Nieuws

Ondersteuning aanmelding SBN

15 september 2022

Ondersteuning aanmelding Sociale Banken Nederland

Syncasso motiveert en helpt slachtoffers kinderopvangtoeslagenaffaire om private schulden door te geven

In eerdere nieuwsberichten hebben we de afhandeling van de private schulden in relatie tot het aflopen van de incassopauze toegelicht. Private schulden moeten door de gedupeerden zelf worden ingediend bij Sociale Banken Nederland (SBN), die de schulden bij de schuldeisers verifieert en ze vervolgens rechtstreeks betaald. Dat is voor een deel van de slachtoffers van de kinderopvangtoeslagenaffaire moeilijk, waardoor de afwikkeling van de private schulden meer tijd vraagt.

Syncasso helpt en motiveert om de schulden bij SBN te melden

Er is door Syncasso een intensief communicatieprogramma opgezet om de gedupeerden te motiveren om hun private schulden bij Sociale Banken Nederland te melden. SBN zorgt ervoor dat na verificatie de private schulden die voor 1 juni 2021 ontstaan zijn rechtstreeks aan de schuldeisers betaald worden.

Syncasso heeft alle gedupeerden een compleet overzicht van alle private schulden toegezonden. In veel gevallen was dat uitgebreider dan het overzicht dat van Schuldenwijzer.nl kan worden gedownload. Daarbij hebben we begrijpelijk uitgelegd hoe de procedure bij SBN werkt en welke stappen de gedupeerde zelf moet zetten om een oplossing voor de schulden te bereiken.

Hiervoor is een speciale workflow ingericht die ervoor zorgt dat bij het uitblijven van een reactie, automatisch herinneringen per post en/of e-mail gestuurd worden, opgevolgd door meerdere belpogingen van ons contact center. Als dat ook geen resultaat heeft opgeleverd, wordt een huisbezoek gedaan om met de gedupeerde in gesprek te gaan en te helpen om de registratie bij SBN voor elkaar te krijgen.

Sommige gedupeerden zijn de Nederlandse taal niet goed machtig. Die worden door ons Contact Center teruggebeld door een collega die hun (moeder)taal beheerst om ze te helpen bij de registratie.

Pilot met de Belastingdienst

Syncasso wordt wekelijks geïnformeerd door de Belastingdienst welke gedupeerden de registratie bij SBN succesvol hebben afgerond. Hierdoor kunnen we precies zien wie dat nog niet gedaan hebben en waar we onze communicatie om de SBN-registratie te voltooien op moeten richten. Deze geïntegreerde benadering is zo succesvol, dat de Belastingdienst die als pilot verder wil uitrollen.

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback