Nieuws

Bankbeslag en de Beslagvrije Voet

10 maart 2017

Bankbeslag en de Beslagvrije Voet

De Nationale ombudsman stelt voor om de Beslagvrije Voet ook te gaan hanteren als er bij een consument een Bankbeslag wordt gelegd. Begin dit jaar hebben minister Klijnsma, De Nationale Ombudsman, een aantal overheidsinstanties en de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders hierover met elkaar gesproken. Thema van de bijeenkomst was ‘Burgers mogen van overheidsinstanties en van gerechtsdeurwaarders verwachten dat deze – bij beslag op hun bankrekening – (op verzoek) een bedrag vrijlaten ter hoogte van de beslagvrije voet.’  Maar dat is helaas nog niet zo eenvoudig te realiseren.

Geen wettelijke verplichting

Op dit moment is nog niet in de wet vastgelegd dat bij een bankbeslag rekening moet worden gehouden met de bescherming van de beslagvrije voet. Dat kan tot situaties leiden waarbij iemand die al door een loonbeslag van de beslagvrije voet moet rondkomen, door een bankbeslag onder het bestaansminimum terecht komt. Daardoor nog verder in de financiële problemen komt omdat andere financiële verplichtingen (ook) niet meer voldaan kunnen worden. Dat kan de bedoeling niet zijn, helaas werkt het op dit moment wel zo. Zo lang de wet het niet regelt, moeten we het samen oplossen.

Op verzoek

Voor loonbeslagen moet verplicht vooraf het Digitaal Beslag Register geraadpleegd worden en worden we (ook) door de werkgever of uitkeringsinstantie geïnformeerd als er al andere loonbeslagen gelegd zijn. Daarmee wordt voorkomen dat iemand door loonbeslag onder de beslagvrije voet terecht komt.

Probleem bij een Bankbeslag is, dat de beslaglegger vooraf niet weet hoeveel saldo er op de rekening(en) staat. We worden alleen achteraf geïnformeerd of er voldoende saldo op de rekening(en) stond om het bankbeslag te voldoen. En het kan tot vier weken duren voor er antwoord komt van de bank. Om dat te veranderen zien we voorlopig nog niet gebeuren. Dus moeten we het samen oplossen.

Als u door een bankbeslag onder de beslagvrije voet komt, kunt u het beste zelf zo snel mogelijk contact met ons zoeken. Op onze website vindt u onderaan de pagina hulpmiddelen om uw persoonlijke beslagvrije voet te berekenen. Verder hebben we in de meest gestelde vragen en antwoorden veel informatie over het bankbeslag en de beslagvrije voet.

Vereenvoudiging van de beslagvrije voet

De minister heeft op aandringen van de KBvG belooft om de berekening van de beslagvrije voet te vereenvoudigen. Dat vinden wij ook hoognodig. Dus als u er niet uitkomt, stuur dan een email naar bvv@syncasso.nl met uw dossiernummer en uw vraag. Dan helpen wij u met de berekening en kunnen we snel een bankbeslag opheffen als u daardoor onder de beslagvrije voet komt.

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback