Nieuws

Deurwaarders Syncasso helpen bij het actief aanbieden van maatschappelijke hulp

07 mei 2019

Deurwaarders Syncasso helpen bij het actief aanbieden van maatschappelijke hulp

Onze deurwaarders komen bij hun huisbezoeken regelmatig burgers tegen die problemen ervaren op meerdere leefgebieden. Als maatschappelijk betrokken gerechtsdeurwaarder wil Syncasso deze burgers, met hun toestemming, aanmelden bij de maatschappelijke dienstverlening om hulp te bieden. Samen met de gemeente Amsterdam organiseren we een pilot om te onderzoeken hoe we dat het beste kunnen doen.

Signaleren en maatschappelijke hulp inschakelen

In samenwerking met CJIB/CAK worden schuldenaren die bij het CAK zijn aangemeld voor de regeling wanbetalers zorgpremie bij een huisbezoek gevraagd of ze hulp willen krijgen bij het oplossen van hun problemen. En of Syncasso hun (schriftelijke) toestemming krijgt om dat actief te melden bij de gemeente Amsterdam. Hiervoor is een begrijpelijk formulier ontwikkeld dat met afbeeldingen ondersteunt uitlegt waar de schuldenaar voor tekent.

Snel contact met de gemeente Amsterdam

Binnen 48 uur wordt de melding opgepakt door de gemeente Amsterdam, die binnen vijf werkdagen telefonisch in contact tracht te komen met de hulpvrager. Binnen 14 dagen na de melding wordt een persoonlijk gesprek gevoerd, bij de hulpvrager thuis of op kantoor. Vervolgens brengt de gemeente Amsterdam de problematiek in kaart en probeert een betalingsregeling te realiseren met de schuldeisers. Gedurende dit proces pauzeert Syncasso de incasso-activiteiten en informeert de opdrachtgever hierover.

Hulp brengen in plaats van (tevergeefs) wachten tot daarom gevraagd wordt

Syncasso heeft eerder met Kredietbank Nederland onderzoek gedaan waarom mensen met financiele problemen zelf geen contact zoeken met de Schuldhulpverlening of de Deurwaarder. Of daar veel te lang mee wachten. Daar zijn verschillende oorzaken voor gevonden, waaronder schaamte en misplaatst optimisme dat het probleem zich zelf wel oplost.

Feit blijft dat hulp vaak te laat, of veel te weinig gezocht wordt. Waardoor de problemen zich kunnen opstapelen. Met deze pilot wordt onderzocht of het actief brengen van hulp hier verbetering in brengt. Elk kwartaal wordt samen met de gemeente geëvalueerd hoe de pilot zich ontwikkelt en welke resultaten dit oplevert. Hiermee kunnen zowel de Gemeente Amsterdam als Syncasso verbeterpunten over de samenwerking bespreekbaar maken.

Gerelateerde nieuwsberichten

05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
23 oktober 2024

Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024

Wij zijn trots! Syncasso is namelijk genomineerd voor de Credit Management Innovation Award 2024! Ons innovatieve wetsvoorstel 'Meedelen in Beslag' veroverde een plek in de top 3 van alle inzendingen. Met dit voorstel zetten we een belangrijke stap naar een collectief afbetalingsplan.

Lees meer over: Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024
22 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Tsjeardke Poelsma, intern auditor in het team Kwaliteit, Compliance en Legal (KCL).

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
Feedback