Nieuws
Goed met geld omgaan kan ook leuk zijn: een LEF gastles door een gerechtsdeurwaarder
14 maart 2024
Goed met geld omgaan is voor volwassenen al lastig, maar voor jongeren helemaal. Zij komen constant in de verleiding om hun geld uit te geven. En geld uitgeven wordt steeds abstracter, er liggen meer gevaren op de loer zoals buy now, pay later, crypto en gokken. Tijdens een gastles voor MBO-studenten bespreken we met elkaar dat goed met geld omgaan ook leuk is, omdat je er direct én je hele leven lang iets aan hebt.
Nibud Leerdoelen
Het Nibud onderzocht hoe Nederlanders hun geldzaken in balans kunnen krijgen en houden. Hiervoor ontwikkelde ze de volgende leerdoelen:
- voldoende inkomsten verwerven,
- financiële zaken organiseren,
- verantwoord besteden,
- voorbereid zijn op de toekomst.
Op basis van deze leerdoelen heeft de stichting LEF een pakket van drie lessen ontwikkeld voor studenten op MBO opleidingen.
Gastdocent
De lessen van Lef worden gegeven door gastdocenten die werken in de financiële dienstverlening. Samen met een collega geef ik deze gastlessen aan MBO-studenten. Met het lesmateriaal stimuleren we gesprekken in de klas over geld, uitgeven en sparen. Voor mij als gerechtsdeurwaarder ook belangrijk om de wereld van jongeren en hoe ze omgaan met geld, te begrijpen.
Inleven
De studenten in mijn gastklas zijn rond de achttien jaar oud. Een belangrijk moment waarop er veel gebeurt en verandert in hun leven. Zelf verantwoordelijk zijn voor zorgverzekering en zorgtoeslag zijn daar goede voorbeelden van. Dat het niet altijd goed gaat blijkt uit de ongeveer 34% MBO studenten [i] die geen zorgtoeslag aanvragen. Van alle jongeren in de groep tussen 18 tot 26 jaar heeft 20% te maken met ernstige betalingsproblemen (bij volwassenen 8%)[ii] benadrukt dat het belangrijk is om ons te verdiepen in hun wereld. Hoe helpen we jongeren schulden te voorkomen en duurzaam op te lossen?
Verschillend
In het gesprek met de studenten blijkt dat de groep heel divers omgaat met geld. Sommigen hebben forse spaarrekeningen voor bijvoorbeeld een auto. Anderen hebben nog niet goed nagedacht over sparen. Wel werd al snel duidelijk dat alle regels en systemen rondom belastingen, verzekeringen en toeslagen moeilijk zijn en jongeren niet uitnodigen om erin te duiken. Slechts een paar studenten hadden nagedacht over de hoogte van het eigen risico bij de zorgverzekering. Ook belastingen, de gevolgen van het niet tijdig indienen van belastingaangiften maar ook de kansen van belastingteruggaven komen tijdens de gastles aan bod. Veel, niet altijd logische, regels: vaak vraag ik mezelf af, kan dit niet beter worden ingericht en dan vanuit het perspectief van de (jongere) burger in plaats vanuit het ambtelijk apparaat.
Als gerechtsdeurwaarder ben ik me er van bewust dat onze toegevoegde waarde niet alleen het innen van schulden is maar ook het bevorderen van duurzaam betaalgedrag. Op weg helpen naar oplossingen. Soms regelen, soms schuldhulp. Door mijn ervaring en kennis te delen tijdens deze gastlessen, hoop ik een positieve bijdrage te leveren aan een generatie die duurzaam met geld om kan gaan én het geeft mij inzicht en kennis over deze generatie.
Paul Otter is design researcher en gerechtsdeurwaarder. In het SyncassoLab onderzoekt hij hoe schulden beter kunnen worden opgelost. In de praktijk doet hij dat bij de voordeur. Op beleidsniveau door het gesprek aan te gaan met alle belanghebbenden over schulden, op zoek naar oplossingen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.
Bronvermelding:
[i] www.nibud.nl