Nieuws

Data driven creditmanagement lang lopende vorderingen

24 september 2018

Data driven creditmanagement lang lopende vorderingen

Syncasso introduceerde in 2011 data driven creditmanagement. Verhaalscore was ons data driven antwoord op de toen exploderende griffierechten. Het is inmiddels honderdduizenden keren succesvol ingezet. In eerste instantie om het griffierechtenrisico te beperken. Tegenwoordig ook om Niet-Kunners van Niet-Willers te onderscheiden en kasstroomprognoses te maken voor portefeuilles, zelfs als we nog met de behandeling van de vorderingen moeten beginnen.

In 2012 voegden we daar Communicatiescore aan toe om onze incassocommunicatie debiteurgericht te segmenteren en in combinatie met Verhaalscore de incassocommunicatie-effecten te meten. AI en machine learning hebben ervoor gezorgd dat de voorspelkracht en betrouwbaarheid onovertroffen is door de algoritmes continue te verbeteren. Recent hebben we een nieuw algoritme ontwikkeld en uitgebreid getest waarmee de kans op succes in lang lopende zaken voorspeld wordt.

Nieuw algoritme voor Lang Lopende zaken

Ondanks een gerechtelijk vonnis en de inzet van executiemaatregelen komen dossiers niet, of alleen met heel veel geduld tot een oplossing. In die gevallen doet de vraag zich voor of je de vordering moet sluiten of in schuldbewaking nemen. Maar waar baseer je die beslissing op? Afwachten was tot op heden de meest gekozen strategie. Nog een brief sturen. Nog een keer bellen. Nog een keer een huisbezoek.

Op basis van data analyse van onze historische portefeuilles is een algoritme ontwikkeld dat specifiek kijkt naar dossiers waarin een jaar (of langer) na betekening van het vonnis geen geldstroom op gang gekomen is. Het algoritme adviseert of doorbehandeling zinvol is door de kans te berekenen dat in de komende twaalf maanden een geldstroom op gang komt in het dossier. Naast historisch betaalgedrag wordt daarbij ook de proportionaliteit van de kosten in relatie tot de hoogte van de vordering in het advies betrokken.

Genoeg is genoeg

Het is niet zinvol om een dossier door te behandelen waarin geen geldstroom meer te verwachten is. Genoeg is genoeg. Opdrachtgevers schieten er niets mee op. Sneller duidelijkheid zorgt zelfs voor een beter voorzieningenniveau. We stoppen met het sturen van onnodige aanmaningen en richten ons op vorderingen waarin wel een kasstroom te verwachten is.

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback