Nieuws

Meebetalen aan de fouten overheid

19 januari 2021

Meebetalen aan de fouten van de overheid

Waarom moet het bedrijfsleven hiervoor opdraaien?

Door de toeslagenaffaire zijn twaalfduizend gezinnen gedupeerd, jarenlang als fraudeurs weggezet en wachten die nog steeds op compensatie van de overheid voor de bedroevende positie waar ze buiten hun schuld in zijn terechtgekomen.  Een vernietigend rapport en een demissionaire regering bieden nog geen oplossing. Onze staatssecretaris van Financiën, mevrouw Van Huffelen, heeft aangekondigd dat alle gedupeerden ter compensatie € 30.000 (of meer als dat nodig is) krijgen van de overheid en dat de Belastingdienst, het UWV, de SVB en het CAK hun schulden en achterstanden kwijtschelden. Gemeenten zijn gevraagd om hetzelfde te doen.

De staatssecretaris is in overleg met private schuldeisers om ook hun vorderingen op de gedupeerde ouders kwijt te schelden. Laat er geen misverstand over bestaan, het is de hoogste tijd voor een oplossing van de problemen van de getroffen ouders. Er is geen twijfel dat veel betalingsachterstanden zijn veroorzaakt door de toeslagenaffaire. Maar een moreel appel richting private ondernemingen om die betalingsachterstanden voor hun rekening te nemen is misplaatst en ongegrond. Die hebben part noch deel aan de problematiek, maar zijn door de betalingsachterstanden zelf indirect ook slachtoffer van de toeslagenaffaire. De vervuiler betaalt. Dus ook de afschrijving van de onbetaalde rekeningen van private ondernemingen.

Syncasso – en alle andere deurwaarders – weten helaas op dit moment (nog) niet wie de gedupeerden zijn. We hebben onze (overheids)opdrachtgevers gevraagd om ons daarover te informeren en zijn in afwachting van hun reactie. Privacywetgeving speelt hierbij een vertragende rol. Op dit moment kunnen we niets anders dan debiteurklanten, die betrokken zijn bij de toeslagenaffaire, vragen om zelf contact met ons op te nemen. Dan bespreken we met zowel de debiteurklant als onze (overheids)opdrachtgever hoe we in elke individuele situatie de beste oplossing kunnen vinden. Actuele informatie hierover plaatsen we op www.syncasso.nl/toeslagenaffaire

Debiteurklanten kunnen ook rechtstreeks met hun vragen terecht bij de schuldhulpverlening in hun woonplaats. Hier is door de overheid de regierol neergelegd voor mogelijke oplossingen en de inventarisatie van gedupeerden.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback