Nieuws

Persoonlijk in contact met debiteurklanten

22 april 2020

Persoonlijk in contact met debiteurklanten tijdens COVID-19

Gisteren is bekend geworden dat merendeel van de maatregelen zijn verlengd. Dit betekent onder andere dat onze vestigingen tot in ieder geval 20 mei gesloten blijven en we face to face contact met onze partners en debiteurklanten zo veel mogelijk via de digitale weg laten verlopen.

Tijdens deze corona-crisis is het extra van belang om zo snel mogelijk in het traject persoonlijk in contact te komen met debiteurklanten. We vroegen Udo, een van onze deurwaarders en Wytze en Randjana (twee van onze contact center specialisten) naar hun ervaringen in de persoonlijke contacten met debiteurklanten in deze bizarre coronatijden.

Luisteren, empathie tonen en meedenken in oplossingen

Wytze vertelt ons dat Corona in bijna ieder telefoongesprek wordt benoemd. Het is hét onderwerp van de dag, maand en waarschijnlijk ook van het jaar. Het zijn veelal zzp’ers en mensen uit de horeca die Wytze en Randjana aan de lijn krijgen. Wat opvalt in vergelijking met vóór de coronacrisis is dat veel debiteurklanten direct naar uitstelmogelijkheden vragen, wegens het volledig wegvallen van inkomsten. In deze tijden zijn we coulanter met betrekking tot betalingsregelingen en uitstelmogelijkheden. We hebben extra aandacht voor de bron van inkomsten van debiteurklanten. Zo kunnen we bepalen in hoeverre en hoe hard iemand wordt getroffen door de corona-crisis en actief meedenken in een oplossing van het betaalprobleem.

Proactief meedenken doen we ook door zzp ‘ers de uitstelmogelijkheid te bieden omtrent bestaande regelingen, die vóór corona zijn gemaakt. Randjana geeft aan dat het belangrijk is korte termijn afspraken te maken. “Als er nu uitstel wordt gegeven voor de betalingsregeling van deze maand, kijken we of de volgende betalingstermijn wel haalbaar is. Zo zoeken we naar een passende oplossing voor iedereen.”

Wytze geeft aan dat we zo flexibel mogelijk zijn. Hij gelooft dat luisteren, empathie tonen en meedenken dé ingrediënten zijn om debiteurklanten echt te helpen. De dag van Randjana is gemaakt als ze te horen krijgt dat ze een debiteurklant oprecht heeft kunnen helpen. “Het is fijn als een debiteurklant aangeeft goed te zijn geholpen. Dan ben ik tevreden.” Wytze is tevreden als er goede afspraken zijn gemaakt. “We motiveren debiteurklanten om de schuld af te lossen waar mogelijk door passende afspraken te maken. De teugels strak houden in deze tijden werkt averechts, flexibiliteit levert meer op voor alle betrokkenen.”

Aanbellen, twee stappen terug

Udo, een van onze deurwaarders, geeft aan dat het juist in deze tijd nog belangrijker is geworden om persoonlijk in contact te komen. Tijdens zijn routes zijn uiteraard veel mensen thuis. “Door het mooie weer van de afgelopen periode zijn mensen vaak buiten in de tuin bezig, of aan het spelen met de kinderen. Door aan te bellen en twee stappen achteruit te doen kan er prima afstand gehouden worden. Zo volg je alsnog de maatregelen goed op en ben je in staat om in persoonlijk contact te komen met de debiteurklanten.”

Udo geeft aan dat het gedurende deze corona-crisis belangrijk is dat debiteurklanten weten en ervaren dat we samen op zoek willen naar een oplossing. Dat we goed kijken naar de persoonlijke situatie en hier op een passende wijze mee omgaan. Udo probeert zo oplossingsgericht mogelijk te zijn, door empathisch te zijn richting de debiteurklant en tegelijkertijd de klantafspraken met onze opdrachtgevers in de gaten te houden.

Ook aan de deur merken we dat er al snel richting uitstelmogelijkheden wordt gevraagd. Als dat het geval is wordt er goed doorgevraagd naar de financiële situatie. Onze deurwaarders en incasso- en call center specialisten zijn meer dan ooit in contact met elkaar voor afstemming.

Gerelateerde nieuwsberichten

28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
16 oktober 2025

“Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso

Wikje is relatiemanager en toegevoegd gerechtsdeurwaarder bij Syncasso. Daarnaast zet ze zich vrijwillig in bij maatschappelijke initiatieven en coacht ze al jaren een korfbalteam. Hoe combineert ze dit allemaal, en wat drijft haar in haar werk? We gingen met haar in gesprek.

Lees meer over: “Het gaat uiteindelijk altijd om mensen”, in gesprek met Wikje, relatiemanager en gerechtsdeurwaarder bij Syncasso
02 oktober 2025

De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!

Deze maand ontmoeten we Leonie Heskamp, ze begon als deurwaarder op de weg en combineert dat met haar werk als business analist.

Lees meer over: De Koffiepauze: maak kennis met Leonie Heskamp!
05 september 2025

Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan

Tweede Kamerlid Don Ceder (ChristenUnie) ontving vandaag, vrijdag 5 september, tijdens een bezoek aan het hoofdkantoor van Syncasso in Amsterdam het rapport: Collectief AfbetalingsPlan (CAP) uitgevoerd door de gerechtsdeurwaarder.

Lees meer over: Syncasso en Purpose bieden CAP-rapport aan Tweede Kamerlid Don Ceder aan
02 september 2025

Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso

“Sociale impact betekent voor mij, financiële rust en perspectief creëren, voor mensen én voor organisaties,” zegt Pieter Bas Vermeulen, sinds 1 augustus 2025 Social Impact Manager bij Syncasso.

Lees meer over: Maak kennis met onze nieuwe collega: Pieter Bas Vermeulen, Social Impact Manager bij Syncasso
26 augustus 2025

De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen

Na bijna tien jaar te hebben gewerkt als gerechtsdeurwaarder én manager koos Teo van de Mheen voor een nieuw pad: vitaliteit. Als vitaloog bij Syncasso helpt hij collega’s om gezonder, bewuster en met meer plezier te werken.

Lees meer over: De koffiepauze: Van deurwaarder tot vitaloog – het verhaal van Teo van de Mheen
12 augustus 2025

Cybersecurity in de incassosector

Ontdek hoe de incassosector zich kan wapenen tegen toenemende cyberdreigingen. Lees over NIS2, DORA, digitale weerbaarheid, samenwerking en compliance.

Lees meer over: Cybersecurity in de incassosector
Feedback