Nieuws

Schulden niet in beeld bij de schuldhulp

31 augustus 2020

Half miljoen problematische schulden niet in beeld bij de schuldhulp

Daar komt de Corona-schuldengolf nog bovenop

CBS publiceerde recent haar rapport ‘Schuldenproblematiek in beeld, huishoudens met geregistreerde problematische schulden 2015 – 2018’. Kernbevindingen uit het onderzoek zijn dat 8,3% (650.700) van de huishoudens te maken heeft met geregistreerde problematische schulden. Daarvan is 16,3% (106.065) in beeld bij de hulpverlening.

De Corona-crisis gaat nog een extra schuldengolf met zich meebrengen. We maken ons ernstig zorgen hoe we honderdduizenden huishoudens moeten helpen om uit de schulden te komen.

Niet in beeld bij de schuldhulpverlening

In de CBS-definitie van problematische schulden zijn ook de huishoudens meegenomen die in een WSNP-traject betrokken zijn of onder bewindvoering staan. Dat zijn in 2018 ongeveer 300.000 huishoudens. Resteert een groep van 350.000 huishoudens met problematische schulden, waarvan er 106.065 bekend zijn bij schuldhulp. Dat was toen nog geen 30%. De instroom van schulden uit de Corona-crisis gaat het percentage huishoudens dat geholpen wordt om uit de schulden te komen nog verder omlaag drukken.

Decentralisatie van beleid

Het CBS-onderzoek is het eerste landelijke onderzoek dat een beeld geeft van de omvang van de problematische schuldenproblematiek. De decentralisatie van de schuldhulpverlening heeft ervoor gezorgd dat het ontbreekt aan inzicht en beleid om huishoudens met problematische schulden in beeld te krijgen bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. Diezelfde versnippering zien we terug in veelheid aan plaatselijke en regionale initiatieven voor vroegsignalering van schulden.

Samenwerken aan gegevensuitwisseling

Het CBS-onderzoek onderstreept de noodzaak om samen te werken in de schulddienstverleningsketen. Syncasso pleit voor een structurele samenwerking tussen de Nederlandse Schuldhulp Route, het NVVK Schuldenknooppunt en de KBvG Schuldenwijzer om (problematische) schulden compleet en actueel in beeld te krijgen. Daarop vooruitlopend heeft Syncasso een online schuldenplatform ontwikkeld om de uitwisseling van informatie met schuldhulpverleners en bewindvoerders te versnellen en verbeteren.

Grote groep Zorgmijders wijst schuldhulp af

Net zoals in de zorg, bestaat er een grote groep huishoudens met problematische schulden die niet geholpen willen worden. In ons pilot onderzoek Schuldenaanpakken.frl [1] was 75% van de debiteuren niet geïnteresseerd in schuldhulp. Zelfs niet als die actief en persoonlijk door Kredietbank NL werd aangeboden.

De sociale en maatschappelijke schade die hierdoor veroorzaakt wordt is structureel en onacceptabel. Hoe we de grote groep kunnen helpen, als ze zelf niet willen meewerken aan schuldhulp, is onduidelijk. Gedwongen bewindvoering moet serieus overwogen worden om de schade beperken. Maar hiervoor ontbreekt landelijk beleid.

Het wordt hoog tijd dat we als schulddienstverleningsketen verantwoordelijkheid nemen voor de problematische schuldenproblematiek en de zorgmijders. Wij zijn ons te pletter geschrokken van de CBS-cijfers en de resultaten van ons pilot-onderzoek naar Zorgmijders. Dit moet op korte termijn leiden tot nieuwe, effectieve beleidsmaatregelen van de landelijke politiek en meer samenwerking in de schulddienstverleningsketen.

