Nieuws

Meer aandacht voor laaggeletterdheid

31 oktober 2019

Meer aandacht voor laaggeletterdheid

Syncasso en RUG Customer Insights Center bijeenkomst over Laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid is een groot probleem in Nederland. Bijna 1 op de 5 Nederlanders is laag taalvaardig en begrijpt daarom niet wat de overheid van ze vraagt. Het probleem is nog groter bij schuldhulpverleningsorganisaties en gerechtsdeurwaarders zoals Syncasso. Daar kwalificeert ruim de helft als laag taalvaardig.

Gelukkig is de aandacht voor laaggeletterdheid sinds de publicatie van ons onderzoek Gelezen ≠ Begrepen enorm toegenomen. CJIB heeft haar incassocommunicatie on- en offline versterkt met pictogrammen. Afgelopen week publiceerde de overheid dat die 100 taalexperts gaat inzetten om hun communicatie begrijpelijker te maken.

Wetenschap en praktijk

Voor de executive leden van het RUG Customer Insights Center en relaties van Syncasso kwamen wetenschap en praktijk bij elkaar in een bijeenkomst over Laaggeletterdheid.

Dr. Martijn Keizer van de Rijksuniversiteit Groningen presenteerde wetenschappelijke inzichten over de identificatie van deze klantengroep, hun gedrag, onderscheiden subgroepen en verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar aanpassingen in de communicatie om deze klantengroep(en) beter te kunnen bedienen.

Aansluitend presenteerde Paul Otter namens Syncasso over de consequenties van laaggeletterdheid bij debiteurklanten, het strategische belang van aangepaste communicatie naar deze klantengroepen en praktische uitwerkingen naar incassocommunicatie, interne opleidingen, aanpassing van systemen en procedures en de doorontwikkeling van de wetenschappelijke en praktische inzichten.

Begrijpelijk communiceren noodzakelijk, maar niet eenvoudig

Al tijdens de presentaties leverde dit een levendige discussie op over de noodzaak van begrijpelijke communicatie, die werd door iedereen volledig onderkend. Maar de discussie ging ook over de praktische hindernissen die overwonnen moeten worden om begrijpelijk te communiceren. Draagvlak in de organisatie, de AVG, een sluitende business case en ICT-beperkingen om er een paar te noemen. Joop Tromp, CFO van Syncasso, gaf aan dat dit inderdaad aanzienlijke ICT-investeringen vraagt om de visuele communicatie geautomatiseerd via workflows te laten verlopen. Maar dat daardoor snel AB-tests kunnen worden uitgevoerd en volledig gesegmenteerd te communiceren gerealiseerd is.

Tijdens de afsluitende borrel werd nog stevig doorgepraat over de relatie tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen en begrijpelijk communiceren. Ook vanwege de sociale impact van incasso kan het een niet zonder het ander.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback