Nieuws

Wanneer is incasso sociaal verantwoord?

29 juni 2021
Objectieve beoordeling van een verzameling goede bedoelingen

Incasso moet op een sociaal verantwoorde manier gebeuren. Maar hoe doe je dat? En hoe meet je dat? Voor incassoresultaten zijn dashboards vol met KPI’s beschikbaar om de ‘harde’ resultaten inzichtelijk te maken. Voor MVI ontbreken die KPI’s vooralsnog. Hoe beoordeel je objectief of je daadwerkelijk sociaal verantwoord incasseert? Wat is daar eigenlijk voor nodig?

De harde KPI’s score op hoofdsom en doorlooptijd zijn nog net zo belangrijk als pakweg vijf jaar geleden. De vraag is of allebei kan – hoge scores en sociaal incasseren. Logischerwijs moet sociaal incasseren ergens iets kosten. In resultaat of in tarief.

Methode of mentaliteit

Vooralsnog is sociaal incasseren een mentaliteit. Een grondhouding om je incassoproces zo in te richten dat je de beste (harde)incassoresultaten boekt met de minste sociale impact. De SRCM-normering zorgt ervoor dat een gecertificeerd proces sociaal verantwoord ingericht is. Inclusief ‘volwassenheidsfases’ zodat een opdrachtgever of debiteurklant kan zien hoe serieus daaraan gewerkt wordt. Dat is een begin.

Wat is sociaal verantwoord?

Dat verschilt per debiteurklant. Een duidelijke niet-willer met executiemaatregelen belasten om die te dwingen om zijn achterstand en alle bijkomende kosten te betalen is ook sociaal verantwoord. Afspraak is afspraak en de rechtsgelijkheid van klanten die wel op tijd betalen vormen daarvoor de basis. Maar daarnaast zijn er in elke portefeuille debiteurklanten die veel moeite moeten doen om aan hun verplichtingen te voldoen. Hoeveel zorgen mag het kosten om onze achterstand te voldoen?  Hoeveel sociale impact en maatschappelijke schade is acceptabel?

Betaalcapaciteit

Bij Syncasso hebben we ruim tien jaar geleden een voorspelmodel ontwikkeld om de betaalcapaciteit van een debiteurklant gerelateerd aan de hoogte van de vordering te berekenen. Lang voor er nagedacht werd over MVI en bedacht om onverhaalbare gerechtelijke kosten te voorkomen. Dat model hebben we continu verbeterd. We onderscheiden met dit model niet-willers, regelaars en niet-kunners. Maar ook de proportionaliteit van de incassomaatregelen van elke vordering en elke debiteurklant. Om de mate van sociaal verantwoord incasseren te bepalen, is dat een objectieve normering die je kunt relateren aan de harde KPI’s van het incassoresultaat en doorlooptijd. Incassoresultaat gedeeld door verhaalbaarheid levert een nieuwe KPI op voor sociaal verantwoord incasseren. Wie volgt?

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback