Nieuws

Deurwaarders Syncasso helpen bij het actief aanbieden van maatschappelijke hulp

07 mei 2019

Deurwaarders Syncasso helpen bij het actief aanbieden van maatschappelijke hulp

Onze deurwaarders komen bij hun huisbezoeken regelmatig burgers tegen die problemen ervaren op meerdere leefgebieden. Als maatschappelijk betrokken gerechtsdeurwaarder wil Syncasso deze burgers, met hun toestemming, aanmelden bij de maatschappelijke dienstverlening om hulp te bieden. Samen met de gemeente Amsterdam organiseren we een pilot om te onderzoeken hoe we dat het beste kunnen doen.

Signaleren en maatschappelijke hulp inschakelen

In samenwerking met CJIB/CAK worden schuldenaren die bij het CAK zijn aangemeld voor de regeling wanbetalers zorgpremie bij een huisbezoek gevraagd of ze hulp willen krijgen bij het oplossen van hun problemen. En of Syncasso hun (schriftelijke) toestemming krijgt om dat actief te melden bij de gemeente Amsterdam. Hiervoor is een begrijpelijk formulier ontwikkeld dat met afbeeldingen ondersteunt uitlegt waar de schuldenaar voor tekent.

Snel contact met de gemeente Amsterdam

Binnen 48 uur wordt de melding opgepakt door de gemeente Amsterdam, die binnen vijf werkdagen telefonisch in contact tracht te komen met de hulpvrager. Binnen 14 dagen na de melding wordt een persoonlijk gesprek gevoerd, bij de hulpvrager thuis of op kantoor. Vervolgens brengt de gemeente Amsterdam de problematiek in kaart en probeert een betalingsregeling te realiseren met de schuldeisers. Gedurende dit proces pauzeert Syncasso de incasso-activiteiten en informeert de opdrachtgever hierover.

Hulp brengen in plaats van (tevergeefs) wachten tot daarom gevraagd wordt

Syncasso heeft eerder met Kredietbank Nederland onderzoek gedaan waarom mensen met financiele problemen zelf geen contact zoeken met de Schuldhulpverlening of de Deurwaarder. Of daar veel te lang mee wachten. Daar zijn verschillende oorzaken voor gevonden, waaronder schaamte en misplaatst optimisme dat het probleem zich zelf wel oplost.

Feit blijft dat hulp vaak te laat, of veel te weinig gezocht wordt. Waardoor de problemen zich kunnen opstapelen. Met deze pilot wordt onderzocht of het actief brengen van hulp hier verbetering in brengt. Elk kwartaal wordt samen met de gemeente geëvalueerd hoe de pilot zich ontwikkelt en welke resultaten dit oplevert. Hiermee kunnen zowel de Gemeente Amsterdam als Syncasso verbeterpunten over de samenwerking bespreekbaar maken.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 februari 2025

Jongeren en zorgschulden: Inzichten en oplossingen uit de groeisessie

Op dinsdag 4 februari organiseerde Syncasso op het Achmea congrescentrum een groeisessie over jongeren en zorgschulden. De sessie bracht experts, onderzoekers en praktijkprofessionals samen om inzichten te delen en mogelijke oplossingen te verkennen.

Lees meer over: Jongeren en zorgschulden: Inzichten en oplossingen uit de groeisessie
10 februari 2025

Jong, blut en radeloos? Jeugdboek maakt geldproblemen bespreekbaar

In Nederland blijven schulden een grote uitdaging, ook onder jongeren. Ze weten niet goed waar ze terecht kunnen voor hulp en vinden het vaak spannend om erover te praten. Om het taboe over dit onderwerp te doorbreken en het probleem bespreekbaar te maken, lanceert Syncasso tijdens de Week van het Geld het jeugdboek Geen Saldo.

Lees meer over: Jong, blut en radeloos? Jeugdboek maakt geldproblemen bespreekbaar
06 februari 2025

De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!

Elke maand nemen we u mee achter de schermen bij Syncasso en ontdekken we de verhalen van onze collega’s. Wat drijft hen in hun werk? Waar halen ze inspiratie vandaan? En hoe brengen ze hun vrije tijd door? Deze keer is het de beurt aan Johan!

Lees meer over: De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!
30 januari 2025

Meer overzicht en eerlijkere verdeling bij problematische schulden

Debiteurklanten hebben vaak moeite om overzicht te houden, terwijl verschillende incassopartijen langs elkaar heen werken. Dit kan leiden tot onnodige kosten en ingewikkelde situaties. Gelukkig worden er stappen gezet om dit te verbeteren.

Lees meer over: Meer overzicht en eerlijkere verdeling bij problematische schulden
21 januari 2025

Terugblik op een inspirerende start van 2025!

We genieten nog volop na van onze Kick-off vorige week. Wat was het tof om met alle collega’s samen te komen, stil te staan bij wat we hebben bereikt en vooruit te kijken. Nogmaals dank voor onze inspirerende sprekers

Lees meer over: Terugblik op een inspirerende start van 2025!
16 januari 2025

Interview met Arjanna

We trappen het jaar af met een gloednieuwe reeks: De Koffiepauze! In deze maandelijkse interview serie leren we de gezichten achter Syncasso beter kennen. Wat drijft onze collega’s in hun werk? Wat inspireert hen? En hoe brengen ze hun vrije tijd het liefst door? Deze maand bijt Arjanna het spits af!

Lees meer over: Interview met Arjanna
09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
Feedback

Waarschuwing
Wij hebben geconstateerd dat cybercriminelen weer actief zijn. Daarbij kan misbruik worden gemaakt van de naam Syncasso. Het misbruik zal er meestal uit bestaan dat een cybercrimineel informatie van u wil ontvangen (phishing) of u wil overhalen om een betaling te doen (factuurfraude). Om te voorkomen dat u met een cybercrimineel te maken krijgt vragen wij u om goed te controleren of het bericht betrouwbaar is.

Kijk op www.syncasso.nl/cybercriminaliteit hoe u phishing en factuurfraude kunt herkennen en uzelf hiertegen kunt beschermen.

Twijfelt u aan de echtheid van een bericht?
Neem dan direct contact met ons op via privacy@syncasso.nl of 088 5151600.