Nieuws

Geregistreerde Schuld Regeling

16 november 2021
Interview met Paul Otter (Syncasso)

Op initiatief van Paul Otter van Syncasso is in samenwerking met een ervaringsdeskundige van Movisie en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen het idee uitgewerkt om met één loonbeslag meer schulden op te lossen. Onnodige kosten die de betaalcapaciteit verder aantasten, escalatie en stress voor de burger met schulden worden hierdoor voorkomen. We hebben een ervaringsdeskundige, een financieel ethicus, een aantal opdrachtgevers, een gerechtsdeurwaarder en een landelijke politicus gevraagd om het voorstel vanuit hun gezichtspunt te belichten. In dit interview stellen we vier vragen aan Paul Otter, gerechtsdeurwaarder en CSR-directeur bij Syncasso, over de Geregistreerde Schuld Regeling vanuit het gezichtspunt van de gerechtsdeurwaarder.

De Geregistreerde Schuld Regeling levert aan de ene kant veel werk op voor de Gerechtsdeurwaarder, maar kannibaliseert ook op het aantal beslagen dat gelegd gaat worden. Is dit wel een duurzame oplossing vanuit Gerechtsdeurwaarder perspectief?

Uiteindelijk gaat het over duurzame maatschappelijke waarde. Te verwachten is dat de GSR inderdaad minder loonbeslagen gaat opleveren, maar daartegenover staat dat er meer schulden worden opgelost. De Geregistreerde Schuld Regeling biedt een realistisch alternatief waar iedereen bij gebaat is. En ja, dat zal waarschijnlijk kannibaliseren op het aantal derdenbeslagen. Daar tegenover staat dat de ontvangsten van de Geregistreerde Schuld Regelingen verdeeld zullen moeten worden door de deurwaarder.

Waarom kwalificeert juist de Gerechtsdeurwaarder om uitvoering te geven aan de Geregistreerde Schuld Regeling? Zou de Schuldhulpverlening dat niet beter kunnen doen?

De Gerechtsdeurwaarder is bij uitstek geschikt om de verdeling van de beschikbare betaalcapaciteit te doen. Ze hebben de automatisering, de regels en het toezicht dat nodig is op dergelijke handelingen. Dat is ook in lijn van de huidige wetgeving: de coördinerend deurwaarder ontvangt en verdeelt daar de betaalcapaciteit als er meerdere beslagen op de inkomsten zijn gelegd.

Hoe denk je dat opdrachtgevers/schuldeisers zullen reageren op de Geregistreerde Schuld Regeling? Wat zijn de mogelijke tegenwerpingen?

Er is geopperd dat de schuldeiser die het eerste beslag heeft gelegd benadeeld kan worden. Omdat de executiekosten preferent zijn, worden die bij voorrang betaald uit de ontvangsten. Door de Geregistreerde Schuld Regeling ontvangt ook de eerste beslaglegger meer dan het geval zou zijn als er meerdere beslagen zijn gelegd. Want dan zijn er meer executiekosten. Met de GSR zijn per saldo de kosten lager, waardoor de schuldeisers meer ontvangen. En er minder kosten zijn voor de debiteurklant.

Zouden er verplichtingen aan Geregistreerde Schuld Regeling moeten worden verbonden? Bijvoorbeeld het accepteren van schuldhulpverlening? Of verplicht meewerken door schuldeisers?

De verplichting om debiteurklanten te informeren over de mogelijkheden van schuldhulp, lijkt mij een goede zaak. Bij het aanbieden van een Geregistreerde Schuld Regeling kunnen we tegelijkertijd goede informatie over schuldhulp aanbieden.  Als we bij de dagvaarding de GSR meteen als een verstandig alternatief aanbieden en de voordelen duidelijk maken, denk ik dat daar in veel gevallen voor gekozen zal worden. Ik verwacht dat de wetgever dat als verplichting zal opnemen bij de wetgeving die nodig is voor de Geregistreerde Schuld Regeling.

Het whitepaper over de Geregistreerde Schuld Regeling kunt u hier downloaden. Reageren op dit interview? Stuur een e-mail naar communicatie@syncasso.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
Feedback