Nieuws

Van het begin tot het eind persoonlijk contact met de debiteur

02 januari 2019

Van het begin tot het eind persoonlijk contact met de debiteur

Alisa Nijssen | Incassomedewerker CJIB gerechtelijk

Ik ben vierenhalf jaar geleden gestart bij Syncasso. Het beeld dat ik van incasso en gerechtsdeurwaarders had was al genuanceerd. Als ik uitleg aan kennissen wat ik doe, probeer ik het beeld weg te nemen dat wij met dwang en dreiging iemand tot betaling dwingen. Terwijl het juist gaat om een helpende hand bieden om het betalingsprobleem op te lossen. En niet met de vinger wijzen om de debiteur te vertellen wat die allemaal verkeerd gedaan heeft. Onze opdrachtgever CJIB wil net als wij maatschappelijk verantwoord incasseren. Wij zijn zacht waar het kan, maar hard waar het moet.

Dossierbehandeling van het begin tot het eind

Omdat wij een dossier van het begin tot het eind behandelen, zijn de werkzaamheden op een dag heel afwisselend. Daarom is het wel belangrijk dat je snel kan schakelen. We behandelen CAK-, DUO- en RVO-vorderingen. RVO is de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, dat zijn B2B vorderingen voor te veel of onterecht ontvangen subsidies en boetes voor overtredingen van het mestbeleid. Voor CAK zijn het bestuursrechtelijke zorgverzekeringen en boetes voor mensen die langer dan zes maanden hun zorgverzekeringspremie niet betaald hebben. Bij DUO gaat het om studiefinanciering en ov-vergoedingen die terugbetaald moeten worden.

Het is daarom heel verschillend wie je aan de telefoon krijgt en welke oplossing er voor het betalingsprobleem wordt gekozen. Bij DUO zijn de meeste debiteuren redelijk jong. Die kiezen liever voor een korte betalingsregeling om de achterstand in te lopen. Dat lukt ook meestal wel. Voor CAK-debiteuren is het veel lastiger om een regeling vol te houden.

Niet Willers/ Niet Kunners in de praktijk

Voor Niet-Kunners gebruiken we een pre-incassotraject met veel contactmomenten. Niet-Willers gaan rechtstreeks een regulier executietraject in dat snel richting een beslag gaat als er niet wordt meegewerkt aan een oplossing. Een tussenstation zijn Regelaars, die de vordering niet in één keer kunnen betalen, maar wel via een regeling. Daar hebben we een apart type exploot voor ontwikkeld dat helemaal aangepast is om online een betalingsregeling tot stand te brengen.

Veel persoonlijk contact

Alle telefoontjes komen rechtstreeks bij ons binnen. Dat is een groot deel van ons werk, debiteuren persoonlijk spreken om een oplossing te vinden voor het betalingsprobleem. Je krijgt heel verschillende reacties aan de telefoon. Maar al die gesprekken vind ik juist het leukste aan deze portefeuille. Omdat de debiteur steeds dezelfde behandelaar spreekt, begrijpen we beter wat er aan de hand is.

Visueel exploot

Sinds we visuele exploten gebruiken, krijgen we veel minder reacties van mensen die zeggen dat ze het niet begrijpen. Soms vindt iemand het kinderachtig, maar andere mensen vinden het juist weer heel prettig. Grappig genoeg hebben studenten er helemaal geen moeite mee. Nu ik erover nadenk zijn het vooral Niet Willers die soms aangeven het niet OK vinden. Maar dat kan natuurlijk ook een andere reden hebben.

Verbeterkalender

Ons team is actief betrokken bij het verbeteren van het incassotraject. Elke maand vergaderen we met het team daarover. Ideeën ter verbetering van het traject worden besproken en opgenomen in een verbeterkalender. Zo ben je dus niet alleen bezig met het incassotraject an sich, maar ook bij het slimmer maken hiervan. Zo blijf je betrokken!

Nieuwe collega’s

We zijn nog op zoek naar nieuwe collega’s. Als je denkt dat je in ons team past, bekijk dan eens de vacature op onze website.Allround incassomedewerker cjib

Gerelateerde nieuwsberichten

28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
16 oktober 2025

“Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso

Wikje is relatiemanager en toegevoegd gerechtsdeurwaarder bij Syncasso. Daarnaast zet ze zich vrijwillig in bij maatschappelijke initiatieven en coacht ze al jaren een korfbalteam. Hoe combineert ze dit allemaal, en wat drijft haar in haar werk? We gingen met haar in gesprek.

Lees meer over: “Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso
02 oktober 2025

De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!

Deze maand ontmoeten we Leonie Heskamp, ze begon als deurwaarder op de weg en combineert dat met haar werk als business analist.

Lees meer over: De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!
05 september 2025

Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan

Tweede Kamerlid Don Ceder (ChristenUnie) ontving vandaag, vrijdag 5 september, tijdens een bezoek aan het hoofdkantoor van Syncasso in Amsterdam het rapport: Collectief AfbetalingsPlan (CAP) uitgevoerd door de gerechtsdeurwaarder.

Lees meer over: Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan
02 september 2025

Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso

“Sociale impact betekent voor mij, financiële rust en perspectief creëren, voor mensen én voor organisaties,” zegt Pieter Bas Vermeulen, sinds 1 augustus 2025 Social Impact Manager bij Syncasso.

Lees meer over: Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso
26 augustus 2025

De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen

Na bijna tien jaar te hebben gewerkt als gerechtsdeurwaarder én manager koos Teo van de Mheen voor een nieuw pad: vitaliteit. Als vitaloog bij Syncasso helpt hij collega’s om gezonder, bewuster en met meer plezier te werken.

Lees meer over: De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen
12 augustus 2025

Cybersecurity in de incassosector

Ontdek hoe de incassosector zich kan wapenen tegen toenemende cyberdreigingen. Lees over NIS2, DORA, digitale weerbaarheid, samenwerking en compliance.

Lees meer over: Cybersecurity in de incassosector
Feedback