Nieuws

‘We moeten de balans zien te vinden tussen Cash en Care’

12 augustus 2019

De passie van … Dick Kruiswijk

‘We moeten de balans zien te vinden tussen Cash en Care’

Volgens Dick mag je als het maatschappelijk goed met je gaat, ook wat terugdoen voor het vak en de maatschappij. In die gedachte heeft hij zich voor verschillende dingen ingezet. Mondelinge examens marketing afnemen, tegen de verdrukking in een Jenaplan basisschool opzetten en vervolgens bijna 18 jaar in het bestuur gaan zitten. Inmiddels is hij alweer 5 jaar voorzitter van het VCMB en als zijn dochter roept ‘mijn papa speelt gitaar!’, dan zit Dick ook weer in de schoolband. Alles wat hij in zijn leven aanpakt, heeft met passie en creativiteit te maken.

‘In mijn jonge jaren, zoekend naar wat ik later wilde worden, kwam ik in aanraking met een direct marketing bedrijf en heb ik de ‘vreemde taal’ van marketing geleerd door NIMA A, B en D te gaan studeren. Marketinguitingen werden toen nog niet gesegmenteerd de wereld in gestuurd. Massacommunicatie heette dat. Met de komst van databasemarketing werden veel processen geautomatiseerd en gepersonaliseerd. Na een uitstapje naar een computerservicebedrijf heb ik uiteindelijk jarenlang bij reclamebureaus gewerkt. Marketing is tegenwoordig eigenlijk makkelijker geworden. Door de technische mogelijkheden van digitalisering en data-analyse kun je beter vastpakken wat wel en niet werkt, maar vroeger was er meer magie in de reclamewereld. Er was een zeker respect voor creativiteit en ruimte voor fantasie.

De passie voor creativiteit en fantasie zat er overigens al vroeg in. Op 5-jarige leeftijd wachtte ik stuiterend van ongeduld tot mijn broers en zussen op zaterdag uit hun werk kwamen en een strip voor me meenamen. Dat was toen een Akim, een Illustrated Classic of een gewone Donald Duck. Ik heb ook jarenlang een abonnement op de ‘Pep’ gehad. De interesse is in de loop der jaren breder geworden en de verzameling steeds groter. Ik heb alles van Kuifje en Blake & Mortimer meerdere keren. Verschillende formaten, drukedities en uitgevers. Alles getekend door Albert Uderzo en geschreven door René Goscinny tot zijn overlijden, zoals Asterix en Hoempa Pa. Tanguy & Laverdure, een stripreeks over de avonturen van twee vliegtuigpiloten. Blueberry, een cowboystrip en de eerste stripheld die ouder werd in zijn verhalen. Maar ook veel van Nederlandse bodem, zoals Agent 327, Franka en Douwe Dabbert en honderden Suske en Wiskes, veel nog in tweekleurendruk en half Vlaams. Die zijn het leukst.

Strips hebben een duidelijke link met marketing en communicatie. Een Amerikaanse striptekenaar, Will Eisner, heeft een graphic novel gemaakt ‘A contract with God’ over een man in New York. In deze strip wordt bijna geen tekst gebruikt. Dat boek wordt op communicatieopleidingen gebruikt om Storytelling te leren. Je wilt je verhaal zo goed mogelijk vertellen zodat je er een gevoel bij krijgt en er ook wat mee gaat doen. Een plaatje vertelt immers meer dan 1.000 woorden. We doen bij Syncasso veel onderzoek naar laaggeletterdheid en hoe we de communicatie zo begrijpelijk mogelijk kunnen maken zodat debiteuren de juiste actie gaan ondernemen. Daarbij gebruiken we ook visualisatietechnieken en storytelling, uitgaand van diezelfde marketing- en communicatieprincipes. Werkt bewezen beter.

Ik ben inmiddels ruim 9 jaar werkzaam in de creditmanagementbranche. De overstap vanuit de reclamewereld is niet raar als je debiteuren als klanten ziet, maar dat was toen nog geen gemeengoed. Wij zijn in die tijd als eerste gestart met het profileren van debiteuren met communicatieprofielen en het ontwikkelen van een verhaalscore om de betaalcapaciteit van de debiteuren te voorspellen: de inmiddels welbekende niet-kunners en nietwillers onderscheiden. Vroeger lag de focus op zoveel mogelijk van de hoofdsom binnen te krijgen om zo de omzet veilig te stellen. Tegenwoordig zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid, klantbehoud, reputatiebescherming en het beperken van de social impact van de incasso bijna net zo belangrijk.

In marketing wordt data-analyse al vrij lang gebruikt, maar in incassocommunicatie is het relatief nieuw. Daarbij is de betaalcapaciteit van de debiteurklant essentieel. We moeten ervoor zorgen dat incasseren op een manier gebeurt waarbij de maatschappelijke schade niet groter is dan de financieeleconomische opbrengst. Het stapelen van incassokosten is nog een groot maatschappelijk probleem waar een hoop aan kan worden gedaan. Samenwerken in de hele keten van incassobureaus, gerechtsdeurwaarders en schuldhulpverlening is nodig om samen ervoor te zorgen dat die problemen beheersbaar worden. Schuldenwijzer.nl is daar een heel goed vehikel voor. Het creditmanagementvak is in transitie en we moeten de balans zien te vinden tussen (we) cash en (we) care.’

Bron: Vakblad De Credit Manager

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback