Nieuws

Digitaal Beslagregister beschermt mensen met schulden

22 december 2015

Digitaal Beslagregister beschermt mensen met schulden

Den Haag, 22 december 2015 – Het beslagvrij inkomen van mensen met schulden wordt per 1 januari 2016 beter beschermd dankzij de invoering van het Digitaal Beslagregister (DBR). Het register zorgt er ook voor dat onnodige gerechtelijke procedures en beslagen worden voorkomen. Met de komst van het register zijn gerechtsdeurwaarders verplicht alle beslagen op inkomsten, zoals loon, uitkering en toeslagen, te registreren in dit register. Gerechtsdeurwaarders hebben daardoor landelijk inzicht in alle gelegde beslagen op inkomsten.

Het Digitaal Beslagregister is een initiatief van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). Het register is tot stand gekomen in samenwerking met Stichting Netwerk Gerechtsdeurwaarders (SNG), die medeverantwoordelijk is voor de uitvoering van het register, en subsidies van de Ministeries van Veiligheid en Justitie en Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Beslagvrij inkomen gewaarborgd
De komst van het Digitaal Beslagregister is zowel gunstig voor mensen met schulden als voor gerechtsdeurwaarders en schuldeisers. Het register draagt eraan bij dat mensen met schulden in hun levensonderhoud kunnen blijven voorzien, doordat het beslagvrij inkomen wordt gewaarborgd. Daarnaast zorgt het ervoor dat onnodige gerechtelijke procedures en beslagen op inkomsten worden voorkomen als betaling daarvan niet mogelijk lijkt.

Jaarlijks wordt er ongeveer 330.000 keer beslag op inkomsten gelegd blijkt uit gegevens van de KBvG. Tegelijkertijd wijst onderzoek uit dat mensen waarbij meerdere beslagen op de inkomsten zijn gelegd vaker in de problemen komen. “Door de komst van het Digitaal Beslagregister wordt een deel van dit probleem opgelost,” zegt Michael Brouwer, voorzitter van de commissie DBR en algemeen directeur van deurwaarders- en incasso-organisatie Syncasso. “Aan de hand van de gegevens in het beslagregister kunnen gerechtsdeurwaarders voortaan goed beoordelen of een beslag op het inkomen mogelijk is met behoud van het beslagvrij inkomen.”

Groot maatschappelijk probleem opgelost
Het Digitaal Beslagregister lost volgens Brouwer een groot maatschappelijk probleem op. “Gerechtsdeurwaarders dienen met de komst van het register niet alleen het belang van de burger maar ook die van hun opdrachtgevers en de overheid. Dit is de aanleiding geweest voor de KBvG en SNG om dit register op te zetten,” zegt Brouwer. “Vanwege de grote toegevoegde waarde van het beslagregister verwachten we dat de Belastingdienst op termijn ook zal aansluiten bij dit register. Daarmee ontstaat een volledig en actueel overzicht van de beslagen.”

Het Digitaal Beslagregister is na het VerwijsIndex SchuldHulpverlening (VISH) de tweede grote innovatie op initiatief van de KBvG. Beide overzichten hebben als doel het beschermen van beslagvrij inkomen van mensen met schulden en het voorkomen van onnodige beslagmaatregelen of gerechtelijke procedures.

Syncasso infographic

Klik op de infographic om deze in hoge resolutie te bekijken

Over de KBvG
De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) is een openbaar lichaam in de zin van artikel 134 van de Grondwet. De KBvG heeft tot taak de bevordering van een goede beroepsuitoefening door de leden en van hun vakbekwaamheid’. Aan deze taak wordt op verschillende manieren invulling gegeven. De KBvG stelt bijvoorbeeld verordeningen op waarin wordt bepaald hoe de gerechtsdeurwaarders hun beroep uit moeten oefenen of waarin wordt bepaald aan welke kwaliteitseisen hun onderneming moet voldoen. Ook heeft de KBvG bepaald dat ieder lid opleidingen moet volgen ter bevordering van de vakbekwaamheid. Alle in Nederland gevestigde gerechtsdeurwaarders en toegevoegd kandidaat‐gerechtsdeurwaarders zijn verplicht lid van de KBvG. De beroepsorganisatie voor gerechtsdeurwaarders ontstond op 15 juli 2001 en is gevestigd in Den Haag. Meer informatie is te vinden via https://www.kbvg.nl.

Blijft op de hoogte en volg ons op Twitter of LinkedIn.

Dit bericht delen via:

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback