Nieuws

De rol van de schuldeiser

06 januari 2021

De rol van de schuldeiser in de brede schuldenproblematiek

Lijdend voorwerp of leidend tot een oplossing?

Er is veel aandacht voor de armoede- en schuldenproblematiek. Rabobank presenteerde het rapport Minder Schade door Schuld, samengesteld door de Argumentenfabriek, met een met een visie op schuldsanering die erop neer komt dat de termijn om de schuld te saneren te belastend is voor de debiteur en nauwelijks iets oplevert voor de schuldeiser. In het CBS-rapport Schuldenproblematiek in beeld werd voor het eerst de omvang van geregistreerde problematische schulden vastgesteld. Deloitte voorspelde in opdracht van SchuldenLabNL een ‘boeggolf’ van additionele schuldenproblematiek door Covid-19.

Een greep uit de publicaties die de afgelopen maanden over de aanpak van (problematische) schulden verschenen. De schuldenaar staat daarin uiteraard centraal. Maar merkwaardig genoeg speelt de schuldeiser in geen van de publicaties een rol van betekenis.

Achteraf betalen

De totale omzet van het Nederlandse bedrijfsleven beloopt zo’n € 1.500 miljard. Daarvan wordt € 640 miljard[1] geleverd op krediet. Een kwart daarvan wordt te laat betaald. Dankzij goed creditmanagement wordt uiteindelijk maar een kleine 2% als oninbaar worden afgeschreven. Dat lijkt mee te vallen, maar in de crisis van 2008 was niet minder dan 25% van de faillissementen te wijten aan wanbetaling.

Hoe pakt dat uit in de huidige crisis? Terwijl de marges krapper worden, hakt het afschrijven van onbetaalde omzet extra hard op de marge in. Voor elke duizend euro die moet worden afgeschreven moet bij een vijf procent marge twintigduizend euro nieuwe omzet gerealiseerd worden om dat te compenseren. Minnelijke- en wettelijke schuldsaneringsvoorstellen komen vaak niet verder dan een percentage van de vordering voor de schuldeiser. Tegen finale kwijting.

Werkgelegenheid en krediet

De eerdergenoemde € 640 miljard, is het equivalent van ca. 2.3 miljoen arbeidsplaatsen rekent SEO uit voor het VCMB Creditmanagement Waardenonderzoek. Een toename van één procent oninbare vorderingen kost dan 23.000 arbeidsplaatsen. Dat is twee keer zo veel als er bij Philips in Nederland werken. Als het oninbaar percentage met 1,5% toeneemt, is het verlies van arbeidsplaatsen vergelijkbaar met het complete personeelsbestand van KLM. De waarde van goed creditmanagement om de schade in de huidige crisis te beperken is evident. De sociale impact en maatschappelijke kosten van het verlies aan arbeidsplaatsen alleen al in aanmerking genomen. In dat kader is het lastig te begrijpen waarom de kennis en ervaring van de creditmanagent professionals zo weinig betrokken worden in de plannen voor de bestrijding van de armoede en schuldenproblematiek.

Versnippering

De gedecentraliseerde schuldhulpverlening brengt met zich mee dat de schuldhulp niet alleen is versnipperd, maar ook dat inzicht in de kosten en het rendement van de schuldhulp ontbreekt. CBS[2] rapporteerde dat er meer dan 650.000 huishoudens met geregistreerde problematische schulden zijn. Daarvan zijn er 106.000 in beeld bij de schuldhulpverlening. De resterende 500.000 huishoudens zijn uiteraard wel in beeld bij de creditmanagers van hun schuldeisers, die hun achterstanden zien oplopen. Naast de 355 gemeenten die aan 106.000 huishoudens schuldhulpverlening bieden, stonden daarnaast 255.000 mensen onder beschermingsbewind. Dat aantal is de laatste jaren enorm gegroeid. Inmiddels zijn daar ruim 1.800 bewindvoerders voor aangesteld.

Informeren en communiceren

Kortgeleden sprak ik vijftien creditmanagers van verschillende (middel)grote organisatie. Die vertelden dat ze speciale teams hebben ingericht om al die instanties te informeren over de achterstanden bij hun organisatie en te reageren op voorstellen om betalingsachterstanden op te lossen. Waarbij de kwaliteit van de informatie en de voorstellen qua onderbouwing en perspectief – voorzichtig uitgedrukt – geregeld te wensen over liet. De vraag werd hardop gesteld hoeveel de organisatie daarvan mag kosten, in het licht van de marginale opbrengsten uit de schuldsaneringen. Collectief schuldregelen wordt door de besparing op de beheerskosten dan ineens een aantrekkelijk alternatief. Met de kanttekening dat kleinere organisaties daar heel anders tegenaan kijken, vanwege de impact van de afschrijvingen op hun eigen continuïteit.

Vroegsignalering

Gemeenten moeten per 2021 gegevens van burgers met betalingsachterstanden in een vroeg stadium aangeleverd krijgen door woningcorporaties, energie- en drinkwaterbedrijven en zorgverzekeraars. Hierdoor krijgen gemeenten mensen met schulden tijdig in beeld en kunnen ze zo nodig sneller schuldhulpverlening aanbieden. Althans, dat is de gedachte achter de wijziging van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening. Hoe gemeenten uit die maandelijks aanzwellende stroom van data relevante informatie gaan maken om vroeg te signaleren dat er probleemschulden aan het ontstaan zijn, is voor de meeste gemeenten nog een puzzel. Of de gemeenten het qua schuldhulpverleningscapaciteit aankunnen om iedereen die dat nodig heeft vervolgens hulp aan te bieden, laat zich raden. De combinatie van die twee omstandigheden levert een probleem op met de AVG. Als er niets met de persoonsgegevens gedaan wordt, mag je ze niet verstrekken. Maar hoe zou je dat kunnen weten als gegevensverstrekker?

Duurzame oplossingen

De kosten voor de organisatie en uitvoering van de schuldhulpverlening in Nederland zijn onbekend. Daar komen de directe kosten voor de afschrijvingen door schuldsanering bovenop. Naast de indirecte kosten om te informeren en communiceren over achterstanden. En om de gemeenten te voorzien van achterstandsinformatie in het kader van vroegsignalering.

Over het rendement van al die kosten weten we eveneens weinig. NVVK citeert een rapport uit 2011 waarin ze stellen dat investeren in schuldhulpverlening de gemeenten veel geld bespaart, met name op de kosten van bijstandsuitkeringen. Maar of het voor de schuldeiser tot een duurzame verbetering van het betalingsgedrag leidt is tot op heden nooit aangetoond. De controlegroepen met en zonder vroegsignalering vertoonden in recente pilots geen significante verschillen.

In Nederland is nog nauwelijks onderzoek gedaan naar de effectiviteit van interventies[3]. We weten niet goed wat het effect is van ons handelen om gezond financieel gedrag te bevorderen. En voor zover er wel inzicht is, zijn de resultaten teleurstellend. Voor de meeste interventies geldt dat ze het financiële gedrag niet of nauwelijks positief beïnvloeden. Het WRR-rapport uit 2016 waarin dit geconstateerd werd, heeft tot op heden nog niet geleid tot concrete beleidsaanpassingen.

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

De Nederlandse Schuldhulp Route, het NVVK-Schuldenknooppunt en Schuldenwijzer van de KBvG zijn belangrijke initiatieven die elkaar kunnen aanvullen en versterken. Een structurele samenwerking van die partijen kan een vliegwiel op gang brengen dat ervoor zorgt dat alle partijen in de schulddienstverleningsketen daar gebruik van gaan maken.

Door de actieve betrokkenheid in de drie eerdergenoemde initiatieven van de banken, de grote vaste lastenpartijen en hun professionele creditmanagementpartners, komt behalve financiële ondersteuning ook capaciteit beschikbaar om de communicatie- en werkprocessen te uniformeren en automatiseren. Waardoor er ruimte ontstaat voor investeringen die bijdragen aan een duurzame verbetering van het betalingsgedrag.

De creditmanagement-brancheverenigingen moeten samen met de werkgeversorganisaties aan de verantwoordelijke minister(s) vragen om samenwerking in de schulddienstverleningsketen te stimuleren en honoreren. Specifiek voor partijen met ogenschijnlijk tegengestelde belangen. Als dat leidt tot een effectievere bestrijding van de schuldenproblematiek en duurzaam verbeterd betalingsgedrag, wie kan daar dan tegen zijn?

Bron: De Credit Manager


[1] VCMB Creditmanagement Waardenonderzoek | 2020

[2] Schuldenproblematiek in beeld | CBS 17-8-2020

[3] WRR 2016: Duurzame verbetering van gezond financieel gedrag. Droom of werkelijkheid?

Gerelateerde nieuwsberichten

18 maart 2025

Save the date: Jaarcongres Schuldenketen 12 juni 2025

Ook dit jaar organiseren we weer in samenwerking met het opleidingsinstituut Kerckebosch het Jaarcongres Schuldenketen. Het thema van 2025 is ‘IBO in Actie: van inzicht naar impact’.

Lees meer over: Save the date: Jaarcongres Schuldenketen 12 juni 2025
11 maart 2025

Geldlessen in het MBO: Leergierigheid en Complexiteit

De afgelopen weken gaf ik zeven MBO-klassen een geldles, georganiseerd door stichting LEF. Financiële onderwerpen kunnen saai en ingewikkeld lijken, maar wat me opviel, is hoe graag jongeren wíllen begrijpen hoe geld werkt.

Lees meer over: Geldlessen in het MBO: Leergierigheid en Complexiteit
06 maart 2025

“Een jeugdboek over geldproblemen: Interview met schrijfster Caja Cazemier”

Geldproblemen en schulden zijn onderwerpen die jongeren vaak ver van zich af proberen te houden. Maar wat als je er toch mee te maken krijgt? Op verzoek van Syncasso schreef auteur Caja Cazemier een jeugdboek over dit thema.

Lees meer over: “Een jeugdboek over geldproblemen: Interview met schrijfster Caja Cazemier”
04 maart 2025

Interview met Rien Dijkstra – Data Scientist bij Syncasso

Als Data Scientist vertelt hij over zijn weg van de sterrenkunde naar data science, de invloed van AI op zijn werk en zijn passie voor het universum.

Lees meer over: Interview met Rien Dijkstra – Data Scientist bij Syncasso
25 februari 2025

Hockeyclub begint ‘blue zone’ voor betere samenleving

Hockeyclub NMHC gaat op de maatschappelijke toer. De sportvereniging wil inspireren tot een gezonde leefstijl, mensen samenbrengen én de kloof tussen arm en rijk verkleinen. Het verschijnsel ‘blauwe zones’ gebruiken ze daarbij als kapstok.

Lees meer over: Hockeyclub begint ‘blue zone’ voor betere samenleving
24 februari 2025

Syncasso partner van BlueZone project d’Almarasweg

Bij Syncasso zien we dagelijks de impact van financiële problemen op gezinnen. Dat gaat niet alleen over geld, maar ook over welzijn. Want financiële zorgen gaan verder dan cijfers; ze raken kansen, gezondheid en de toekomst van kinderen.

Lees meer over: Syncasso partner van BlueZone project d’Almarasweg
18 februari 2025

Jongeren en zorgschulden: Inzichten en oplossingen uit de groeisessie

Op dinsdag 4 februari organiseerde Syncasso op het Achmea congrescentrum een groeisessie over jongeren en zorgschulden. De sessie bracht experts, onderzoekers en praktijkprofessionals samen om inzichten te delen en mogelijke oplossingen te verkennen.

Lees meer over: Jongeren en zorgschulden: Inzichten en oplossingen uit de groeisessie
10 februari 2025

Jong, blut en radeloos? Jeugdboek maakt geldproblemen bespreekbaar

In Nederland blijven schulden een grote uitdaging, ook onder jongeren. Ze weten niet goed waar ze terecht kunnen voor hulp en vinden het vaak spannend om erover te praten. Om het taboe over dit onderwerp te doorbreken en het probleem bespreekbaar te maken, lanceert Syncasso tijdens de Week van het Geld het jeugdboek Geen Saldo.

Lees meer over: Jong, blut en radeloos? Jeugdboek maakt geldproblemen bespreekbaar
06 februari 2025

De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!

Elke maand nemen we u mee achter de schermen bij Syncasso en ontdekken we de verhalen van onze collega’s. Wat drijft hen in hun werk? Waar halen ze inspiratie vandaan? En hoe brengen ze hun vrije tijd door? Deze keer is het de beurt aan Johan!

Lees meer over: De koffiepauze: Het volgende gezicht in onze maandelijkse interviewserie!
Feedback