Nieuws

Jongeren over geld en schulden

23 augustus 2022

In gesprek met jongeren over geld en schulden

Blog: Paul Otter

We vragen vijfentwintig jongeren en een gerechtsdeurwaarder om samen over geld en schulden te praten.

De jongeren druppelen het wijkgebouw binnen. Iemand gaat ze wat vertellen over geld en schulden en heeft pizza’s meegenomen stond er in de aankondiging. Ze zijn best wel geïnteresseerd en stellen veel vragen.

Vanaf achttien jaar moeten ze dus hun eigen zorgverzekering betalen en zorgtoeslag regelen. Waarom, hoe dan, kon dat niet makkelijker? Logische vragen waar niet altijd een begrijpelijk antwoord op te geven is.

Neemt een gerechtsdeurwaarder dan je spullen mee als je schulden hebt? Nee, dat is niet hoe het werkt. Sowieso proberen we eerst contact te zoeken om te bespreken of er betaald kan worden. Wat dan als er weinig geld is? Dan kan het in delen betaald worden. En als er geen geld is? Dan verwijzen we door naar de gemeente, die helpt met het oplossen van de schulden.

Er is ook veel interesse over wat de gerechtsdeurwaarder doet als er wel geld is en er toch niet wordt betaald. Komen we dan de spullen in huis ophalen? Nee, dat doen we eigenlijk niet meer. Tenzij je heel waardevolle spullen hebt, zoals een auto.

Komt er gelijk een gerechtsdeurwaarder als je niet betaald? Nee we proberen altijd eerst om het anders op te lossen. Daarom schrijven we brieven, mailen, sms en Whatsappen we. Wat is regelen dan? Ik leg uit dat als de schuld niet in één keer kan worden betaald, we dat in stukjes doen. Dat we dan moeten bespreken wat elke maand betaald kan worden. Hoeveel geld er elke maand binnenkomt en wat de kosten van huur en de andere vaste lasten zijn, zodat ze de regeling ook echt kunnen volhouden. Ingewikkeld vinden ze, maar het boeit ze ook wel.

Na een intensieve avond ga ik enthousiast en moedeloos naar huis. Enthousiast over deze jongeren met hun nieuwsgierigheid en hun doorvragen. Ze snappen best wel dat schulden een probleem kunnen worden. Maar ik word ook moedeloos, omdat ons systeem zo complex is. Er zijn veel te veel regels over schulden invorderen en hoe je aan schuldhulp kunt komen. Vreemd dat schulden maken dan zo makkelijk gemaakt wordt, werd er door een van de jongeren opgemerkt. Dat is een mooie samenvatting waar ik op dat moment geen antwoord op had.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.

Gerelateerde nieuwsberichten

04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen. Bij deze werkzaamheden kunnen soms kosten ontstaan die Enexis bij klanten in rekening brengt.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
23 oktober 2025

Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren

Op 29 september kwamen zorgverzekeraars, het CAK, CJIB, Geldfit, onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en andere ketenpartners bijeen in Utrecht tijdens een groeisessie van Syncasso over jongeren en zorgschulden.

Lees meer over: Groeisessie: samen bouwen aan duurzaam betaalgedrag bij jongeren
21 oktober 2025

De mens achter de schuld

"Hoe verkorten we de dagen dat facturen openstaan?” Het is een legitieme en logische vraag in een organisatie waar cijfers tellen, processen moeten stromen en liquiditeit koning is.

Lees meer over: De mens achter de schuld
Feedback