Schuldenaanpakken.frl

Met schuldenaanpakken.frl verwachten we een beter beeld te krijgen waarom mensen met problematische schulden geen schuldhulp zoeken c.q. schuldhulp afwijzen. De resultaten van onze pilot met Kredietbank NL rondom Leeuwarden laten een verontrustend beeld zien van het aantal zorgmijders.  Hoe vaak dit landelijk voorkomt en de achtergronden die ertoe leiden dat hulp niet gevraagd of zelfs geweigerd wordt, moet nader onderzocht worden. Dat gaat ons helpen om zowel een praktische als een ethische afweging te kunnen maken hoe we het beste met Zorgmijders om kunnen gaan.

In een volgend artikel over schuldenaanpakken.frl delen we hier meer informatie over.


[1] Pilot-onderzoek Leeuwarden en omstreken.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 december 2025

Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten

Wanneer studenten financiële problemen krijgen, wil Hogeschool Utrecht (HU) dat zo zorgvuldig mogelijk oplossen. Manager Financial Services Rianne Oostwoud Wijdenes ziet dagelijks hoe belangrijk dat is.

Lees meer over: Samen werken aan zorgvuldige incasso voor studenten
04 december 2025

De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana

Na jarenlange ervaring in incasso en als teamleider, koos Rilana voor een nieuwe richting: HR. Inmiddels adviseert ze leidinggevenden, voert ze sollicitatiegesprekken en draagt ze bij aan het werkplezier binnen Syncasso.

Lees meer over: De koffiepauze: Van incasso naar HR – het verhaal van Rilana
27 november 2025

Paul Otter met vroegpensioen

Na meer dan twintig jaar inzet in de incasso- en deurwaarderswereld neemt Paul Otter afscheid van Syncasso om te gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Een bijzonder moment, want Paul laat een indrukwekkende én inspirerende loopbaan achter.

Lees meer over: Paul Otter met vroegpensioen
27 november 2025

Blog: Paul Otter

Na 35 mooie jaren in de wereld van incasso, schuldhulp en rechtspraak ga ik in 2026 met vroeg pensioen. Een bijzondere stap, want deze sector is niet zomaar een werkveld – het is een vakgebied waarin betrokken mensen dagelijks werken aan eerlijke oplossingen voor lastige situaties.

Lees meer over: Blog: Paul Otter
26 november 2025

Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder

Creditmanagement staat nooit stil. Nieuwe wetgeving, technologische innovaties en maatschappelijke verwachtingen veranderen hoe incasseren vandaag de dag werkt. In ons eerste Trendrapport Creditmanagement (2015–2025 & verder) blikken we terug op tien jaar transformatie én kijken we vooruit.

Lees meer over: Trendrapport Creditmanagement 2015–2025 & verder
24 november 2025

Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie

Enexis zorgt ervoor dat miljoenen huishoudens en bedrijven in Nederland toegang hebben tot stroom en gas. De organisatie beheert het energienet, legt aansluitingen aan en verhelpt storingen.

Lees meer over: Samen werken aan duidelijkheid – Enexis en Syncasso verbeteren klantcommunicatie
17 november 2025

Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland

Op woensdag 12 november werd op Paleis Noordeinde de Stichting Financieel Gezond Nederland (SFGN) officieel gelanceerd. Als ondertekenaar van het afsprakenkader sociaal incasseren was Syncasso uitgenodigd om dit feestelijke moment bij te wonen.

Lees meer over: Syncasso bij lancering Stichting Financieel Gezond Nederland
28 oktober 2025

De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso

Deze maand spreken we met Petronella. Ze begon 23 jaar geleden bij Syncasso als incassomedewerker, groeide door tot gerechtsdeurwaarder en is nu relatiemanager voor corporate opdrachtgevers.

Lees meer over: De koffiepauze – Maak kennis met Petronella, relatiemanager bij Syncasso
24 oktober 2025

De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot

In de 4e aflevering van de Syncasso Podcast gaat Michaël Brouwer in gesprek met Joep De Groot (CZ) en Daan Dohmen (ondernemer/Blue Zones) over een thema dat ons allemaal raakt: het effect van schulden op onze gezondheid.

Lees meer over: De Syncasso Dialoog – Aflevering 4 met Daan Dohmen en Joep de Groot
Feedback