland leggen zich komende maanden toe op het aanpassen en versimpelen van hun brieven en dienstverlening. Zo wordt het werken met een vaste vragenlijst in gesprekken met cliënten voortgezet, om op die manier laaggeletterdheid vroegtijdig te signaleren. Om duurzaam uit de schulden te blijven is het op tijd signaleren van taalproblemen en hulp bij het verbeteren van taalvaardigheid van groot belang. Alle partners vinden vervolgonderzoek noodzakelijk om een nog beter beeld te krijgen van de problematiek en oplossingen. Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso: ‘Als we in deze branche ons werk goed willen doen, dan moeten we communiceren op een manier die zo veel mogelijk klanten begrijpelijk is. Daarmee voorkomen we veel problemen en wordt ons werk effectiever.’

Aanmelden seminars

Verspreid over het land worden zes seminars georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten worden het onderzoek en de ontwikkelde materialen gepresenteerd. De seminars bieden politici, beleidsmakers, bewindvoerders, schuldhulpverleners, gerechtsdeurwaarders en incassomedewerkers gelegenheid om nieuwe ontwikkelingen op dit terrein te bespreken. Zie voor meer informatie: www.lezenisnietbegrijpen.nl
Staatssecretaris Van Ark

Gerelateerde nieuwsberichten

03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
Feedback