Nieuws

Voorspelmodellen onmisbaar voor gerechtelijke incasso

30 juli 2018

Toen wij in 2009 begrepen dat de griffierechten enorm zouden gaan stijgen, voor hoofdsommen net boven € 500 tot wel 270%, zijn we gaan nadenken hoe we het risico van overhaalbare vorderingen zouden kunnen beperken. Met data-analyse van historische portefeuilles hebben we de data-elementen geïdentificeerd die significant zijn voor een betrouwbare voorspelling van de verhaalbaarheid.

Op basis van deze dataelementen hebben we een data driven scoremodel gebouwd dat we ‘Verhaalscore’ hebben genoemd omdat het de verhaalbaarheid van een vordering voorspelt. Daarmee adviseren we onze opdrachtgevers om een vordering die minnelijk niet wordt opgelost al dan niet gerechtelijk te gaan incasseren.

Doorontwikkeling

Sindsdien hebben we honderdduizenden vorderingen met Verhaalscore beoordeeld en het model doorlopend verbeterd. Daardoor is de betrouwbaarheid van de voorspelling nog verder toegenomen. We kunnen er kasstroomprognoses mee maken: hoeveel kasstroom er wanneer wordt gegenereerd uit de verschillende aanleveringen. We kunnen er debiteurenportefeuilles mee waarderen, bijvoorbeeld om de balanswaarde daarvan vast te stellen.

Een doorbraak in onze debiteurenbenadering is dat we Niet-Kunners van Niet-Willers kunnen onderscheiden met ons voorspelmodel. Het voorspelmodel rekent een ‘passende’ betalingsregeling uit voor debiteuren die niet in één keer kunnen betalen.

Voortschrijdend inzicht

Oorspronkelijk ontwikkeld om kosten te besparen voor de eigen organisatie en onze opdrachtgevers, is Verhaalscore essentieel geworden om debiteuren te beschermen tegen incassokosten die ze niet kunnen dragen. Daarmee voorkomen we een stapeling van kosten, die helaas vaak de opmaat is voor de ontwikkeling van een problematische schuldsituatie. Dat veroorzaakt niet alleen veel stress voor de debiteur maar brengt ook een veelvoud aan maatschappelijke kosten om de schuldsituatie te saneren. Bovendien zorgt Verhaalscore ervoor dat we het MVO-beleid van onze opdrachtgevers en Syncasso ook in het incassoproces gestalte kunnen geven.

Voorspelmodel onmisbaar voor gerechtelijke incasso

Alle partijen die bij gerechtelijke incasso betrokken zijn, debiteur, opdrachtgever en gerechtsdeurwaarder, hebben belang bij een zorgvuldige afweging of gerechtelijke incasso en de bijbehorende kosten opwegen tegen de persoonlijke en maatschappelijke schade die dat met zich meebrengt. Zonder daarbij het principe uit het oog te verliezen dat een openstaande rekening betaald moet worden. Een voorspelmodel zoals Verhaalscore is daarbij onmisbaar.

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback