Nieuws

Vroegsignalering: wat is het? (1 van 3)

14 oktober 2019

Blog: Paul Otter

Hét buzzwoord in de schulden- en incassoketen is: vroegsignalering. Een nieuw wapen tegen de schuldenproblematiek? Wat is het nu precies en hoe werkt het (of niet)?

Diverse onderzoeken tonen aan dat mensen te lang wachten met het inroepen van hulp bij problematische schulden. Hoe mooi zou het zijn als ze al hulp zouden krijgen voordat hun schulden problematisch zouden gaan worden. Dat zijn minder kosten voor de schuldeiser, de maatschappij en minder ellende voor de betrokken burger. In 2017 had de burger die aanklopte bij een schuldhulpverlener gemiddeld dertien schuldeisers en € 42.100 schuld. Dat zou met vroegsignalering kunnen dalen. Een snelle oplossing lijkt in het verschiet te liggen.

Vroegsignalering

Vroeg signaleren kan door een gemeente gebeuren doordat zij informatie opvragen van veel voorkomende schuldeisers. Denk aan verhuurders, nutsleveranciers en zorgverzekeraars. Door die informatie te combineren kan de betreffende burger vroegtijdig worden benaderd.  Momenteel circuleert er een wetsvoorstel dat een wettelijke basis legt onder deze gegevensuitwisseling voor vroegsignalering.

Bezoeken

Na signaleren is het devies om vooral de burger in actie te laten komen. Telefonisch of met een huisbezoek wordt de burger benaderd om die zo vroegtijdig te helpen voordat de schulden verder escaleren. Als de burger wil kan een passende hulpvorm worden toegepast om schuldescalatie te voorkomen.

Cijfermatig onderzoek

Er is geen onderzoek dat onderbouwt dat vroegsignalering de schuldenproblematiek oplost. Wel is er een goed overzicht van vroegsignalering te vinden in een publicatie op Schouderseronder.nl. De auteurs geven daarbij ook een opzet voor een businesscase voor vroegsignalering. In datzelfde onderzoek worden ook valkuilen beschreven: een must dus voor vroegsignaleringsprojecten!

Goede businesscase

Waarom is het belangrijk om een goede vroegsignaleringsbusinesscase te maken? Als de kosten en baten niet goed in kaart worden gebracht is vroegsignalering gedoemd een van de vele schuldenprojecten te worden. Waarschijnlijk zelfs een van de vele projecten die op de vuilnishoop belanden.

In de volgende twee blogs van mijn drieluik over vroegsignalering, ga ik in op de hindernissen en de mogelijkheden van vroegsignalering.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder en bestuurslid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG zorgt voor een goede beroepsuitoefening door de gerechtsdeurwaarders bij de uitvoering van hun taken, met oog voor beide partijen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback