Nieuws

Interactieve Workflows voor persoonsgerichte incasso

05 november 2020

AI voor creditmanagement

In eerdere artikelen in deze serie hebben we de noodzaak van het gebruik van AI-segmentatie voor maatschappelijk verantwoord incasseren belicht. Dit is het vierde artikel in deze serie, waarin we het gebruik van Interactieve Workflows voor persoonsgerichte incasso bespreken.  Alle artikelen in deze reeks kunt u vinden op www.syncasso.nl/aivoorcm.

Persoonsgerichte incasso

In twee eerdere artikelen in deze serie is het gebruik van AI voor segmentatie besproken. Daarvoor gebruiken we communicatie/klantprofielen die op basis van de postcode aan de debiteurklant worden toegekend. We gebruiken hierbij veertien hoofdgroepen en eenenvijftig uitgebreid beschreven klantprofielen. De hoofdgroepen gebruiken we om de communicatie te segmenteren. De klantprofielen hoofdzakelijk voor analyse van de resultaten. Daarover meer in een volgende artikel.

Om tot persona te komen voor maatschappelijk verantwoorde incassocommunicatie voegen we daar de betaalcapaciteit aan toe die we met ons AI-voorspelmodel Verhaalscore berekenen. We onderscheiden daarin vier hanteerbare betaalprofielen: Probleembetalers, Regelaars, Snelle betalers en Late betalers.

Interactieve workflows

De combinatie van communicatie- en verhaalscore levert zesenvijftig mogelijke varianten op voor persoonsgerichte, maatschappelijk verantwoorde incassocommunicatie. Per soort vordering. Per stap in het incassoproces. Per communicatiekanaal. Per reactie op een actie in het incassoproces. Tel daarbij op dat je continu moet AB-testen om te onderzoeken of de incassocommunicatie nog beter kan. Dat is onmogelijk te managen (en onderhouden) zonder geautomatiseerde interactieve workflows.

In- en uitgaande communicatie

De workflows worden aangestuurd door event based rule engines die de communicatie- en verhaalscore koppelen aan de juiste communicatietemplates en -kanalen. Het systeem bewaakt de doorlooptijden en genereert automatisch de beste volgende stap in het persoonsgerichte incassoproces. Inkomende reacties via chat, post en e-mail worden gekoppeld aan het dossier en geagendeerd voor de juiste behandelaar. Betalingen en regelingsvoorstellen worden grotendeels geautomatiseerd verwerkt. Uitzonderingen worden voor beoordeling aan de juiste behandelaar voorgelegd.

De interactieve workflows zijn niet alleen essentieel voor een debiteurklantgerichte benadering. We reageren sneller en geinformeerder op vragen van de debiteurklant. De doorlooptijden verkorten. Meer vorderingen worden minnelijk opgelost en er ontstaat extra tijd en ruimte voor vragen en persoonlijke behandeling.

AI ondersteunt persoonlijk contact

Artificial Intelligence ondersteunt de persoonlijke contacten van debiteurklanten met onze professionals. Inkomende telefoongesprekken worden met Smart Routing naar de juiste behandelaar geleid, die automatisch de relevante profiel- en dossierinformatie van de debiteurklant in zijn scherm ziet. Daardoor neemt de kwaliteit en effectiviteit van de gesprekken toe, de gemiddelde gespreksduur af. Uitgaande telefoongesprekken worden gesegmenteerd op basis van de Verhaalscore, waardoor we het gesprek ingaan met de juiste boodschap: sturen we aan op een regeling of op een betaling. Onze deurwaarders hebben via een App in hun mobiele telefoon toegang tot de profiel- en dossierinformatie, waardoor ze een goed beeld van de debiteurklant, diens persoonlijke omstandigheden en de betalingsproblematiek hebben, voor ze in gesprek gaan aan de deur.

Het volgende artikel in deze serie gaat over AI voor Analyse en Rapportages. Kijk voor meer informatie of reageer op deze artikelenreeks via www.syncasso.nl/aivoorcm.

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback