Nieuws

Klantgerichte incassocommunicatie deel VI - Segmenteren

08 februari 2023
Segmenteren om persoonlijk te communiceren

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden.

Door de stijgende inflatie en energietarieven zal het aantal betalingsachterstanden toenemen. Veel debiteurklanten weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden. Syncasso heeft met een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, voorspelmodellen, data-analyse en continue testen veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en niet werkt in incassocommunicatie. In deze serie artikelen willen we die met u delen.

Dit is het 6e en laatste deel van deze serie artikelen over klantgerichte incassocommunicatie.

Je segmenteert een debiteurklantenbestand om beter en effectiever met je klanten te communiceren. Bijvoorbeeld door anders of vaker met een segment contact te zoeken. Of om verschillende boodschappen te gebruiken in je incassocommunicatie. Het werkt het beste als iedere debiteurklant het gevoel heeft dat de communicatie persoonlijk voor hem of haar gemaakt is.

Waar kun je op segmenteren om effectiever over een achterstand te communiceren?
  • Days Sales Outstanding (DSO) – ouderdom van de vordering
  • Hoogte van de (totale) vordering
  • Historisch betaalgedrag
    (Storneringen)
    (Slepen;debiteurklanten die structureel te laat betalen)
    (Actueel aantal termijnen in achterstand)
    (Frequentie van de achterstanden)
  • Betaalwijze
    (Automatische betaling)
    (Overschrijving)
  • Leeftijd en samenstelling van het huishouden
  • Communicatiehistorie
    (Bezoek, telefonisch, email, websitebezoek, bezoek mijn-omgeving)
  • Communicatiekanaal | Voorkeurskanaal van de debiteurklant
    (E-mail of brief sturen)
    (Mobiel via chat of sms)
    (Mobiel of vast bellen)
Hoe begin je met een gesegmenteerde incassobenadering?

Segmenteren doe je klantgericht. Wat is de beste benadering om jouw debiteurklanten effectief te bereiken en ze te motiveren om samen een oplossing te vinden voor de betalingsachterstand? Hogere response, kortere doorlooptijd en beter betaalgedrag zijn absolute waarden die je goed kunt meten en verder kunt analyseren op basis van de selectiecriteria die je beschikbaar hebt. Zijn er groepen debiteurklanten die significant beter reageren op je test dan wanneer je ze op de gebruikelijke manier blijft benaderen? Dan is er een belangrijke stap gezet richting klantgerichte incassocommunicatie. Segmentatie is een continu proces van zoeken naar verbeteringen en meten of dat gelukt is. Behalve betere incassoresultaten, zie je een betere incassobenadering ook terug in de (debiteur)klanttevredenheid. Dat maakt het meer dan de moeite waard.

Gerelateerde nieuwsberichten

12 augustus 2025

Cybersecurity in de incassosector

Ontdek hoe de incassosector zich kan wapenen tegen toenemende cyberdreigingen. Lees over NIS2, DORA, digitale weerbaarheid, samenwerking en compliance.

Lees meer over: Cybersecurity in de incassosector
07 augustus 2025

Gerechtsdeurwaarders voor de klas? Jazeker.

Gerechtsdeurwaarders voor de klas: financiële educatie met impact. Collega’s van Syncasso geven als vrijwilliger gastlessen op het mbo via Stichting LEF, om jongeren financieel weerbaar te maken. Vanuit maatschappelijke betrokkenheid én de praktijkervaring met schulden zetten wij ons in voor preventie.

Lees meer over: Gerechtsdeurwaarders voor de klas? Jazeker.
22 juli 2025

Interview met Ronnie van der Geize

Elke maand nemen we een kijkje achter de schermen bij Syncasso en leert u onze collega’s beter kennen. Wat doen ze, wat motiveert hen en waar houden ze zich buiten het werk mee bezig? Deze keer spreken we met Ronnie van der Geize, medewerker Kwaliteit, Compliance en Legal bij Syncasso.

Lees meer over: Interview met Ronnie van der Geize
17 juli 2025

Interview met Hugo Hassing – Business analist bij Syncasso

Elke maand nemen we u mee achter de schermen bij Syncasso en laten we zien wie onze collega’s zijn. Wat drijft hen in hun werk? Waar halen ze energie uit? En wat doen ze graag in hun vrije tijd? Deze maand maken we kennis met Hugo Hassing, business analist bij Syncasso.

Lees meer over: Interview met Hugo Hassing – Business analist bij Syncasso
15 juli 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 3 met met Arjan Vliegenthart

In deze 3e aflevering van de Syncasso podcast gaat onze CEO Michaël Brouwer in gesprek met Arjan Vliegenthart, directeur van het Nibud, over financiële kwetsbaarheid in Nederland.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 3 met met Arjan Vliegenthart
02 juli 2025

Sabine van den Boogaard en Koen Kwadijk treden toe als mede-eigenaar

Koen Kwadijk en Sabine van den Boogaard per 2 juli 2025 mede-eigenaar van Syncasso. Met deze stap versterken zij hun betrokkenheid en geven ze de organisatie een extra impuls richting groei en innovatie.

Lees meer over: Sabine van den Boogaard en Koen Kwadijk treden toe als mede-eigenaar
02 juli 2025

Sabine van den Boogaard, mede-eigenaar bij Syncasso

Maak kennis met Sabine van den Boogaard. Directeur Klant, Markt en Communicatie en vanaf 2 juli mede-eigenaar bij Syncasso.

Lees meer over: Sabine van den Boogaard, mede-eigenaar bij Syncasso
02 juli 2025

Koen Kwadijk, mede-eigenaar bij Syncasso

Maak kennis met Koen Kwadijk. Verantwoordelijk voor operationele aansturing en vanaf 2 juli mede-eigenaar bij Syncasso

Lees meer over: Koen Kwadijk, mede-eigenaar bij Syncasso
01 juli 2025

Schulden en gezondheid

Financiële stress leidt tot zorgmijding, verergering van klachten en hogere zorgkosten. Ontdek de invloed van schulden op gezondheid.

Lees meer over: Schulden en gezondheid
Feedback