Nieuws

Samenwerking tussen bewindvoerders en deurwaarders: een kwestie van over en weer vertrouwen

19 juli 2019

Samenwerking tussen bewindvoerders en deurwaarders: een kwestie van over en weer vertrouwen

Interview met Jolanda Cok, bewindvoerder bij Ornithos
Jolanda Kok

Jolanda Cok is een gedreven bewindvoerder die vecht voor haar klanten, omdat zij dit vaak niet zelf kunnen of al te vaak de strijd hebben verloren. Jolanda is partner in haar eigen kantoor Ornithos en recent een dag mee geweest met gerechtsdeurwaarder Paul Otter.

Aanleiding voor het contact tussen Jolanda en Paul was een LinkedIn bericht dat Jolanda plaatste om haar frustratie te uiten over een dossier waarbij iedereen 100% van de vordering kreeg aangeboden maar diverse partijen moeilijk zaten te doen, de Belastingdienst wilde eerst wat ingevulde formulieren, Zilveren Kruis wilde na 12 maanden een evaluatie en Syncasso had niet de correcte informatie verschaft over een tweede dossier. Paul heeft daarover contact gezocht met Jolanda en snel het probleem opgelost.

Antwoorden duren veel te lang

Mijn frustratie gaat echt niet alleen over Syncasso. Antwoord krijgen op vragen over onze cliënten gaat vaak ontzettend moeizaam bij gerechtsdeurwaarders. Uitzonderingen daargelaten, maar op de een of andere manier is er weinig ‘chemie’ tussen bewindvoerders en deurwaarders. Ik zie wel dat het de laatste tijd beter gaat. Er komt meer oog voor de situatie van de schuldenaar. Ook voor sociaal incasseren. Gerechtsdeurwaarders hebben dat gemiddeld beter op orde dan incassobureaus. Aandacht hebben voor de totale problematiek die speelt. Vanuit een ander belang, maar wel met iets meer gevoel voor wat de bewindvoerder doet. Ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat je in alle eerlijkheid de situatie van de schuldenaar met elkaar kunt bespreken.

Vertrouwen

Daarvoor is over en weer vertrouwen nodig. Ik heb Paul gewoon een app gestuurd. Mag ik een keer mee?  Want als je bij elkaar in de keuken mag kijken, ga je elkaar ook beter begrijpen. Omgekeerd doe ik dat zelf ook. Kom een keer koffie bij ons drinken, dan kun je zien hoe knetterhard wij werken. Hoeveel goed werk we verrichten. Als je dan geen antwoorden krijgt, word ik behoorlijk recalcitrant en ga ik zoeken aan welke boom moet ik gaan schudden om het voor elkaar te krijgen. Als het moet heel hard.

Sneller is voor iedereen beter

Want tijd is letterlijk geld. Als het te lang duurt kan het echt onze cliënten raken. De gemeente Rotterdam heeft een convenant opgesteld waarin is opgenomen dat zij met een half jaar verwachten dat wij cliënten hebben aangemeld bij de SHV. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je echt op een korte termijn een reactie krijgen op je verzoek tot saldo opgave. Helaas moeten we nog veel te vaak na drie maanden nabellen omdat we van veel schuldeisers ‘gewoon’ geen, of een onvolledige reactie krijgen op onze vragen. En hoe sneller wij het weten, des te sneller we bij de Schuldhulp terecht kunnen. De rente blijft namelijk wel stijgen, een aantal schuldeisers gaan verder met hun procedure. Het aanbod aan de schuldeisers daalt hiermee. Maar er blijven nog steeds partijen die nog even snel iets binnen willen harken. Dit raakt iedereen in de keten.

Ik pleit voor een verordening waarin iedereen verplicht wordt om binnen 3 weken te reageren. Wij zijn verplicht om binnen twéé werkdagen te reageren!

Communicatie verbeteren

De communicatie tussen bewindvoerders en deurwaarders zou stukken beter gaan als ze de moeite zouden nemen om persoonlijk kennis te maken. Werkenderwijs ga je dan dingen verbeteren met communicatie. Reageer gewoon. Stel een vraag. Er zitten nu heel veel aannames in de weg. Maar hoe zit het precies?

Wees bereikbaar voor bewindvoerders. Er zijn deurwaarders die een apart telefoonnummer voor bewindvoerders hebben. Dat werkt zoveel makkelijker als je elkaar even snel kunt bellen. Dan komt het wederzijdse vertrouwen vanzelf.

Schuldenwijzer

Sta ik volledig achter. Moet nog wel een oplossing gevonden worden dat Bewindvoerders en Schuldhulpverlening kunnen inloggen. En minstens zo belangrijk: dat we de informatie in de hele keten accepteren als accuraat. Nu werkt het zo, dat als je alles piekfijn in orde hebt gemaakt met eindeloos geduld en een heleboel achteraan bellen, de Kredietbank na ontvangst van het dossier alles nóg een keer gaat controleren.

Op pad met Paul

We troffen helaas niet zo veel mensen thuis. Of ze deden niet open. Wat me opviel is dat Paul heel realistisch is. Hij vraagt door of er nog meer schulden zijn. Of ze hulp nodig hebben. Goed voorbeeld was een mevrouw die dacht dat ze een schone lei had. Terwijl Paul daar met een exploot stond. Dan adviseert Paul om even bij de Kredietbank langs te gaan met de vordering om dat te laten controleren. Ik vind dat de Gerechtsdeurwaarder, net als de Bewindvoerder, ook een belangrijke signalerende functie heeft in de schulddienstverleningsketen. Daar hoor je veel te weinig over.

Regulering

De meeste bewindvoerders zijn aangesloten bij een branchevereniging. Er zijn externe contacten die ook graag willen zien dat je bij een branchevereniging bent aangesloten. Maar ook het kennisdelen en het gezamenlijk inzetten voor zaken die belangrijk zijn in ons werkveld komen aan bod. Daarom zijn wij aangesloten bij een branchevereniging. Er zijn meerdere brancheverenigingen zoals de BPBI, de NBBI, de NBPB, De NVVK, de NBWV en de VeWeVe voor bewindvoerders. Ik denk dat er door die versnippering veel te weinig bekend is over de controles en het toezicht dat er nu al is. Bewindvoerders worden terecht goed in de gaten gehouden. Vooraf en periodiek door het Landelijk Kwaliteitsbureau op basis van audits die jaarlijks door onze accountant gedaan worden. Naast deze audit worden de financiën van je onderneming ook getoetst. Dat toezicht wordt elk jaar strenger. Daarnaast worden we ook in de gaten gehouden door de bank, zij houden de stromen van de cliëntgelden naar de zakelijke rekening(en) in de gaten. Maar van mij mag het allemaal nog strenger worden. Wij zijn er klaar voor.

Gerelateerde nieuwsberichten

12 augustus 2025

Cybersecurity in de incassosector

Ontdek hoe de incassosector zich kan wapenen tegen toenemende cyberdreigingen. Lees over NIS2, DORA, digitale weerbaarheid, samenwerking en compliance.

Lees meer over: Cybersecurity in de incassosector
07 augustus 2025

Gerechtsdeurwaarders voor de klas? Jazeker.

Gerechtsdeurwaarders voor de klas: financiële educatie met impact. Collega’s van Syncasso geven als vrijwilliger gastlessen op het mbo via Stichting LEF, om jongeren financieel weerbaar te maken. Vanuit maatschappelijke betrokkenheid én de praktijkervaring met schulden zetten wij ons in voor preventie.

Lees meer over: Gerechtsdeurwaarders voor de klas? Jazeker.
22 juli 2025

Interview met Ronnie van der Geize

Elke maand nemen we een kijkje achter de schermen bij Syncasso en leert u onze collega’s beter kennen. Wat doen ze, wat motiveert hen en waar houden ze zich buiten het werk mee bezig? Deze keer spreken we met Ronnie van der Geize, medewerker Kwaliteit, Compliance en Legal bij Syncasso.

Lees meer over: Interview met Ronnie van der Geize
17 juli 2025

Interview met Hugo Hassing – Business analist bij Syncasso

Elke maand nemen we u mee achter de schermen bij Syncasso en laten we zien wie onze collega’s zijn. Wat drijft hen in hun werk? Waar halen ze energie uit? En wat doen ze graag in hun vrije tijd? Deze maand maken we kennis met Hugo Hassing, business analist bij Syncasso.

Lees meer over: Interview met Hugo Hassing – Business analist bij Syncasso
15 juli 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 3 met met Arjan Vliegenthart

In deze 3e aflevering van de Syncasso podcast gaat onze CEO Michaël Brouwer in gesprek met Arjan Vliegenthart, directeur van het Nibud, over financiële kwetsbaarheid in Nederland.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 3 met met Arjan Vliegenthart
02 juli 2025

Sabine van den Boogaard en Koen Kwadijk treden toe als mede-eigenaar

Koen Kwadijk en Sabine van den Boogaard per 2 juli 2025 mede-eigenaar van Syncasso. Met deze stap versterken zij hun betrokkenheid en geven ze de organisatie een extra impuls richting groei en innovatie.

Lees meer over: Sabine van den Boogaard en Koen Kwadijk treden toe als mede-eigenaar
02 juli 2025

Sabine van den Boogaard, mede-eigenaar bij Syncasso

Maak kennis met Sabine van den Boogaard. Directeur Klant, Markt en Communicatie en vanaf 2 juli mede-eigenaar bij Syncasso.

Lees meer over: Sabine van den Boogaard, mede-eigenaar bij Syncasso
02 juli 2025

Koen Kwadijk, mede-eigenaar bij Syncasso

Maak kennis met Koen Kwadijk. Verantwoordelijk voor operationele aansturing en vanaf 2 juli mede-eigenaar bij Syncasso

Lees meer over: Koen Kwadijk, mede-eigenaar bij Syncasso
01 juli 2025

Schulden en gezondheid

Financiële stress leidt tot zorgmijding, verergering van klachten en hogere zorgkosten. Ontdek de invloed van schulden op gezondheid.

Lees meer over: Schulden en gezondheid
Feedback