Nieuws

Rechtbanken Gelderland en Midden-Nederland over op KEI

14 september 2017

Rechtbanken Gelderland en Midden-Nederland over op KEI

De rechtbanken Gelderland en Midden-Nederland (privaatrecht, niet kanton) zijn per 1 september 2017 overgegaan op KEI. Met ingang van die datum is het niet meer mogelijk een procedure bij deze rechtbanken aanhangig te maken met een dagvaarding. Een procedure wordt voortaan aanhangig gemaakt met een procesinleiding, gevolgd door het oproepingsbericht.

Er zijn daarvoor twee mogelijkheden:

1. Oproeping artikel 112 Rv (met name van belang voor de advocatuur)

Bij 112 Rv wordt de procedure eerst aanhangig gemaakt, waarna de kennisgeving volgt. De advocaat maakt een procesinleiding en dient die in bij de griffier. Hiermee is de zaak aanhangig. De griffier verstrekt de advocaat een automatisch gegenereerd oproepingsbericht met daarin een code waarmee de verweerder in kan loggen.

Deze twee documenten kan de verzoeker vormvrij bezorgen bij de verweerder. De verzoeker kan er dus ook voor kiezen om deze twee documenten bij exploot te laten betekenen. Dit levert grote voordelen op, want alleen als er is gekozen voor het exploot kan er bij niet-verschijning verstek worden verleend.

2. Oproeping artikel 113 Rv (ook van belang voor niet-kantonzaken)

Bij 113 Rv vindt eerst de kennisgeving plaats, waarna de procedure aanhangig wordt gemaakt. Het voordeel hiervan is dat er eerst een check plaats vindt in de BRP/VISH/DBR databases voordat het griffierecht verschuldigd is.

De 113 Rv variant kan alleen bij deurwaardersexploot. Deze variant lijkt het meest op de dagvaarding. Wij integreren het oproepingsbericht (waar wij ook verantwoordelijk voor zijn) en de procesinleiding. De code waarmee de verweerder in kan loggen vermelden we in het oproepingsbericht. Het exploot bestaat (net zoals nu de dagvaarding) uit één geïntegreerd model met daarin procesinleiding, oproepingsbericht en betekeningsrelaas.

Gerelateerde nieuwsberichten

10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
Feedback