Nieuws

Syncasso Goed Geregeld

01 juli 2021

Syncasso Goed Geregeld; betalingsregelingen die haalbaar zijn

Syncasso levert maatwerk voor debiteurklanten. Door banktransacties te analyseren kan het zien wat mensen wel en niet kunnen afbetalen aan hun betalingsachterstand en kan Syncasso daarvoor een passende, haalbare betalingsregeling aanbieden. Dat is goed voor zowel onze opdrachtgevers als onze debiteurklanten.

Syncasso werkt alleen voor grote corporate bedrijven die veel vorderingen op hun debiteurklanten voor incasso overdragen. Syncasso zet hiervoor fors in op ICT en innovatie en onderscheidt zich door een nieuwe manier van intelligent datagestuurd incasseren op basis van zowel harde data als gedragswetenschappelijk onderzoek.

Persoonlijke brief

Dat betekent concreet dat brieven aan debiteurklanten debiteurgericht zijn opgesteld. ‘Al onze uitgaande communicatie is wetenschappelijk onderbouwd. Het is belangrijk om in brieven de juiste boodschap en de juiste woorden te gebruiken, zodat de debiteurklant het idee heeft dat er sprake is van een-op-een communicatie. We proberen hen in de teksten te bewegen om contact met ons op te nemen’, vertelt Sabine van den Boogaard, Directeur Klant & Markt bij Syncasso. Dat voorkomt dat brieven op de stapel belanden en schuldenaren hun kop in het zand steken. Het uiteindelijke doel is immers dat vorderingen opgelost worden.

Verhaalscore

Om te weten wie op welke manier benaderd moet worden hanteert Syncasso een AI-scoremodel dat met behulp van algoritmes voorspelt wat de betaalcapaciteit van een debiteurklant is. Dat model heet Verhaalscore en maakt dataprofielen van schuldenaren zoals probleembetalers, regelaars, snelle en late betalers. ‘Dit model laat zien of iemand niet kan betalen of niet wil betalen. We hebben het steeds doorontwikkeld waardoor het een betrouwbaarheid van 75 procent heeft’ zegt Van den Boogaard.

Betalingsregeling

Als er eenmaal contact is met een debiteurklant en die bereid is de vordering te gaan betalen, maar dat niet in één keer kan, dan wordt in de meeste gevallen een betalingsregeling afgesproken. Dat kan via de website van Syncasso. Eerder moest de debiteurklant daarvoor vaak eerst allerlei financiële stukken opzoeken en indienen. Van loonstrookjes tot jaaropgaven of een overzicht van alle vaste lasten. Van den Boogaard: ‘Dat was ingewikkeld maar noodzakelijk, want wij konden niet in iemands portemonnee kijken. Wat we ook zagen was dat schuldenaren heel vaak een te hoge betalingsregeling afspraken en dan na drie maanden stopten met betalen. Dan begint het hele proces weer opnieuw’.

PSD2 bankrekeninginformatie

Tegenwoordig kan Syncasso wel in de portemonnee van debiteurklanten kijken. Met PSD2 rekeninginformatie en met toestemming van klanten worden hun banktransacties opgehaald. De bankrekeninginformatie wordt vervolgens gecategoriseerd en geanalyseerd. Alle inkomsten- en uitgavencategorieën worden herkend, waardoor een duidelijk financieel beeld van de inkomsten en uitgaven van de debiteurklant ontstaat, inclusief andere leningen, schulden en betalingsachterstanden.

Goed Geregeld

Syncasso verwerkt die data in een rekenmodel dat aangeeft hoeveel iemand duurzaam kan afbetalen. Daar rolt een betalingsregeling op maat uit: Goed Geregeld. Die beweegt het hele jaar mee met de inkomsten en uitgaven van de schuldenaar. ‘Door de analyse kunnen we bijvoorbeeld zien dat iemand in januari minder te besteden heeft dan in maart. Die maand lost iemand dus minder af’, legt Van den Boogaard uit. Als iemand helemaal geen geld overhoudt wil dat nog niet zeggen dat er geen ruimte gevonden kan worden voor een betalingsregeling. ‘Wij kunnen de debiteurklant adviseren dat sommige uitgaven te hoog zijn. We kijken daarbij zowel naar de vaste lasten als de variabele uitgaven. Vaak ontstaat daardoor op termijn meer speelruimte’.

Voordelen

Zowel de debiteurklanten als de opdrachtgevers hebben voordeel van deze aanpak. Debiteurklanten krijgen een betalingsregeling op maat die meebeweegt met hun betaalcapaciteit en daardoor wel haalbaar is. ‘Dan is afbetalen makkelijker vol te houden, komen mensen eerder van hun schulden af en hebben ze minder stress, somt Van den Boogaard de voordelen op. Syncasso blijft de debiteurklanten ook ondersteunen bij de regeling, door elke maand een e-mail of een SMS te sturen met een link om het termijnbedrag van die maand te betalen.

‘Voor opdrachtgevers is het voordeel dat de betalingsregeling wordt nagekomen wordt en wordt geïncasseerd met minder kosten. Waardoor er meer betaalcapaciteit is voor de lopende verplichtingen’.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback